تبیان، دستیار زندگی
كارگردان فیلم سینمایی «محیا» گفت: در ابتدا كه كار فیلمسازی را شروع كردم، به قصه‌گویی علاقه داشتم و این شیوه با من عجین شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست فیلم  «محیا»

الهام حمیدی و شهاب حسینی

قصه‌گویی با فیلمسازی‌ام عجین شده است .

كارگردان فیلم سینمایی «محیا» گفت: در ابتدا كه كار فیلمسازی را شروع كردم، به قصه‌گویی علاقه داشتم و این شیوه با من عجین شده است.

به گزارش فارس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «محیا» ساخته اكبر خواجویی عصر امروز (جمعه 19 بهمن) با حضور مجید سعیدی، حامد رضی، مهران خواجویی، الهام حمیدی، مهسا كرامتی و برزو ارجمند تشكیل شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست اكبر خواجویی كارگردان «محیا» گفت: در كل 16 سال از سینما دور بوده‌ام و مدیومش را كوچك‌تر كرده بودم و در تلویزیون كار می‌كردم.

وی در ادامه افزود: قصه «محیا» حدود سال 81 توسط افسانه قاسمی در غالب طرحی به ما ارائه شد كه من از این طرح خوشم آمد. وی یك فیلم‌نامه اولیه نوشته بود كه من لازم دیدم به‌جز آشنایی «جاوید» و «محیا» بقیه قصه را تغییر دهم. حدود 4 سال فیلم‌نامه را نوشتم و بازنویسی مكرر، مكرر كردم. و یك جاهایی كار را رها می‌كردم تا اینكه خودش مرا صدا كند.

وی در ادامه متذكر شد: فیلم‌نامه «محیا» 8 بار بازنویسی شد و فكر می‌كنم اگر بازهم بازنویسی می‌شد داستان شكل‌ بهتری می‌گرفت زیرا شكل خاصی داشت و هر بار ایده‌های و درهای زیادی به روی ما باز می‌شد.

در ادامه نشست فیلم سینمایی «محیا» الهام حمیدی بازیگر نقش «محیا» گفت: روزی كه آقای خواجویی از من دعوت كردند تا نقش «محیا» را بازی كنم یك چیزهایی درباره این شخصیت شنیده بودم و وقتی فیلم‌نامه را خواندم متوجه تفاوت این نقش شدم.

وی درباره درآمدن نقش اضافه كرد: چندبار به غسالخانه رفتم و دیدم مرده‌شورها هیچ فرقی با آدم‌های عادی ندارند در یك هفته‌ای كه من آنجا بودم بسیاری از چیزها را فهمیدم و اكثر مرده‌شورها خانم‌های جوان و باسوادی بودند. فقط اندكی فضای غسالخانه سنگین بود.

اكبر خواجویی در ادامه این نشست درباره استفاده از شعر و فضای عارفانه فیلم «محیا» ‌گفت: برای یك چنین كاری و چنین پیش‌زمینه‌ای حتماً مفاهیم عارفانه مهم است. و این فیلم چنین زمینه و سلوكی را می‌طلبید.

مهسا كرامتی دیگر بازیگر فیلم سینمایی «محیا» با دراختیار گرفتن تریبون گفت: ممنوم كه ما را تماشا كردید ما سعی كردیم اتفاق خوبی در این فیلم بیفتد كه امیدوارم موفق شده باشیم.

وی در ادامه گفت: «محیا» پنجمین فیلم سینمایی من است. امسال یك فیلم دیگر با نام «آن مرد آمد» نیز در جشنواره دارم كه امیدوارم برای هردو آنها اتفاق بیفتد.

مهران جواجویی تدوین‌گر فیلم «محیا» نیز گفت: با اینكه حدود 3 ماه تدوین فیلم «محیا» طول كشید و زمان زیادی به آن اختصاص دادیم حالا كه فیلم را می‌بینم متوجه می‌شوم به آن چیزی كه می‌خواستیم رسیدم.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ رسانه‌ای فیلم «محیا» بروز ارجمند در مورد بازی‌های تكراری و یكنواختش گفت: من پیشنهاد بهتری ندارم متأسفانه در ایران وقتی یك بازیگر در نقشی جا می‌افتد همه پیشنهادها یكنواخت می‌شود. من برخی از كاراكترهایی را كه بازی می‌كنم به خاطر شغل بازی‌گری‌ام است و برخی دیگری مانند «ساعت شنی» را برای دلم بازی می‌كنم.

وی در ادامه كار با خواجویی را لذت‌بخش خواند و گفت: اعتقاد دارم كه آقای خواجویی بسیار خوب قصه انتخاب می‌كند.

اكبر خواجویی نیز درباره شهرتش به قصه‌گویی اضافه كرد: در ابتدا كه كار را شروع كردم به قصه‌گویی علاقه داشتم و با من عجین شده است.

در ادامه این نشست مجید سعیدی (بازیگر) نیز در مورد آشنایی خود با اكبر خواجویی گفت: من با آقای خواجویی سال 86 با كار سریال «كهنه‌سوار» آشنا شدم. در مورد«محیا» هم باید بگویم از همان ابتدا آقای خواجویی گفتند یك شخصیت به نام كرم وجود دارد كه تو باید آن نقش را بازی كنید. ما سعی كردیم این كاراكتر به صورت یك تیپ درنیاید و وقت شخصیت باشد. حالا نمی‌دانم چقدر در این زمینه موفق عمل كرد‌ه‌ایم.

الهام حمیدی هم درمورد مثبت بودن كاراكترهایی كه تاكنون بازی كرده است اضافه كرد: همه می‌گویند به خاطر فیزیك چهره‌ام باید نقش مثبت بازی كنم من هم سعی می‌كنم اگركه همه نقش‌ها مثبت هستند بین آنها تفكیك ایجاد كنم و بین مثبت‌ها تفاوت ایجاد كنم.

وی در ادامه گفت: من هم مانند برزو ارجمند و هر بازیگر دیگری دوست دارم كاراكترهای مختلف را تجربه كنم و منتظر هستم كه نقش متفاوتی به من پیشنهاد شود.

اكبر خواجویی نیز در پایان این نشست ضمن گله از وضعیت بد صدا در سینماها هنگام جشنواره گفت: یك گروه یك سال و یا شاید بیشتر برای یك فیلم زحمت می‌كشند ولی وقتی با صدای بد پخش می‌شود اعضای گروه دچار دلزدگی می‌شوند. به نظر می‌رسد باید نظارت سختگیرانه‌تر صورت بگیرد و مسئولان آپاراتی‌ها را در این زمینه كنترل می‌كنند.