تبیان، دستیار زندگی
قمه‎زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‎ی اهل‎بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرر داشتن قمه‎زنی

مکارم شیرازی، قمه زنی، عزاداری امام حسین، آسیب رساندن، ضرر
الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‎گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‎کند، خودداری کنند.

ذیل کلمه قمه‎زنی پایگاه اینترنتی       makaremshirazi.org

ب- سایر علما

حضرت آیت الله احمدی میانجی (ره)

... اگر فقهاء عظام (رحمة الله علیهم اجمعین) گاهی در فتاوی به شرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده‎اند، قطع نظر از عنوان وهن مذهب بوده است و همچنین کارهایی که به نحوی عقیده شیعه در دنیا معرفی می‎شود ولو این که عامل، چنین قصدی ندارد، باز به عنوان بدعت، حرام می‎شود، به علاوه، بعد از حکم ولی امر مسلمین، دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.

فتوای آیت الله علامه امین عاملی(ره)

قمه‎زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‎ی اهل‎بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشی قلمداد می‎کنند و شکی نیست که این اعمال ناشی از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت خدا و پیامبر و اهل‎بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعی آن که حرمت است، تغییری نمی‎دهد. (اعیان الشیعه، ج10، ص 363)

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی

بسمه تعالی

بدون شک برپایی مراسم عزاداری و سوگواری نسبت به ائمه اطهار و اهل‎بیت عصمت و طهارت (علیهم‎السلام)، خصوصاً در مصیبت جانسوز حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام امری مهم و بلکه یکی از فرائض و واجبات کفائی است، لیکن در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‎های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:

1- آن که موجب ضرر به شخص برگزار کننده و یا دیگران نشود و این شرط را هر مکلفی می‎تواند تشخیص دهد...

4 محرم الحرام 1415 سید محمود هاشمی شاهرودی

حضرت آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء

اگر بخواهیم موافق قواعد فقهی و استنباط احکام شرعی در مورد مساله لطمه به صورت زدن و اعمالی از این قبیل همچون قمه‎زنی و ... که در این روزگار جریان دارند، نظر دهیم، به چیزی جز حرمت دست نیافته و چاره‎ای جز فتوا به منع و تحریم آنها نخواهیم داشت، زیرا هیچ مخصّصی که بتواند عمومات حرمت اضرار و ایذاء به بدن و حرمت به خطر انداختن جان انسانی را در این موارد تخصیص زده باشد، وجود نداشته و دلیلی نداریم که بتوان این موارد را از حکم به حرمت خارج نمود... این در حالی است که بیشتر اشخاصی که این کارها را انجام می‎دهند، بیشتر از روی تظاهر، ریا، تعصب و تملق به عمل می‎آورند، بی آن که قصدی درست و نیت صالحی داشته باشند. که از این جهت نیز خالی از اشکال نبوده، بلکه حرام بودن آن به خاطر برخی از دلایل زمانی و مکانی مضاعف خواهد بود. (الفردوس الاعلاء، ص 22- 19)

منبع:

دست پنهان، دفتر فرهنگی فخرالائمه(علیهم السلام)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.