تبیان، دستیار زندگی
شركت Adobe در نسخه Photoshop CS ویژگی‌های مهمی را به مرورگر فایل (File Browser) اضافه كرده است. از جمله این موارد می‌توان به كنترل كامل بر روی مشاهده تصاویر از طریق ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارشی كردن File Browser

شركت Adobe در نسخه Photoshop CS ویژگی‌های مهمی را به مرورگر فایل (File Browser) اضافه كرده است. از جمله این موارد می‌توان به كنترل كامل بر روی مشاهده تصاویر از طریق بهبود عملكرد مرتب‌سازی، جستجو و رتبه‌بندی انتخاب تصاویر اشاره كرد كه به شما در یافتن سریع و آسان تصاویر كمك شایانی می‌كنند. تمامی این موارد از طریق منوی جدیدی كه در خود File Browser قرار گرفته است، امكان‌پذیر می‌باشند.

تعیین اندازه تصاویر كوچك

سفارشی كردن File Browser

در مرورگر فایل می‌توانید چهار اندازه مختلف را برای مشاهده تصاویر كوچك انتخاب كنید. از طریق منوی View موجود در File Browser یكی از گزینه‌های Large، Medium، Small یا Custom را انتخاب كنید. برای استفاده از گزینه‌ Custom ابتدا باید از طریق گزینه File\Preferences\File Browser اندازه مورد نظرتان را تعیین كرده باشید. در صورتی كه از مكینتاش استفاده می‌كنید برای دسترسی به این گزینه باید ازمنوی Photoshop\Preferences گزینه File Browser را انتخاب كنید. (برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در خصوص كار با این كادر محاوره‌ای به كار عملی 9 بخش 1

مراجعه كنید.)

چرخش عكس كوچك

سفارشی كردن File Browser

در صورتی كه مایلید عكس كوچك را بچرخانید، می‌توانید یكی از دكمه‌های Rotate Clock Wise یا Rotate Counter-Clock Wise را كه بعد از منوهای File Browser قرار دارند را انتخاب كنید. همچنین می‌توانید یكی از گزینه‌های Edit\ Rotate 180?، Edit\ Rotate 90? CW یا Edit\Rotate 90? CCW را در پنجره File Browser انتخاب كنید.

مشاهده اطلاعات تصاویر

سفارشی كردن File Browser

مشخصات و اطلاعاتی همچون اندازه فایل، تاریخ ایجاد، ابعاد و جزئیات دیگری از این قبیل در كنار هر عكس كوچك نمایش داده می‌شود. برای مشاهده این اطلاعات گزینه View\Details را از File Browser انتخاب كنید.

ضمیمه كردن Flag File به تصاویر

سفارشی كردن File Browser

هنگامیكه به مشاهده تصاویر مختلف در مرورگر فایل می‌پردازید، می‌توانید یك پرچم نشان‌گذاری به تصاویر مورد نظرتان اضافه كنید. انجام این كار می‌تواند به مرتب‌سازی تصاویر در آینده به شما كمك كند. برای این كار، ابتدا تصویر مورد نظر را انتخاب كنید و سپس گزینه Edit\Flag را در File Browser انتخاب كنید یا كلیدهای Ctrl + ` (در ویندوز) یا  + ` (در مكینتاش) را بطور همزمان فشار دهید.

رتبه‌بندی تصاویر

سفارشی كردن File Browser

در صورتی كه بخواهید دقت بیشتری از نشان‌گذاری با فعال بودن یا نبودن پرچم در تصاویر اعمال كنید، می‌توانید رتبه‌بندی عددی به هر تصویر كوچك نسبت دهید. برای انجام این كار تصویر كوچك را انتخاب كرده و سپس گزینه Image\Rank را انتخاب كنید. سپس در كادر محاوره‌ای نمایان شده رتبه‌بندی بین عدد 1 تا 999, 999, 999, 999, 999 را وارد كنید.

مرتب‌سازی تصاویر

سفارشی كردن File Browser

مرتب‌سازی تصاویر در دو حالت صعودی و نزولی و نیز بر مبنای سیزده متغیر مختلف امكان‌پذیر می‌باشد. برای انجام این كار از منوی Sort موجود در مرورگر فایل یكی از متغیرها را انتخاب كنید و سپس گزینه Ascending را انتخاب كنید. متغیرهای مرتب‌سازی موجود عبارتند از: Filename، Flag، Rank، Width، Height، File Size، Resolution، File Type، Color Profile، Data Created، Data Modified، Copyright یا Custom.

*توجه*

استفاده از منوی برگزیده‌ها (Favorites)

منوی پوشه‌ای بالای پنجره تصاویر كوچك شامل قسمتی است كه پوشه‌هایی كه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند در آنجا لیست می‌شوند. برای لیست كردن یك پوشه در منوی Favorites، پوشه مورد نظرتان را در لیست فایل انتخاب كرده و سپس گزینه File\Add to Favorites را در مرورگر فایل انتخاب كنید.

جستجو و كلمات كلیدی

برای هر تصویر می‌توانید اطلاعات فراوانی را در برچسب‌های Keyword و Metadata كه در گوشه چپ پائین پنجره مرورگر فایل قرار دارد وارد كنید. بعد از وارد كردن این اطلاعات شما می‌توانید در كتابخانه تصویر جستجو كرده و تصاویر را سازماندهی كنید. (برای دستیابی به اطلاعات بیشتر به كار عملی 6 بخش 11 مراجعه كنید).