تبیان، دستیار زندگی
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا»، شنبه (20 بهمن ماه) در سینما صحرا برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری فیلم «استشهادی برای خدا»

«ساختار تجربی فیلم حتی تا مرحله صداگذاری وجود داشت»

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا»، شنبه (20 بهمن ماه) در سینما صحرا برگزار شد؛

در این نشست علیرضا امینی درباره شباهت این فیلم با ساخته قبلی‌اش با نام «زمان می ایستد» گفت: طرح این فیلم به هشت سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی كه قرار بود بر اساس طرحی از محمود آیدن، عباس كیارستمی فیلمی در ادامه «باد ما را با خود خواهد برد» بسازد كه این فیلم ساخته نشد؛ ایشان طرح را به من سپردند و من آن را ساختم.

در این نشست همچنین احمد مهران‌فر، بازیگر فیلم «استشهادی برای خدا»، درباره ایفای نقش‌ در این فیلم گفت: درقالب فیلمنامه و نقشی كه نوشته شده بود سعی كردم با راهنمای‌های كارگردان نقشم را درست اجرا كنم؛ نقش «رحمت» چندان دراماتیك نوشته نشده بود، اما سعی كردم آنچه را از من خواسته‌اند، درست انجام دهم.

بهزاد كرزازی، طراح صحنه و لباس فیلم «استشهادی برای خدا» نیز درباره‌ی همكاری با علیرضا امینی گفت: من قبلا طی همكاری با فیلم «اینجا چراغی روشن است» در این لوكیشن كار كرده بودم؛ منطقه‌ سوادكوه بضاعت آن را داشت كه طراحی صحنه‌ی این چنینی داشته باشیم؛ در این لوكیشن شخصیت به مرور با تغییر لباس و حضور در دكورهای مختلف مراحل خاصی را طی می‌كند؛ حجم ساخت وساز دكور «استشهادی برای خدا» در مجموع بیش از 40 درصد از آن چیزی بود كه تماشاگر در فیلم می‌بیند.

به گزارش ایسنا، امینی در ادامه جلسه درباره دكورهای فیلم گفت: تمام صحنه‌ها طبیعی بود و چیزی به عنوان جلوه‌های ویژه در فیلم نداشتیم؛ اما ارابه‌ی ترنی كه در فیلم استفاده شده در حال حاضر وجود خارجی ندارد؛ شكل آن را از اینترنت پیدا كرده و ساخته بودیم.

كارگردان «استشهادی برای خدا» درباره فصلی كه حوادث فیلم در آن اتفاق می‌افتد، خاطرنشان كرد: شخصیت اصلی فیلم، مسیر ابتدا تا انتهای روایت را در زمستان طی می‌كند تا جدال او با طبیعت و سعی او برای رسیدن به خواسته‌اش، معنی‌دارتر به نظر برسد.

محسن طنابنده، بازیگر و فیلمنامه‌نویس «استشهادی برای خدا» گفت: روندی كه فیلمنامه برای تبدیل به فیلم طی كرد، بسیار شلوغ بود. فیلمنامه‌یی كه در ابتدا نوشته شد چندان به آن‌چه كه شما دیدید شبیه نیست؛ در فیلمنامه خیلی تلاش شده بود، دیدار شخصیت اصلی با افراد مختلف به نوعی مرور زندگی‌اش باشد؛ اما این ملاقات‌ها در تدوین دچار تغییراتی شد و فكر می‌كنم این مساله تا حدی به كار آسیب زده‌است.

در ادامه این صحبت امینی نیز اظهار كرد: به نظر من این امر آسیبی به فیلم نزده است؛ ساختار تجربی فیلم حتی تا مرحله صداگذاری وجود داشت و چنین تغییراتی در ساختار تجربی اثر قابل قبول است. من حدود 15 سكانس را در فیلم استفاده نكردم و حتی برای پایان و كل كار نسخه‌های متفاوتی را در نظر داشتم.

این كارگردان درباره انتخاب جمشید هاشم‌پور برای ایفای نقش اصلی فیلم گفت: این بازیگر برای ایفای نقش اصلی انتخاب سوم یا چهارم من بود. هر بازیگری كه برای فیلم انتخاب می‌شد، بر اساس ویژگی‌های فیزیكی او فیلمنامه و داستان را تكمیل‌تر می‌كردم.

سعید هاشمی، مجری طرح «استشهادی برای خدا» درباره‌ی این فیلم و ارتباط آن با مخاطب گفت: اینكه چنین فیلمی اكران بشود یا نه، خودمان تصمیم می‌گیریم؛ اربابان سینما باید سعی كنند سینما را به سمتی ببرند كه به كارگردانهای جوان اعتنای بیشتری بشود. ما نباید قصاص قبل از جنایت كنیم و بگوییم چنین آثاری مخاطب ندارند؛ اگر غرض ورزانه به آثار جوانان نگاه نكنیم ذائقه مخاطب نیز تغییر می‌كند.

هاشمی همچنین افزود: این هفتمین فیلمی بود كه با امینی كار كردم. امینی طبیعت را دوست دارد و از فضاهای مجازی استفاده نمی‌كند. ما 60 جلسه فیلمبرداری داشتیم و تولید كار حدود شش ماه طول كشید.

امینی در پایان این نشست در پاسخ به پرسشی درباره ریتم كند و استفاده از تصاویر تكراری و عدم عمق پلان‌ها گفت: به نظر من كسی كه این سوال را مطرح كرده‌است منتقد فیلم ما نیست.