تبیان، دستیار زندگی
ی در همایشی كه با موضوع استفاده از فناوری برای حل مشكلات اقتصادی و اجتماعی كشورهای در حال توسعه، در شهر كالیفرنیا برگزار گردید، تعدادی از سخنرانان بر ارتباطات Wireless تاكید كردند. در این همایش، آ. ریچارد نیوتن، رییس دانشكده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Wireless كلید توسعه‌ جهانی

در همایشی كه با موضوع استفاده از فناوری برای حل مشكلات اقتصادی و اجتماعی كشورهای در حال توسعه، در شهر كالیفرنیا برگزار گردید، تعدادی از سخنرانان بر ارتباطات Wireless تاكید كردند.

در این همایش، آ. ریچارد نیوتن، رییس دانشكده مهندسی دانشگاه Berkeley كالیفرنیا اظهار داشت: «مهم‌ترین گام فناوری برای كشورهای در حال توسعه، ساخت شبكه‌های ارتباطی با قابلیت Wireless است».

وی گفت: «می‌توان دكل‌های مجهز به آنتهای خورشیدی را در دهكده‌ها قرار داد كه ارتباطات صوتی و اطلاعاتی را ایجاد كنند و هریك از آنها تنها در حدود 750 دلار هزینه در بردارد.» همچنین نیوتن نوع جدیدی از گوشی تلفن همراه با قابلیت استفاده به مراتب ساده‌تر از گوشی‌های كنونی را پیشنهاد كرد كه استفاده آن از نظر اقتصادی قابل توجیه است.

این گوشی همراه می‌تواند تصویر شخصی را نیز كه تماس گرفته است، نمایش دهد. بنابراین وقتی یك كاربر، پست صوتی خود را دریافت می‌كند، برای دیدن تصویر شخصی كه پیغام فرستاده است می‌تواند دكمه نمایش تصویر را فشار دهد. نیوتن افزود: «در حال حاضر من می‌توانم هر یك از این گوشی‌ها را به قیمت كمتر از 5 دلار تولید كنم.»

نیوتن این سخنان را در حالی اظهار داشت كه تعداد زیادی از محققین، مقامات دولتی و مدیران ارشد تجاری در همایش «ایجاد پل میان قسمت‌ها» حضور داشتند. گفتنی است این همایش با همكاری بخش برنامه‌ریزی مدیریت تكنولوژی دانشگاه Berkeley كالیفرنیا و اتحادیه توسعه صنعتی سازمان ملل متحد UNIDO در محل مدرسه بازرگانی Haas برگزار شد.

در این سمینار سه روزه مسائلی از قبیل فناوری مراقبت‌های بهداشتی، صنایع پایدار محیطی و ضرورت‌های فناوری برای توسعه اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مگی وایلد روتر، معاون اداره‌ی بخش عمومی جهانی شركت مایكروسافت، روز جمعه با ترسیم یك تصویر از دنیایی كه در آن مرزهای دست و پاگیر وجود دارد، سخنرانی خود را آغاز كرد. وی گفت: 5/2 میلیارد از جمعیت 6 میلیاردی دنیا با درآمدی كمتر از یك دلار در روز زندگی می‌كنند. او همچنین با خاطرنشان كردن اهمیت آموزش و پرورش گفت: «چه قدر خوب است اگر نمی‌توان خواند و نوشت، یك Laptop با دسترسی به باندپهن در دسترس باشد؟»

وی همچنین به این اشاره كرد كه فناوری می‌تواند نقش موثری در بهتر زندگی كردن افراد داشته باشد. او همچنین اشاره كرد كه شركت مایكروسافت طرح‌های مختلفی را برای افزایش دسترسی به فناوری (با تمركز بر Wireless ) در دست دارد.

به گفته‌ی او، در حال حاضر شركت مایكروسافت اقداماتی را برای برقراری ارتباط میان چادرنشینان آفریقا از طریق ماهواره در دست دارد.

جان گیج، سرپرست امور تحقیقات شركت Sun Microsystems گفت با راه یافتن مشاغلی كه به فن‌آوری پیشرفته‌ای نیاز دارند از ایالات متحده آمریكا به كشورهایی مانند هند و چین كه نیروی كار در آنها ارزان است، گرایش به سمت كار در منزل در این كشورها افزایش یافته است. اما افزایش این موضوع نباید مانع از توجه ما به فقر جهانی شود.

وی گفت: «سوال این است كه منظور از « ما » چه كسانی هستند؟! » به عقیده وی توجه به این موضوع، تنها قسمتی از وظایف ما برای یك شهروند واقعی بودن در دنیای كنونی است.

System group