تبیان، دستیار زندگی
سایت گل در گزارشی با عنوان روزهای افت فوتبال ایران نوشت: تیم ملی فوتبال ایران از روز چهارشنبه تلاش خود را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای افت فوتبال ایران

روزهای افت فوتبال ایران

سایت گل در گزارشی با عنوان  روزهای افت فوتبال ایران نوشت: تیم ملی فوتبال ایران از روز چهارشنبه تلاش خود را برای صعود به جام جهانی2010 شروع كرد اما این تیم با توجه به آنچه مقابل سوریه در ورزشگاه آزادی شاهد آن بودیم، راه طولانی و سختی پیش رو دارد.

به نقل از ایرنا، در ادامه این گزارش آمده است: بازی ایران در مقابل سوریه را فقط می‌توان به نمونه‌ای از عملكرد تیم ملی حداقل در 18 ماه گذشته توصیف كرد . برخی از منتقدان معتقدند كه این روند از اواسط سال 2005 و در هنگام مربیگری برانكو ایوانكوویچ شروع شده است.عوامل متعددی كه هر كدام جای بحث دارد را می‌توان دلیل ضعف تیم ملی ایران دانست.

مدت‌ها بود كه علت ضعف را ایوانكوویچ و علی دایی می‌دانستند اما اكنون مشخص شده كه مشكل اصلی عدم حضور بازیكنان قدرتمند و با استعداد در تیم و مخصوصا در زمینه گلزنی است.

برخی ممكن‌است فكر كنند كه بازیكنانی مانند عنایتی توانایی گلزنی را دارند اما در زمان حضور علی دایی در تیم كمتر این فرصت به او داده شده است. اما این نظر چندان درست به نظر نمی‌رسد چون عنایتی در مسابقات خانگی هم گلزن ثابتی نبود و هرگز از توانایی كه برای موفقیت در سطح ملی حتی در مقابل حریفان آسیایی لازم است، برخوردار نبوده است.برای مثال وی هرگز نتوانست مانند یونس محمود در تیم ملی عراق بازی كند.

روزهای افت فوتبال ایران

نسل طلایی فوتبال ایران كه شامل اعضای تیم المپیك 2002 ازجمله مبعلی، كاظمیان، نیكبخت، نصرتی، میرزاپور، برهانی، كعبی بود ، هنوز توانایی‌های حقیقی خود را نشناخته‌اند.

عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند.برخی از آنها زمان زیادی برای ثابت كردن خود درمسابقات ملی داشتند اما این كار را نكردند و عملكرد برخی دیگر مدام ضعیف و قوی شده است.برخی هم فرصت كافی برای بازی نداشته‌اند.

یكی از این بازیكنان ایمان مبعلی است كه با اینكه هرگز بازی ضعیفی را از خود نشان نداده ، خلاقیت و تكنیك او به دلیل عدم حضور ثابت در مسابقات تیم ملی ضربه خورده است.این بازیكن اكنون در 26 سالگی فرصت رفتن به اروپا و پیشرفت و نشان دادن توانایی‌های خود را هم از دست داده است.

مشكل بعدی بازیكنانی هستند كه روزهای اوج آمادگی آنها گذشته است، اما هنوز نقش‌های كلیدی در تیم ملی دارند اما در عین حال باید به مربی هم حق داد كه باید بازیكنانی را جایگزین آنها كند كه بازی آنها چنگی به دل نمی‌زند.

بهترین مثال از این دست مسعود شجاعی است كه دو سال و نیم است در امارات بازی می‌كند اما كار زیادی برای تیم ملی نكرده و پیشرفتی نسبت به آنچه قبلا بوده نكرده است. دراین میان ناتوانی فوتبال ایران در فوتبال جوانان آسیا را نباید دست كم گرفت.

روزهای افت فوتبال ایران

در حالیكه تیم‌هایی مانند سوریه و اردن و دیگر تیم‌ها كار روی پیشرفت فوتبال جوانان خود راشروع كرده و عملكردهای خوبی هم در مسابقات جوانان از خود نشان داده‌اند،فوتبالیست‌های جوان ایرانی برخلاف همتایان خود در والیبال و بسكتبال در سال‌های اخیر كمتر در مسابقات تاثیر گذار بوده‌اند.

در 3 تا 5 سال گذشته برخی از بازیكنان كنونی تیم ملی فوتبال ایران باید جایگزین می‌شدند اما به دلیل نبود جانشینی مناسب برای آنها این اتفاق نیفتاد و كسی هم نمی‌تواند شكایت كند چرا كه واقعیت كامل روشن است.با وجود این هنوز برخی مربیان بزرگ جهان معتقدند كه فوتبال ایران حرف اول را در آسیا می‌زند و منتظرند كه بیایند و با همین بازیكنان نقص‌ها را جبران كنند.

در حالیكه دخالت مسائل دیگری مانند مربیگری تاكتیكی، مدیریت، انگیزه، سازمان دهی و حرفه‌ای گری را رد نمی‌كنیم اما گاهی دانش آموز استعداد لازم را ندارد و بنابراین هیچ معلمی نمی‌تواند به او چیزی بیاموزد.البته معلم هم باید چیزهایی برای یاد دادن داشته باشد.

اگر خاویر كلمنته مربیگری تیم ملی ایران را بپذیرد، فقط می‌توان امیدوار بود با تزریق اصول تاكتیكی به تیم حداقل بتوانیم چیزی از خود نشان دهیم كه بتوان به آن برچسب فوتبال زد

سخت‌ترین مقدماتی‌های جام جهانی پیش روی ایران

روزهای افت فوتبال ایران

تلویزیون عربستان با اشاره به توقف تیم ملی فوتبال ایران برابر سوریه كسب این نتیجه را به دلیل ناتوان بودن فدراسیون فوتبال ایران برای تعیین یك مربی برای هدایت تیم ملی دانست.

به نقل از ایسنا، بسیاری از مفسران و كارشناسان تلویزیون‌های عربی منطقه و همچنین رسانه‌های مكتوب و كاربران اینترنتی عرب در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه پس از توقف تیم ایران برابر سوریه از كسب این نتیجه ابراز شگفتی كردند.

مفسر تلویزیون ورزشی عربستان در این باره گفت: بدون شك گماردن یك كمك مربی ناشناس بر بالای سر یك تیم بزرگ بعد از یك دوره ركود و ناتوانی فدراسیون فوتبال این كشور برای تعیین یك مربی در راس این تیم، در به دست آمدن این نتیجه بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود:‌ مشكلات فوتبال ایران با فیفا و اختلافات داخلی آن از ریشه‌های اصلی ناكامی تیم بزرگ ایران است.آنها پس از جام جهانی همچنان با خود درگیر هستند و دخالت‌ها و كشمكش‌های داخلی و نداشتن برنامه‌ریزی درست برای تیم ملی، ایران را در جام ملت‌های آسیا ناكام گذاشت و در حال حاضر همین روال در شروع رقابت‌های مقدماتی جام جهانی دیده می‌شود. معتقدم فوتبال ایران پس از ستارگانی همچون دایی، عابدزاده، باقری، استیلی و عزیزی نتوانسته است جایگزین خوبی برای آنان پیدا كند.

مفسر ورزشی تلویزیون عربستان ادامه داد: در ادامه به نگرانی علاقه‌مندان فوتبال در ایران اشاره كرد و گفت: تیم ملی ایران نه تنها نتیجه نمی‌گیرد بلكه نمایش بدی نیز ارایه می‌دهد و این موضوع باعث شدت یافتن حملات به تیم ملی ایران در رسانه‌های انبوه ورزشی این كشور شده است.

ایران نباید حریفان عرب خود را دست كم بگیرد

روزهای افت فوتبال ایران

تلویزیون عمان هم در تحلیل خود پیرامون رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا گفت: ایران در یك روز بد با ارائه بازی ضعیف برابر سوریه ظاهر شد و برابر این تیم به نتیجه تساوی دست یافت. پس از این نتیجه افكار عمومی این كشور به شدت نگران آن چه پیش آمده است شدند. آنها خود را از قدرت‌های اصلی آسیا می‌دانند و نباید مسابقات مقدماتی را با استارتی بد شروع كنند. این نتیجه به فوتبال ایران یادآور شد كه نباید حریفان عرب خود را دست كم بگیرد.

العراقیه اسپورت هم با نمایش تصاویری از دیدار تیم‌های ایران و سوریه گفت: توقف ستارگان ایران برابر تیم ملی سوریه تنور حملات و انتقادات علیه این تیم را به شدت گرم كرده است.

مفسر ورزشی العراقیه ادامه داد: توقف برابر سوریه یك شوك بزرگ است و ایران بدترین نتیجه را در میان بزرگان قاره گرفت و نشان داد صعود آسانی در راه جام جهانی نخواهد داشت.

این مفسر به مشكل گلزنی ایران اشاره كرد و افزود: پیشتر ایران برابر كاستاریكا، قطر و هانزاروستوك با مشكل گلزنی مواجه شده بود.

تلویزیون الرای نیز در بخش خبر ورزشی خود توقف تیم ملی ایران برابر سوریه را از برد امارات مقابل كویت مهم‌تر توصیف كرد و گفت: كویت وامارات هم حریفان دست و پا بسته‌ای برابر ایران نخواهند بود و یكی از سخت‌ترین مقدماتی‌های جام جهانی اكنون پیش روی ایران قرار گرفته است.

ایرانی‌ها در حد صلابت و اعتبارشان بازی نكردند

روزهای افت فوتبال ایران

شبكه ورزشی دبی اسپورت توقف تیم ملی فوتبال ایران برابر سوریه را نشانه داشتن استراتژی سوری‌ها برای كسب امتیاز مقابل ایران برشمرد.

شبكه دبی اسپورت با اشاره به دیدار تیم ملی ایران برابر سوریه نتیجه صفر - صفر را یك ناكامی بزرگ برای ایران و یك موفقیت برای تیم ملی سوریه توصیف كرد و كسب یك امتیاز برای تیم ملی سوریه را ناشی از داشتن استراتژی سوری‌ها برای كسب امتیاز از تیم ملی ایران دانست.

یكی از مفسران این شبكه ورزشی در تحلیلی تامل‌برانگیز با اشاره به شادی سوری‌ها در پایان دیدار با ایران گفت: این جوانان حق دارند این چنین شادی كنند.ایران یك نام پراعتبار در فوتبال آسیاست.آنها نه تنها این تیم معتبر را متوقف كردند، بلكه نمایش خوبی نیز ارایه كردند و برای كسب پیروزی چشم به دروازه میزبان داشتند.

وی افزود: به غیر از این مساله آنها به تیم‌های امارات و كویت جرات دادند كه می‌توان برابر ایران امتیاز گرفت و شانس اول صعود از این گروه را متوقف كرد.

مفسر دبی اسپورت در پایان گفت: بازی ایران در حد صلابت و اعتبار این تیم نبود كه این مساله می‌تواند ناشی از به هم ریختگی در فدراسیون فوتبال این كشور در ماه‌های اخیر و نداشتن یك مربی توانمند نیز باشد.