تبیان، دستیار زندگی
كارگردان فیلم «انتهای زمین» گفت: موضوع ساخت این فیلم به شش سال پیش برمی‌گردد كه برای تحقیقات فیلمی مستند به بلوچستان رفته بودم و آنجا به حجت (شخصیت رابینسون كروزوی ایرانی) آشنا شدم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست فیلم «انتهای زمین»

فیلم انتهای زمین

«انتهای زمین» به‌خاطر «رابینسون كروزو»ی ایرانی ساخته شد

كارگردان فیلم «انتهای زمین» گفت: موضوع ساخت این فیلم به شش سال پیش برمی‌گردد كه برای تحقیقات فیلمی مستند به بلوچستان رفته بودم و آنجا به حجت (شخصیت رابینسون كروزوی ایرانی) آشنا شدم.

به گزارش فارس،‌نشست نقد و بررسی فیلم انتهای زمین، با حضور ابوالفضل صفاری (كارگردان و فیلمنامه نویس)، بایرام فضلی (مدیر فیلمبرداری)، شهرام غلام‌پور (آهنگساز)،‌ مجید عاشقی (تدوینگر)، نیلوفر ادیب‌فر، شهاب فرض‌علی و حجت‌ا... داداشی (بازیگر)، چهارشنبه شب (17 بهمن) در سینمای رسانه‌های گروهی (صحرا) برگزار شد.

براساس این گزارش ابوالفضل صفاری با اشاره به چگونگی ساخت فیلم انتهای زمین اظهار داشت: موضوع ساخت این فیلم به شش سال پیش برمی‌گردد كه برای تحقیقات فیلمی مستند به بلوچستان رفته بودم و آنجا به حجت (شخصیت رابینسون كروزوی ایرانی) آشنا شدم.

وی ادامه داد:‌ بعد از آن تصمیم‌ گرفتم اولین فیلم بلندم را با محوریت این شخصیت با توجه به دغدغه‌هایی كه در مستند سازی دارم، بسازم.

این كارگردان گفت: البته فیلمنامه كار آن طور كه می‌خواستم در نیامد ولی به هر حال با تجربیاتی كه داشتم و با هدایت كاراكتر، یك نوع سینما را برای خودم تست كردم.

ابوالفصل صفاری درباره شخصیت رابینسون كروزوی ایرانی گفت: وقتی كه به حجت این پیشنهاد را دادم كه با او زندگی كنم، او حرف خیلی خوبی ‌زد و ‌گفت، ‌من یك سال پیاده به اینجا آمدم، خیلی چیز‌ها را از دست دادم و خیلی چیز‌ها را به‌دست آوردم ولی تو به زنجیر و این جاده وصلی. حجت با این كه آمده بود كه در تنهایی زندگی كند و برای خودش زندگی آرمانی داشته باشد اما همیشه با موانعی روبه رو بود كه دیگران برایش به‌وجود می‌آوردند و انسان‌های دیگر نمی‌گذاشتند كه او تنها باشد.

بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری این پروژه نیز در ادامه این نشست، گفت: خوشحالم كه پس از دو سال، این فیلم در جشنواره نمایش داده شد. ما همیشه 2 یا 3 سال منتظر می‌مانیم تا محدودیت‌های فیلم‌مان برطرف شود.

وی درباره همكاری خود با صفاری گفت: 2 سال پیش پس از تولید فیلم خودم همكاری با صفاری را شروع كردم و برای فیلمبرداری این كار مدنظر ما این بود كه رنگ را در زندگی حجت ببینیم چون زندگی برای او معنا و مفهوم خاصی داشت و گاه حرف‌هایی فلسفی می‌زد به طوری كه ما از او خیلی چیزها را یاد می‌گرفتیم.

این فیلمبردار، عنصر رنگ را یكی از عناصر اصلی فیلم دانست و گفت: با توجه به جغرافیای فیلم این امكان برای ما وجود داشت كه از رنگ به خوبی استفاده كنیم و چیزی كه در فیلمبرداری بیش از همه مدنظر ما بود، به‌دست آوردن رنگ مناسب بود.

بایرامی فیلم را دارای خصوصیات شاعرانه دانست و افزود: با توجه به ساكن بودن شخصیت فیلم دوربین از حركات غیر لازم اجتناب می‌كرد و تا جایی كه می‌توانستیم دوربین را ساكن نگه می‌داشتیم و با این كار سعی كردیم فیلم خصوصیات شاعرانگی هم داشته باشد.

مجید عاشقی تدوینگر فیلم نیز در این نشست گفت: تدوین فیلم دو ماه و روزی 14 ساعت به طول انجامید و هدف ما رسیدن به ساختاری مستند گونه و وفادار بود.

شهرام قلی‌پور هم به عنوان آهنگ‌ساز فیلم از پخش صدای فیلم انتقاد كرد و گفت: شرایط صدای فیلم بسیار بد بود و من صدای برخی از سازهایم را نمی‌شنیدم!

در این جلسه همچنین شهاب فرض‌علی یكی از بازیگران فیلم با انتقاد از صحنه‌های حذف شده فیلم، از این قضیه انتقاد كرد.