تبیان، دستیار زندگی
كارگردان فیلم «حس پنهان» گفت: ابراهیم حاتمی‌كیا كسی نیست كه چیزی را دیكته كند و به رغم اینكه در برخی مطبوعات نوشته بودند، آقای حاتمی‌كیا فقط یك بار سر صحنه فیلم «حس پنهان» آمد و رفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست فیلم «حس پنهان»

حامد بهداد

رزاق‌كریمی: «حاتمی‌كیا» چیزی را به من دیكته نكرد.

خبرگزاری فارس: كارگردان فیلم «حس پنهان» گفت: ابراهیم حاتمی‌كیا كسی نیست كه چیزی را دیكته كند و به رغم اینكه در برخی مطبوعات نوشته بودند، آقای حاتمی‌كیا فقط یك بار سر صحنه فیلم «حس پنهان» آمد و رفت.

به گزارش فارس، جلسه نشست بررسی فیلم سینمایی حس پنهان، چهارشنبه شب (17 بهمن) با حضور مرتضی رزاق كریمی (تهیه كننده)، مصطفی رزاق كریمی (كارگردان)، حامد بهداد، مهتاب كرامتی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا فروتن (بازیگر)، علی علویان (صدابردار) و فرهاد ویلكیجی (طراح صحنه و لباس) در سینمای رسانه‌های گروهی (صحرا) برگزار ‌شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست، مصطفی رزاق كریمی با اشاره به چگونگی ورودش به سینما گفت: سال 1983 اولین فیلم داستانی خودم را با موضوع زندگی یك شاعر فرانسوی ساختم و همزمان با آن مستندسازی را شروع كردم،‌سال 1990 با فرهاد ورهرام در وین آشنا شدم، باب آشنایی خوبی بود تا بتوانم به معقوله هنر در ایران نزدیك شوم.

وی ادامه داد: آشنایی من با ابراهیم حاتمی‌كیا در این بین منجر به شكل‌ گرفتن از كرخه تا راین شد و امشب جای حاتمی كیا مشاور من در این فیلم به همراه عباس گنجوی تدوینگر فیلم خالی است.

رزاق كریمی با انتقاد از برخی مطبوعات درباره همكاری خود با حاتمی كیا، گفت: باید بگویم حاتمی كیا كسی نیست كه چیزی را دیكته كند و به رغم اینكه در برخی مطبوعات نوشته بودند، آقای حاتمی كیا فقط یك بار سر صحنه فیلم «حس پنهان» آمد و رفت.

این كارگردان سینما ضمن ابراز خرسندی از ساخت فیلم «حس پنهان»، گفت: در اصل هدف از ساخت این فیلم ارتباط با مخاطب است و به نظر من فیلمی كه مخاطب نداشته باشد، فیلم مهمی نیست.

وی درباره انتخاب پایان فیلمش گفت: پایان فیلم پیشنهاد همكاران من بود و با تهیه كننده با این نتیجه رسیدیم كه فیلم را با سیمین و ندا تمام كنیم كه به نظر من این گونه لطافت بیشتری دارد.

این كارگردان همچنین در باره نگارش فیلمنامه فیلم فوق گفت: نگارش این فیلمنامه حدود 2 سال طول كشید كه البته نه بطور مستمر بلكه در مقاطع مختلف نوشته شد و در انتها بازنویسی هم شد.

این فیلم شخصیت محور است و در جلساتی كه با بازیگران و همكارانم داشتم تاكید من این بود كه حس‌ها و درگیری‌های آدم‌ها با درون خود نشان داده شود.

وی تاكید كرد: یكی از ویژگی‌های این فیلمنامه، این بود كه جراحی لحظه‌ای بین نگاه‌ها داشته باشیم.

به گزارش فارس، مرتضی رزاق كریمی تهیه كننده این فیلم نیز گفت: شاید بهتر باشد در این ساعات دیروقت حس‌مان را پنهان نكنیم به همین خاطر باید بگویم ما وقتی كه فیلم می‌سازیم زندگی می‌كنیم و این فیلم نیز بخش مهمی از زندگی من بود. درس‌های مهمی از آن گرفتم و اخلاق را از خیلی از دوستان، خصوصا آقای فروتن آموختم.

وی با اشاره به تعلق خاطرش به سینمای مستند گفت: به هرحال پیشینه ما از سینمای مستند شكل می‌گیرد و «حس پنهان» فیلمی داستانی است كه به عقیده من شباهت‌های زیادی به مستند دارد، زیرا ما بحث تحقیق و پژوهش را در فیلم جدی گرفتیم و حتی در طول فیلم از مشاوره روانپزشك نیز كمك گرفتیم.

علی علویان صدابردار فیلم گفت: خوشحالم با كارگردانی كار كردم كه شعور بالایی در صدا داشت و متشكرم كه دست من را در این باز گذاشت.

فرهاد ویلكیجی نیز همكاری خود با این پروژه را یكی از تجربه‌های موفق خود دانست.

دكتر بنی اسد مشاور این پروژه نیز در این نشست گفت: ویژگی این فیلم، علمی بودن آن است و سازندگان آن به عنوان فیلمی علمی پژوهشی به آن نگاه می‌كردند و آقای رزاق‌كریمی با ظرافت و دقت این فیلم را دقیقا مانند واقعیت به تماشاگر نشان داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این نگرش اجتماعی وجود دارد كه روانپزشكان، خود مشكل دارند كه این درست نیست ولی آنها می‌توانند مانند دیگران دچار ترس باشند.

وی در خصوص شخصیت بهرام گفت: بیماری این شخصیت كه بسیار زیبا اجرا شده بود بیماری اسكیزوفرنی نیست ولی آسیب‌هایی كه تجربه كرده بود، به مثابه موج انفجار خود را نشان داد. در حقیقت وقتی یك عارضه خارج از تحمل فرد باشد این موج به‌وجود می‌آید.

این روانپزشك بازی مهتاب كرامتی را ستود و گفت: خانم كرامتی نقش روانپزشك را آنقدر درست ایفا كردند كه اگر قرار باشد كسی آموزش روانپزشكی ببیند، توصیه می‌كنم خدمت ایشان برسد.

مصطفی رزاق كریمی نیز درباره منفی بودن نقش‌های فیلم گفت: زیبایی این فیلم برای من این بود كه نقش منفی نداشت و همه نقش‌ها به یك اندازه مهم بودند.

در این نشست مرتضی رزاق كریمی در پاسخ به انتقاداتی كه پیرامون استفاده از تبلیغ برخی از محصولات تجاری در فیلم مطرح شد، گفت: واقعیت این است كه سینمای مستقل مشكل اقتصادی دارد. سینمای ما در حال گذار از سینمای دولتی به بخش خصوصی یكی از راه‌های تامین مالی نه تنها در ایران بلكه در همه جای دنیا جذب اسپانسر است.

وی ادامه داد: این فیلم از همان ابتدا در متن فیلم‌نامه بستنی را داشت و جزو خاطرات اصلی شخصیت داستان ما بود و خیلی اتفاقی با توجه به پتانسیل فیلم وجود داشت از بستنی استفاده كردیم.

رزاق كریمی گفت: اگر استفاده از تبلیغات در فیلم زیاد است یا خیر باید با تجربه و آزمون و خطا رفع شود. به عقیده من استفاده از اسپانسر تا جایی كه به قصه لطمه نزند درست است و اگر سینمای خصوصی بخواهد بقا پیدا كند استفاده از اسپانسر اجتناب ناپذیر است.

مصطفی رزاق كریمی كارگردان فیلم هم درباره عدم استفاده از بازیگردان در این پروژه گفت: هیچ وقت بازیگردان را دوست نداشتم و احساسم این بوده كه بهتر است كارگردان با بازیگر در ارتباط باشد، تمام زیبایی كار در این است كه به بازیگر زمان و اهمیت دهیم و به او اجازه بدهیم كه تعریف خودش را از خودش نشان بدهد.

وی در ادامه افزود: در این فیلم بازیگری فضای فیلم را جذاب می‌كرد و چیزی كه باعث جذاب تر شدن آن بود چشم بود،‌ تقاضای من از فیلمبردار در طول كار این بود كه فیلمی بسازیم كه بازیگر با چشم حسش را به بیننده بیان كند.

كرامتی: برای بازی در «حس پنهان»، بیماران را ویزیت كردم .

«مهتاب كرامتی» گفت: من برای بازی در «حس پنهان» و ایفای نقش روانپزشك، به مطب پزشك مشاور فیلم می‌رفتم. ایشان اجازه می‌دادند در كنارشان بیماران را ویزیت كنم و در این دیدارها بود كه می‌آموختم با هر یك از بیماران چگونه باید رفتار كرد.

در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی حس پنهان كه چهارشنبه شب 17 بهمن، با حضور مرتضی رزاق كریمی (تهیه كننده)، مصطفی رزاق كریمی (كارگردان)، حامد بهداد، مهتاب كرامتی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا فروتن (بازیگر)، علی علویان (صدابردار) و فرهاد ویلكیجی (طراح صحنه و لباس) در سینمای رسانه‌های گروهی برگزار ‌شد، مهتاب كرامتی از كلیه حضار به خاطر حضورشان تا پاسی از شب در این جلسه قدردانی كرد و گفت: ممنونم كه پس از تغییراتی كه در برنامه جشنواره به‌وجود آمد تا این ساعت مانده‌اید، ‌این بزرگترین خسته نباشید برای سازندگان این فیلم است.

وی درباره نقش خود گفت: با آقای رزاق كریمی درباره فیلم بسیار صحبت كردیم. من برای بازی در این فیلم، برای ایفای نقش روانپزشك به مطب دكتر بنی‌اسد می‌رفتم و ایشان اجازه می‌دادند در كنارشان بیماران را ویزیت كنم كه در این دیدارها بود كه می‌آموختم با هر یك از بیماران چگونه باید رفتار كرد.

این بازیگر به تحلیل نقش سیمین پرداخت و گفت: این نقش درباره روانشناسی است كه در روابط اجتماعی موفق است ولی نمی‌تواند از آن آگاهی در زندگی شخصی خود استفاده كند و در این مورد ناتوان است.

همچنین محمد رضا فروتن به عنوان یكی دیگر از بازیگران فیلم «حس پنهان» گفت: احساسم نسبت به فیلم، احساس خوبی است و اگر یك فیلم خیلی خیلی بد و آقایان رزاق كریمی كار می‌كردم باز هم خوشحال بودم كه با انسان‌های شریفی یك دوستی را آغاز كرده‌ام. این دو برادر (مصطفی و مرتضی رزاق كریمی) سرمایه‌های معنوی من هستند.

در ادامه، مهتاب كرامتی درباره همكاری خود با كارگردانان مستند گفت:‌ قطعا شانس را نباید در این همكاری‌ها نادیده گرفت و كار كردن با كارگردان‌های مستندساز برای من جالب است چون آنها تحقیق و پژوهش می‌كنند و اشراف كامل روی فیلمنامه و شخصیت‌‌ها دارند.

تكرار/ گزارش فارس از نشست فیلم «حس پنهان»؛

حامد بهداد: همیشه سعی می‌كنم با قدرت نقش خود را ایفا كنم

«حامد بهداد» گفت: در هر فیلمی اگر توفیقی نصیب من بشود، عدم اعتماد به نفس هم به سراغ من می‌آید و من همیشه در حالتی بین خوف و خلاء بسر می‌برم ولی سعی می‌كنم با قدرت نقش خودم را بازی كنم.

جلسه نشست بررسی فیلم سینمایی حس پنهان، چهارشنبه شب (17 بهمن) با حضور مرتضی رزاق كریمی (تهیه كننده)، مصطفی رزاق كریمی (كارگردان)، حامد بهداد، مهتاب كرامتی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا فروتن (بازیگر)، علی علویان (صدابردار) و فرهاد ویلكیجی (طراح صحنه و لباس) در سینمای رسانه‌های گروهی برگزار ‌شد.

در بخشی از این نشست، حامد بهداد بازیگر این فیلم گفت: در هر فیلمی اگر توفیقی نصیب من بشود، عدم اعتماد به نفس هم به سراغ من می‌آید. همیشه در حالتی بین خوف و خلاء بسر می‌برم ولی سعی می‌كنم با قدرت نقش خودم را بازی كنم.

وی در باره نقش بهرام گفت: در این فیلم، نقش بهرام عین دمل می‌ماند كه نشان دهنده بیماری كل بدن است و تمام واكنش‌هایی كه باید از تك تك شخصیت‌ها سر بزند، از بهرام بیرون می‌زند.

حامد بهداد همچنین درباره بازی غلو شده در فیلم گفت: این كه بازی غلو شده چیست و آیا خوب است یا بد نمی‌دانم؟ ولی به نظر من اگر یك بازیگر غلوشده بازی می‌كند باید اگزجره و مغناطیس داشته باشد كه من دارم.

نیوشا ضیغمی نیز در ادامه این نشست گفت: راهنمایی‌‌های آقای رزاق كریمی آنقدر روی من تاثیر گذاشت تا بتوانم كاراكتر دختری را بازی كنم كه در زندگی بحرانی دو نفر قرار می‌گیرد و در حقیقت، این شخصیت مثل كسی است كه در جریان سیل قرار می‌گیرد و نمی‌داند چه كند.

ضیغمی از حامد بهداد تشكر كرد و گفت: از حامد بهداد بسیار متشكرم كه به من راهنمایی و كمك‌های بسیاری كرد و از زمان ساخت فیلم تاكنون، واقعا فكر می‌كنم كه یك برادر دارم.

ضیغمی درباره منفی بودن نقش خود گفت: من عاشق این نقش بودم و عشق در این نقش نیز به نظر من پاك بود و اصلا این شخصیت را منفی ندیده‌ام.