تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان به تازگی در کشور ترکیه یک فسیل انسانی را کشف كرده‌ و با بررسی آن دریافته اند که صاحب این فسیل مبتلا به بیماری سل بوده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سل در فسیل 500 هزار ساله

دانشمندان به تازگی در کشور ترکیه یک فسیل انسانی را کشف كرده‌ و با بررسی آن دریافته اند که صاحب این فسیل مبتلا به بیماری سل بوده است.

سل در فسیل 500 هزار ساله

کارشناسان معتقدند سابقه بیماری سل به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد و این بیماری از بقایای مومیایی های مصر و پرو هم به دست‌آمده است.

بیماری سل توسط باکتری میکوباکتریوم توبرکلوزیس به‌وجود می آید و می‌تواند بر تمام اعضای بدن تاثیر بگذارد، اما بیشتر به ریه ها حمله می کند. این بیماری به‌غیر از ریه می تواند بر روی غدد لنفاوی، استخوان ها و مفاصل، ستون مهره ها و دیگر اعضای بدن نیز تاثیرگذار باشد.

دانشمندان با بررسی این فسیل که قسمتی از جمجمه سر انسان است، ضایعات و آسیب‌هایی را در استخوان مشاهده کرده اند و با توجه به شکل و موقعیت آسیب‌ها به این نتیجه رسیده اند که این فرد به نوعی بیماری مبتلا بوده است که به جداره های مغز حمله می کند.

بر اساس تحقیقات و نظر دانشمندان، این فسیل متعلق به یکی از ساکنین آفریقاست که مهاجرت کرده است.

مهاجرت افراد تیره پوست و سیاه پوست به مناطق استوایی باعث کاهش ویتامین D و به دنبال آن ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن می‌شود؛ چراكه ویتامین D در برخورد نور خورشید با پوست بدن تولید می‌شود و افرادی که پوست تیره‌ای دارند، تیرگی پوستشان باعث می‌شود بدن آنها در برابر پرتوهای نور خورشید محافظت شود و از آسیب‌های نور فرابنفش نیز در امان باشد. درعین حال همین موضوع باعث کاهش تولید ویتامین D نیز می شود.

به گفته محققان، تولید ویتامین D در پوست باعث ایجاد اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بیماری‌ها می شود و به نظر می‌رسد همین موضوع باعث ابتلای این انسان به بیماری سل شده است.

پیش از این نیز یک مورد از مشاهده بیماری سل در فسیل انسان در کشور ایتالیا به ثبت رسیده بود. البته دانشمندان در این مورد چندان مطمئن نیستند و به دنبال دلایل محکم تری برای ربط دادن این ضایعات و آسیب‌ها به بیماری سل هستند.

ترجمه: محمدحسین شریعتمدار

منبع: بی‌بی‌سی- 7 دسامبر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.