تبیان، دستیار زندگی
كارگردان «پرچم‌های قلعه كاوه» گفت: فردوسی شاعر بزرگی در قله است و روح توحیدی در تمام شاهنامه متجلی است. من معتقدم باید بیش‌تر از این شاهنامه را خواند و در مورد آن كار كرد و فیلم ساخت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست فیلم «پرچم‌های قلعه‌ كاوه»

نشست فیلم پرچم‌های قلعه‌ كاوه

نوری‌زاد: باید بیش‌از این شاهنامه بخوانیم و براساسش فیلم بسازیم .

كارگردان «پرچم‌های قلعه كاوه» گفت: فردوسی شاعر بزرگی در قله است و روح توحیدی در تمام شاهنامه متجلی است. من معتقدم باید بیش‌تر از این شاهنامه را خواند و در مورد آن كار كرد و فیلم ساخت.

به گزارش فارس، نشست فیلم «پرچم‌های قلعه كاوه» عصر پنجشنبه 18 بهمن، با حضور محمد نوری‌زاد (كارگردان)، محمد صادقی (بازیگر)، ایرج رامین‌فر (طراح صحنه)، حجت‌اله خسروی (تهیه‌كننده) و رضا صفایی‌پور (بازیگر) این فیلم در سینما صحرا (سینمای رسانه‌های گروهی)برگزار شد و علی‌اكبر عبدالعلی‌زاده اجرای این جلسه را برعهده داشت.

بنا بر این گزارش، در ابتدای جلسه، محمد نوری‌زاد در مورد حقیقی و خیالی بودن این فیلم گفت: این داستان واقعاً اتفاق افتاده و زمانی كه مغولان وارد خراسان شدند، یك خانواده‌ یك روز در برابرشان مقاومت كرد.

وی افزود: از قرآن میرقباد كه شخصیت اصلی فیلم است 8 برگ در آستان قدس رضوی باقیمانده است اما شخصیت قباد را من خلق كرد‌ه‌ام و این شخصیت از لحاظ تاریخی سندیتی ندارد.

ایرج رامین‌فر دراین جلسه در مورد طراحی صحنه این فیلم گفت: طراحی صحنه امكانات زیادی می‌خواست و چون دوره‌های مشخصی در تاریخ را كه كاملاً معلوم است، نشان می‌داد، باید دقت زیادی روی آن كار می‌شد.

وی افزود: من براساس فیلمنامه و حس‌وحال فیلم با كمك كارگردان طراحی صحنه را انجام دادم و سعی كردم با معماری با فرهنگ خاص آن زمان كاملاً هماهنگ باشد. البته ما نسبت به گذشته فقر تاریخی داریم چون تحقیقات كافی انجام نشده و ما چیزهای زیادی را نمی‌دانیم.

رامین‌فر تصریح كرد: بارها این اتفاق افتاده كه سندیت‌های تاریخی لباس‌ها و شكل‌ها تغییر كند و این به دلیل فقر تاریخی است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد وسعت طراحی دكور فیلم گفت: امكانات و شرایط موجود برای چنین كاری بسیار سخت و كم است و معمولاً بعد از ساخت هر فیلم وسائل مربوط به آن به خوبی نگهداری نمی‌شود.

رامین فر همچنین گفت: حجم زیادی از دكور و وسائل جنگی برای این فیلم ساخته شده و من پیشنهاد می‌كنم در جایی مناسب از آنها نگهداری شود تا برای فیلم‌های دیگر قابل استفاده باشد.

به گزارش فارس، حجت‌اله خسروی تهیه‌كننده این فیلم در پاسخ به سؤالی درمورد ثبت تجارب استفاده شده در «پرچم‌های قلعه كاوه» گفت:‌ تحقیقات و مراحل ساخت دكور به صورت تصویری و نوشتاری ثبت شده است و تمام اطلاعات این كار را جمع‌آوری كرده‌ایم، ضمن اینكه هم‌اكنون لباس و دكور این فیلم در پروژه «شهرآشوب» استفاده می‌شود.

محمد صادقی بازیگر فیلم هم در مورد تجربه‌های خود در این پروژه گفت: كار تاریخی با توجه به بُعد زمانی و مكانی دشوار است و موانع زمانی و مكانی و دور از دسترس بودن شخصیت‌های تاریخی سختی خاصی به كار می‌دهد اما گروه بسیار حرفه‌ای بود و همه سعی كردند تا كار خود را به خوبی انجام دهند.

رضا صفایی‌پور دیگر بازیگر این فیلم گفت: 38 سال سابقه بازیگری دارم كه بیشتر آن در نقش‌های منفی بوده است. قبلاً سابقه كار با آقای نوری‌زاد را در «چهل سرباز» داشتم اما چیزی كه در این كار برای من متفاوت بود این بود كه توانستم از توانایی‌های فیزیكی خود استفاده كنم.

در ادامه این جلسه، نوری‌زاد در مورد لزوم نزدیكی سینما و تلویزیون به شاهنامه، گفت: سالها ما را از ساخت فیلم براساس شاهنامه بی‌دلیل منع كرده بودند و ما دور خود حصاری كشیده بودیم، در حالی كه فردوسی شاعر بزرگی در قله است و روح توحیدی در تمام شاهنامه متجلی است و من معتقدم باید بیش‌تر از این شاهنامه را خواند و در مورد آن كار كرد و فیلم ساخت.