تبیان، دستیار زندگی
اولا ما شاهد آنیم که قمه‌زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتا موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‌اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما در این‌گونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‌گری معرفی نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم تبعیت از حکم ولی فقیه در حرمت قمه‎زنی

عزاداری
الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت‌الله العظمی اراکی(ره)

دستور ولی‌امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم لازم الاطاعه است. (1)

حضرت آیت‌الله العظمی حسین مظاهری

سوال: قمه‎زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟

چون ولایت فقیه نهی از آن کرده‌اند، همه باید از این کار پرهیز کنند؛ گرچه مقلد کسی باشند که جایز بداند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی www.almazaheri.ir

ب- سایر علما

حضرت آیت‌الله علی مشکینی(ره)

بعد التسلیم و التحیه، امور مذکور فوق، بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم(حرام) است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین (علیه‌ الصلاة والسلام) که یکی از عبادات است، جدا خودداری نمایند... اعمال فوق مورد نهی مقام معظم ولایت امر مسلمین قرار گرفته و حکم معظم له واجب الاتباع است.

حضرت آیت‌الله محمد یزدی

اطاعت از حکم ولی‌امر مسلمین بر همه لازم است و تخلف آن معصیت و گناه و متخلف معاقب خواهد بود. «بسیاری از مذکورات خلاف شرع بیّن و حرام است و برخی جزء بدع یا موجب وهن مذهب و تضعیف اسلام است. گذشته از آن که اطاعت از حکم ولی‌امر مسلمین؛ حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای بر همه واجب و لازم است و تخلف از آن معصیت و گناه است و متخلف، معاقب خواهد بود و نظر دیگر نمی‌تواند حکم ولی‌امر را جایز التخلف کند. چه آن که حق حکم منحصر به ولی‌امر بالفعل است و فتوی ناقض حکم نیست.»

حضرت آیت‌الله محمد مومن

اطاعت احکام ولی فقیه واجب است.

حضرت آیت‌الله احمدی میانجی(ره)

عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست... بعد از حکم ولی‌امر مسلمین دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم‌ له واجب است.

حضرت آیت‌الله ابراهیم امینی

«... و ثالثا مقام معظم‌ رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) از انجام این قبیل امور نهی شدید فرموده‌اند و اطاعت از معظم‌ له بر همه شیعیان و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است. بدین جهت از عموم شیعیان انتظار می‌رود که در انجام مراسم عزاداری، از این قبیل امور اجتناب نمایند. خدا ما را از شیعیان راستین امام حسین علیه‌السلام قرار دهد.»

حضرت آیت‌الله شرعی

«مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) حماسه عاشورای حسینی را یکی از شاخص‌های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می‌دانند و به استناد تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین (صلوات‌الله علیهم اجمعین) اقامه عزای سالار شهیدان را افضل قربات دانسته و تأکید شدید بر آن دارند. ایشان می‌فرمایند حرکت‌های سنتی عاشورا می‌بایست بیانگر و تقویت کننده پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشد. قمه‌زنی و قفل‌زنی و ... یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزش‌های عظمی است که موجب وهن مکتب عاشورایی است. در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییان واجب است فرمان و حکم ولی‌امر مسلمین جهان را اطاعت نمایند. بدیهی است سهل‌انگاری و عدم اطاعت، مبغوض حضرت حق متعالی است.»

حضرت آیت‌الله سید جعفر کریمی

... با عنایت به اظهار نظر فقیهانه مقام معظم رهبری؛ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله الوارف) در این رابطه، پرداختن به امور فوق‌الاشاره به بهانه و عنوان عزاداری و مخالفت با نظر لازم الاتباع حضرت ولی‌امر مسلمین (مدظله) در این باره شرعا حرام و موجب استحقاق عقاب است.

حضرت آیت‌الله سید محسن خرازی

در موارد فوق‌الذکر اطاعت و پیروی از ولی‌فقیه و حاکم اسلامی لازم و واجب است.

حضرت آیت‌الله عباس محفوظی

از آنچه که موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی‌امر مسلمین لازم است.

حضرت آیت الله محسن حرم پناهی

اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است.

حضرت آیت‌الله حسن تهرانی

در وضع کنونی، اموری که از مذکورات موجب وهن مذهب شیعه است، جایز نیست و اطاعت از حکم مقام معظم رهبری در این باره لازم است.

آیت‌الله احمد آذری قمی

... سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری، گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی که قبلا انجام گرفته وفا واجب نیست، بلکه حرام است.

حضرت آیت‌الله سید محمد ابطحی

از کارهایی که موجب وهن مذهب است، باید اجتناب شود و آنچه که ولی‌فقیه دستور دادند واجب الاتباع می‌باشد.

حضرت‌ آیت‌الله استادی

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام در مراسم عزاداری از شیوه‌هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم‌له موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند. امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدا‌لشهداء (علیه‌السلام ) باشیم.»

حضرت آیت‌الله راستی کاشانی

«بعد الحمد و الصلوه... امروز که روز حاکمیت اسلام است و رهبر عظیم‌الشان انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله العالی) از قمه‎زدن و نظایر آن نهی فرموده‌اند و استکبار جهانی از هیچ توطئه‌ای علیه‌ اسلام و امت اسلام و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین فرو گذار نمی‌کند بر همه مومنین واجب است از این‌گونه امور اجتناب کنند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام و مسلمین را مایوس گردانند خداوند متعال همه را از عزاداران اهل‎‎بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و انصار حضرت ولی‌الله اعظم؛ امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.»

حضرت آیت‌الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی‌امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.

حضرت‌ آیت‌الله موسوی تبریزی

عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی (علیه‌السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) باشد حرام است و اطاعت از حکم ولی‌امر مسلمین، واجب و لازم است.

حضرت آیت‌الله مقتدایی

... با تشخیص موضوع و اعلام حکم بر حرمت قمه‌زدن و نظایر آن از طرف رهبر معظم انقلاب؛ ولی‌امر مسلمین؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) اطاعت از معظم‌له بر آحاد مسلمین لازم و تخلف از آن حرام است.

حضرت آیت‌الله سید کاظم حائری

اولا ما شاهد آنیم که قمه‌زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتا موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‌اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب وارد کردن به ما در این‌گونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‌گری معرفی نمایند.

و ثانیا چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‌زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی‌امر مسلمین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله) در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‌گیری صریح و روشنی نموده‌اند که دیگر هیچ‌گونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‌گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان تقلید می‌کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی‌امر بودن‌شان تبعیت کنند.

سایت اینترنتی www.alhaeri.com

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی

بسمه‌تعالی

... در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:

...

2- آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.

" قم/ 4 محرم الحرام 1415/ سید محمود هاشمی شاهرودی"

پی‎نوشت:

1- رجوع کنید به کتاب "پیرامون عزاداری عاشورا" دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 37 .

منبع:

دست پنهان، دفتر فرهنگی فخرالائمه(علیهم السلام)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.