تبیان، دستیار زندگی
با نمایش موفقیت آمیز فیلم‌های بخش «نگاه اول»، پدیده‌های جشنواره بیست و ششم فیلم فجر به‌تدریج خود را می‌نمایانند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره بیست و ششم پدیده‌ رو كرد

فیلم تنها دو بار زندگی می‌كنیم

با نمایش موفقیت آمیز فیلم‌های بخش «نگاه اول»، پدیده‌های جشنواره بیست و ششم فیلم فجر به‌تدریج خود را می‌نمایانند.

به گزارش فارس، تصور همگان بر این بود كه فیلم جدید "كمال تبریزی"، تنها فیلم مهم روز هفتم جشنواره در سینمای رسانه‌های گروهی باشد اما امسال به‌روال سال‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، پدیده جشنواره در روز هفتم برای اهل رسانه رو شد و آن فیلمی نبود جز فیلم "تنها دو بار زندگی می‌كنیم" ساخته "بهنام بهزادی".

"تنها دو بار زندگی می‌كنیم" علی‌رغم ساختار تجربه‌گرا و مضمونش، به لحاظ سینمایی مورد توجه طیف‌های مختلف و سلایق متفاوت قرار گرفت و شاید بتوان گفت تنها فیلم تا پایان روز هفتم بود كه اینگونه مورد توجه قرار می‌گرفت و این نكته در واكنش اهل رسانه و به خصوص منتقدان سینمایی در نشست رسانه‌ای این فیلم نیز به چشم می‌خورد.

"تنها دو بار زندگی می‌كنیم" در كنار فیلم "انتهای زمین" (كه هر دو در بخش "نگاه اول" شركت دارند) تا اینجا می‌توانند پدیده‌های جشنواره بیست و ششم باشند.

نكته دیگر این كه؛ نشست رسانه‌ای این فیلم از یك سو تحت تاثیر "حسین علیزاده" آهنگساز فیلم بود.

اما "همیشه پای یك زن در میان است" همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد، یكی از شلوغ‌ترین سانس‌های سینمای رسانه‌ها را به خود اختصاص داد گرچه كلیت این فیلم كه از یك سو قصد داشت مثل "مارمولك" نوعی طنز اجتماعی-سیاسی را ارائه دهد و از سویی (به قول تهیه‌كننده فیلم)، ارائه‌گر یك پیام اجتماعی در زمینه طلاق باشد، چندان به مذاق مخاطبان سینماصحرا خوش نیامد گرچه فیلم طرفداران زیادی هم داشت.

اما از دیگر سینماها خبر می‌رسد "آواز گنجشك‌ها"ی مجید مجیدی برطبق انتظارها فیلم خوبی شده و برعكس "شب"(رسول صدرعاملی) در حد انتظارها نبوده است.

در روز هفتم، همچنین شنیده شد كه بنا به اعتراض "بهمن فرمان آرا" نسبت به ممیزی فیلمش، این فیلم از برنامه بیرون رفته است كه البته كسی این قضیه را رسما اعلام نكرد. با وجود این قضیه و نیز این مسئله كه فیلم "صدسال به این سال‌ها" در برنامه كلی جشنواره به چشم نمی‌خورد (و شاید به روال برخی سال‌ها تنها یك نمایش در سینمای رسانه‌ها داشته باشد)، احتمالا باید منتظر اضافه شدن یكی دو فیلم از فیلم‌های رزرو به بخش مسابقه و داوری نهایی باشیم...

توزیع "كاتالوگ" جشنواره یكی از اتفاقات روز هفتم بود كه كیفیت بالای آن مورد توجه اهل رسانه قرار گرفت.

نكته دیگر این كه برگزاری جلسات نقد و بررسی كه در نیمه اول جشنواره خیلی مرتب و منظم بود، در نیمه دوم برای بعضی فیلم‌ها برگزار نمی‌شود. جلسه فیلم "همیشه پای یك زن در میان است" هم از این حیث كه نصف بیشتر عوامل آن (از جمله مهم‌ترین آنها كمال تبریزی) در جلسه حضور نداشتند، ركورددار شد.

در سه روز یاقی‌مانده از جشنواره، مخاطبان سینمای رسانه‌های گروهی، تنها می‌توانند 20 فیلم را ببینند و این در حالی است كه حدود 30 فیلم و تله‌فیلم در جدول نمایش باقی مانده است و این موجب شده تا برنامه‌ریزان جشنواره، در روزهای آینده تمهیدی بیندیشند كه تا حد امكان فیلم تكراری ایرانی از بخش‌های بین‌المللی برای رسانه‌ای‌ها نمایش داده نشود.

در این روز همچنین با نمایش «دایره زنگی» در سینماهای جشنواره، شایعه حذف این فیلم از برنامه جشنواره، رد شد و شایعه پیامكی وخامت حال «عزت‌الله انتظامی» نیز توسط خود وی تكذیب شد و البته شنیده شد كه او دچار ناراحتی تنفسی شده است.