تبیان، دستیار زندگی
قمه‎زنی در شرایط فعلی هیچ‌ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می‌گردد و حداقل این که در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می‌گردد. از برنامه‌هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین علیه‌السلام ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است. قمه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدم وجود سند شرعی برای قمه‎زنی

مرتضی مطهری
الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت‌الله العظمی صالحی مازندرانی(ره)

باسمه العلیم. از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه‌زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام مستفاد نمی‌گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است. لذا اجتناب از آن واجب و لازم است. برادران ایمانی می‌دانند که قمه را باید بر فرق قمه‎کشان خائن و قداره‎بندان جانی زد.

محرم الحرام 1415- خرداد 1373

ب- سایر علما

شهید آیةالله مرتضی مطهری (ره)

قمه‎زنی در شرایط فعلی هیچ‌ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می‌گردد و حداقل این که در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می‌گردد. از برنامه‌هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین علیه‌السلام ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است. قمه‎زدن هم همین‌طور است؛ این کار، کار غلطی است. یک عده قمه‌ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون‌ها را بریزند که چه شود؟ کجای این حرکت، عزاداری است.

"حوزه و روحانیت، ج2، ص 173"

منبع:

دست پنهان، دفتر فرهنگی فخرالائمه(علیهم السلام)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.