تبیان، دستیار زندگی
كارگردان مجموعه تلویزیونی «رقص پرواز» گفت: در ساخت این مچموعه سعی كردیم در طول ماجرا به واقعیت‌های دوران دفاع مقدس وفادار باشیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«رقص پرواز» را با وفاداری ساختیم

مهدی هاشمی

كارگردان مجموعه تلویزیونی «رقص پرواز» گفت: در ساخت این مچموعه سعی كردیم در طول ماجرا به واقعیت‌های دوران دفاع مقدس وفادار باشیم.

«احمد مرادپور» در گفت‌وگو با فارس درباره زمان پخش سریال گفت: زمان پخش این مجموعه توسط مدیران شبكه انتخاب شده و احتمال می‌دادیم كه هم به جهت مضمون و هم به جهت موقعیت تاریخی كه سریال به آن پرداخته مناسبت دهه فجر خیلی برایش مناسب نباشد، ضمن اینكه مردم مشغول جشن‌های دهه فجر و جشنواره فیلم‌های فجر هستند، احتمال می‌دادیم كه مخاطبین كمتر جذب شود ولی ظاهرا بازخوردها خوب بوده و احساس می كنم توانسته مخاطبان را جذب كند.

وی درباره وقایع به تصویر كشیده شده در مجموعه گفت: بخشی از اتفاقات موجود در سریال مستند است و بخش دیگری از آن متناسب با نیازهای داستان و درام، دراماتیزه شده‌اند و مقداری دخل و تصرف در آن صورت گرفته است.

وی افزود: مثلا دكتر یاوری شخصیتی حقیقی بوده، البته بخش زیادی از خاطرات او مستند و وجود خارجی داشته است و از معادلات آنها كه خاطرات پزشكان است استفاده كرده‌ایم و بخش دیگری از آن هم از تخیل تشكیل شده است زیرا ما نمی‌توانیم به آنچه كه در واقعیات رخ داده، متكی باشیم، چون نیازهای داستان‌پردازی ما را ملزم می‌كند كه مقداری تخیل هم به آن اضافه كنیم.

وی در ادامه گفت: شخصیت دكتر یاوری الهام گرفته از یكی از پزشكانی است كه به جهت شخصیتی، فرد بسیار معروفی با همین خصایل اخلاقی بوده است و در این زمینه كه در داستان به آن هم اشاره شده، خیلی‌ها او را می شناسند.

مرادپور درباره بخش های حذف شده از سریال، گفت: من به دلیل درگیر بودن در جشنواره فیلم فجر موفق به تماشای سریال نشده‌ام ولی تا جایی كه اطلاع دارم، مقدار بسیار ناچیزی از آن حذف شده كه اهمیت دراماتیك نداشته و به ساختار مجموعه لطمه‌ای نزده است.

وی با بیان اینكه موضوعاتی مختلفی بوده كه تصمیم داشتم در این سریال آنها را به تصویر بكشم، تصریح كرد:‌ یكی از مهم‌ترین آنها ماجرای عشق و دلباختی و از خودگذشتگی است كه در بین آدم‌های جبهه جریان داشته است، خصوصا در كسوت و جامعه پزشكان و همكاری و هم‌یاری كه این صنف در بخش جنگ ما داشته كه همیشه از آن غفلت شده است.

وی ادامه داد: ما روی تمام بخش‌های داستان و هر لحظه آن فكر كردیم و این طور نیست كه اتفاقی لحظه‌ای در آن رخ داده باشد و سعی كرده‌ایم، در طول ماجرا به واقعیت‌های دوران جنگ وفادار باشیم، مگر آنجایی كه به لحاظ دراماتیك كردن و نه خلع واقعیت به داستان‌پردازی پناه برده‌ایم.

مرادپور اظهار داشت: پرداختن به عشق تم ماجرا است و زمان و مكان و شخصیت‌ها فرم سریال است. شما نمی‌‌توانید در داستانی كه می‌خواهید آن را در نمایش تعریف كنید، جنبه‌های دراماتیك را در نظر نگیرید. هر كارگردانی این وجوه را در نظر می‌گیرد، حال یكی كمتر و یكی بیشتر. به نظرم علیرضا طالب‌زاده نویسنده فیلمنامه با نوشته‌اش نشان داده كه هم جهت ساختار قصه و هم به لحاظ پرداخت مضمون و تم، مهارت ویژه‌ای دارد و از پختگی كامل برخوردار است.

او همچنین درباره فضای تكراری سریال‌هایی كه اخیرا از تلویزیون پخش می‌شوند (موضوعات پزشكی) نیز گفت: یكی از دلایل اینكه پخش سریال در سال گذشته به تعویق افتاد و تا به امسال ادامه پیدا كرد همین بود كه كمی فیلم‌های نمایش داده از تلویزیون از حال و هوای پزشكی و بیمارستانی دور شوند ولی ظاهرا گرایش فیلمنامه‌نویسان به جامعه پزشكی زیاد شده است. البته به دلیل اینكه در حوزه فیلم‌ها و سریال‌های دوران جنگ و دفاع مقدس، ما تا به حال چنین موضوع منحصر به‌فردی نداشته‌ایم، در میان سریال‌های مشابه كاملا ممتاز و برجسته است.

وی درباره فاصله ایجاد شده میان زمان تولید تا پخش و تأثیر آن بر سریال در گفت‌وگو با فارس گفت: ما نگران این مسئله بودیم ولی خوشبختانه موضوعاتی كه در سریال «رقص پرواز» طرح شده دو بخش دارد: یكی بخشی كه تاریخ مصرف ندارد و یك موضوع كامل و عام است و می‌تواند به تمام دوره‌های بشری اطلاق شود كه ما بابت این بخش خیلی نگرانی نداشتیم اما به جهت اینكه بخش دیگری از موضوع سریال به زمان حال برمی‌گشت و آن زمان حال مربوط به چهار سال پیش می شود، كمی نگران بودیم كه این دوره منجر به احساس كهنگی در داستان شود، ولی با توجه به بازخوردهایی كه از مخاطبان رسیده این نقیصه لابه لای بقیه ویژگی‌های ممتاز داستان تقریبا مخفی باقی مانده است.

وی با بیان اینكه تلفیق زمان گذشته و حال در مجموعه سردرگم كننده نشده و مخاطب را آزار نمی‌دهد، درباره شخصیت دكتر یاوری و تناقضات موجود در آن، گفت:‌ دكتر یاوری تلفیقی از همه تناقضات است و شخصیتی است كه ما در طول داستان همه وجوه شخصیتی او را می‌بینیم و جاهایی كه لحن حرف زدن و رفتارش تغییر می‌كند، ویژگی‌های منحصر به فرد این شخصیت دیده می‌شوند.

وی افزود: ما مرتب وجوه متفاوتی از شخصیت این فرد می‌بینیم و شناخت‌مان لحظه به لحظه كامل‌تر می‌شود و از آن شخیصت‌هایی است كه شناختش نیاز به زمان بیشتری دارد.

مرادپور تصریح كرد: این شخصیت واقعا مخاطب را در شخصیت‌پردازی، شگفت‌زده می‌كند و تا لحظه آخر نیز به دنبال شناخت بیشتر این شخصیت است. در قسمت آخر مشخص می‌شود كه چرا این انسان آنقدر بزرگ است و چرا اینگونه حرف‌زده و رفتار می‌كند و دیدگاهش نسبت به جهان و هستی كاملا منحصر به فرد است.

وی در پایان گفت: از شیوه و روش كار علیرضا طالب‌زاده در پرداخت شخصیتی چنین پیچیده و كاملا شناخته شده و قابل فهم، حیرت زده شده‌ام و همه اینها مهارت او را در فیلمنامه نویسی نشان می‌دهد.