تبیان، دستیار زندگی
دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تدوین منشور تئاتر ایران به منظور هماهنگی و هدف‌داركردن حركت توسعه تئاتر در كشور خبر داد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین نشست دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

تدوین منشور تئاتر ایران، جشنواره‌ی راهبردی و...

دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تدوین منشور تئاتر ایران به منظور هماهنگی و هدف‌داركردن حركت توسعه تئاتر در كشور خبر داد.

اولین سند تئاتر كشور منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید سرسنگی كه ساعاتی پیش در آخرین نشست خبری جشنواره‌ی تئاتر فجر پیش از آغاز آن، سخن می‌گفت ادامه داد: این منشور به منظور تأكید بر ارزش‌ها، توانایی‌ها و وجوه اخلاقی هنرمندان تئاتر كشور و با هماهنگی مركز هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، تدوین و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است تا پس از تأیید و تبیین نظر هنرمندان این منشور به‌عنوان اولین سند رسمی تئاتر كشور از سوی وزارت ارشاد به ثبت برسد.

 سندی ناظر بر سند توسعه

وی در پاسخ به خبرنگار تئاتر ایسنا، درباره تشابه این منشور با سند توسعه تئاتر كه از سه سال پیش بحث ثبت آن مطرح بود گفت: این منشور یك سند فرا دستی در حوزه تئاتر است كه مفاهیم كلان‌تری را نسبت به سند توسعه تئاتر مطرح می‌كند، لذا این منشور آرمان‌ها و ایده‌آل‌های تئاتر كشور است و ناظری بر سند توسعه محسوب می‌شود.

وی اضافه كرد: مفاد و مفاهیم این سند فردا در مراسم افتتاحیه جشنواره بیست‌وششم توسط یكی از هنرمندان در مرقد مطهر امام خمینی (ره) قرائت می‌شود و قرار است براساس آن اهالی تئاتر به یك اتفاق نظر در این هنر برسند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

جشنواره‌ی امسال بیشتر به آرمان‌های تئاتر نزدیك است

در ادامه این نشست خبری حسین پارسایی مدیر اداره كل هنرهای نمایشی با نگاه به برنامه‌ها و جدول جشنواره بیست‌وششم تئاتر فجر آن را جشنواره متفاوت و فراگیر نسبت به 25 دوره گذشته برشمرد و گفت: جشنواره امسال بیشتر از سال‌های قبل به آرمان‌های تئاتر نزدیك است و شعار بزرگ "تئاتر برای همه" را در سایه حضور چشم‌گیر گروه‌های نمایشی و افزایش كمی و كیفی بخش‌های جشنواره عیان می‌كند و ما افق درخشانی را با برنامه‌های موثر و مفید در صفحات رنگین تئاتر كشور می‌بینیم.

وی اضافه كرد: تمام تلاش دست‌اندركاران جشنواره بیست‌وششم بر این بود تا در ساخت و تكنیك اجراها و گستردگی مضامین و محتوای نمایش‌ها تفاوت‌های چشم‌گیری را حاصل كنند و بر اساس سیاست‌های تولیدی اداره كل هنرهای نمایشی و آن‌چه در فراخوان جشنواره لحاظ شده است، اولویت‌های تئاتر كشور مورد توجه قرار گرفته است.

 ارتقا جشنواره به ارتقا تئاتر منجر می‌شود

مجید سرسنگی نیز در ادامه تصریح كرد: نزدیك به یك سال پیش و طبق وعده‌ای كه داشتیم، كار دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر با توجه به پتانسیلی كه در ذات این جشنواره نهفته است آغاز شد و تلاش ما بر این بود تا جشنواره فجر به عنوان یك حركت بین‌المللی به جایگاه رفیع برسد و به جشنواره تأثیرگذار در منطقه بدل شود.

وی لزوم تأثیرگذاری جشنواره تئاتر فجر و ارتقای جایگاه آن را در حضور مستمر و دایمی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر دانست و گفت: اولین شرط موفقیت یك جشنواره بین‌المللی، استمرار حركت و ارتباط آن در طول سال است كه ما نیز بر این اساس تأكید داریم و براساس اهداف و برنامه‌ای كه طراحی كردیم حركت خود را ادامه دادیم و امیدواریم كه در سال‌های آینده نیز افرادی كه این راه را ادامه می‌دهند، نقصان‌های موجود را جبران و آن را تبدیل به نقاط قوت بكنند. زیرا كه جشنواره تئاتر فجر متعلق به همه خانواده تئاتر است و ارتقای آن به ارتقای جایگاه تئاتر در داخل كشور منجر می‌شود.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

جشنواره امسال راهبردی است

سرسنگی با تأكید بر لزوم تحقق شعار "تئاتر برای همه" خاطرنشان كرد: جشنواره امسال از یك جشنواره كاربردی به یك جشنواره راهبردی بدل شد، كه حاصل آن حضور 714 نمایش و 197 گروه نمایشی در 103 فضای تئاتری است و در كنار آن 14 جلسه سمینار و كارگاه و چاپ 16 عنوان كتاب قرار دارد.

 امیدوار به اساسنامه‌ی تدوین شده برای جشنواره

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به وجود اساسنامه تدوین‌شده‌ای برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر در سال‌های آینده گفت: قطعا بخشی از تغییرات در جشنواره تئاتر فجر به تناسب موضوع و نگاهی كه در آن سال به جشنواره می‌شود ناگزیر است ولی لزوم ساختار ثابت جشنواره براساس یك آیین‌نامه امری قطعی است.

وی تصریح كرد: طرح برگزاری جشنواره بیست‌وششم تئاتر فجر براساس تجارب این دوره به تصویب شورای عالی تئاتر رسیده است كه براساس آن قرار است اصلاحات ساختاری در برگزاری جشنواره صورت بگیرد كه امیدواریم با این‌كار، كم‌تر از گذشته با تغییرات ناگهانی روبه‌رو شویم.

هیچ نگرانی بابت بودجه‌ی جشنواره نیست

به گزارش ایسنا، دبیر جشنواره بیست‌وششم تئاتر فجر دربخشی از این جلسه درباره بودجه این دوره از جشنواره پاسخ داد: خوشبختانه هیچ نگرانی برای جشنواره وجود ندارد، زیرا كه وزارت ارشاد بخش اصلی بودجه و تعهد خود را كه رقمی در حدود 600 میلیون تومان بود پرداخت كرده است و 400 میلیون تومان دیگر بودجه از طریق اسپانسرهای خصوصی و سایر نهادها پرداخت شده است.

وی متذكر شد: خوشبختانه امسال با تمام گروه‌ها و عوامل اجرایی قرار بسته شده و اقساط مربوط به آن‌ها را پرداخت كرده‌ایم و نظم و روال درستی در پرداخت‌های كمك‌هزینه‌ها صورت داده‌ایم و از این جهت هیچ مشكل مالی در حوزه تأمین نیازهای گروه‌های تئاتری نداریم.

وی درباره تعامل با اسپانسرهای خصوصی گفت: برای اولین‌بار در جشنواره فجر به این سمت رفتیم كه مثل سایر جشنواره‌ها به جذب اسپانسر بپردازیم، ولی متأسفانه خیلی از دستگاه‌های اقتصادی و اجرایی مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه تئاتر نیستند، زیراكه آن‌ها به بازگشت سرمایه‌هایشان بیشتر از بعد فرهنگی این حركت توجه نشان می‌دهند كه قطعا در یك پروسه مستمر باید به تغییر این دیدگاه بپردازیم.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

حسین پارسایی نیز در ادامه این نشست خبری درباره وضعیت قرارداد گروه‌های شركت‌كننده در بخش چشم‌انداز تئاتر فجر گفت: در این بخش تمام گروه‌ها هر وجهی را كه برای حضور در جشنواره دریافت كنند، به منزله قسط اول اجرای عمومی آن‌ها در سال 87 محسوب می‌شوند و اگر نیازمندی‌های تولیدی گروه‌ها برای حضور در جشنواره فراخوان نشده باشد، می‌توانند پول بیشتری دریافت كنند، ولی این مبلغ از قرارداد اجرای عمومی آن‌ها كسر می‌شود.

 تغییر در رأی هیأت انتخاب را تكذیب می‌كنم

سرسنگی نیز در خصوص اعتراض گروه‌های نمایشی متقاضی شركت در بخش چشم‌انداز گفت: احترام به رأی هیأت داوران كه هشت نمایش برای حضور در جشنواره و دو نمایش برای اجرای عمومی معرفی كرده بودند، اصل مهم برای دبیرخانه جشنواره بیست‌وششم بود، لذا تغییر در رأی هیأت انتخاب را تكذیب می‌كنم.

وی اضافه كرد: پیش از این با تك‌تك دوستانی كه در این بخش دچار ابهام شده بودند جلسات متعددی برگزار كردیم و با ارایه اسناد مكتوب این مسئله را شفاف‌سازی كردیم و خوشبختانه این موضوع رفع شده است، به خصوص كه ما قصد نداشتیم تا این مسئله را به یك حاشیه مضر برای جشنواره تبدیل كنیم.

وی همچنین درباره شایعه استعفای مهرداد رایایی مخصوص از شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: آقای رایانی همكاری مركز هنرهای نمایشی است و همه ما در كنار ایشان هستیم به خصوص كه ایشان مسوولیت مجموعه بزرگ تئاتر شهر را نیز در طول جشنواره به عهده دارد.

 گروههای تئاتر خیابانی خارجی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به دلایل حضور كم‌رنگ گروه‌های خارجی شركت‌كننده در بخش خیابانی جشنواره بیست‌وششم توضیح داد: همواره تأكید داشتم كه تئاتر خیابانی نباید به عنوان بخش كوچكی از جشنواره فجر تلقی شود كه خوشبختانه امسال با پتانسیل موجود بخش عمده‌ای از جشنواره را به تئاتر خیابانی اختصاص دادیم، اما نباید این نكته را فراموش كرد كه با توجه به فصل سردی كه جشنواره در آن برپا می‌شود، بسیاری از گروه‌های خیابانی به خصوص از طرف كشورهای خارجی با مشكل مواجه هستند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر

وی متذكر شد: سعی كردیم تا گروه‌های خیابانی شركت‌كننده از سایر كشورها گروه‌هایی قوی و ارزشمند باشند، اما متأسفانه برخلاف قراردادهای اولیه‌ای كه با دو گروه خیابانی از كشورهای "لهستان" و "پرو" بسته شد، هر دو گروه به دلیل مشكلات خود از حضور در جشنواره انصراف دادند.

آشتی مسئولان با تئاتر

حسین پارسایی نیز در این نشست درباره تلاش اداره كل هنرهای نمایشی در جهت آشتی تئاتر با مسوولان كشور گفت: لزوم آشنایی یك مدیر موثر و تصمیم‌گیرنده در كشور با مقوله‌های فرهنگی و تأثیری كه آن‌ها در ارایه توشه و توان اجرایی در این حوزه قایل می‌شوند، امر مهمی است كه دغدغه تمامی اهالی هنر است به خصوص كه طی سال‌های اخیر تئاتر به عنوان یك هنر كارآمد و تأثیرگذار معرفی شده است.

وی اضافه كرد: طی یك سال گذشته رویكرد جدی نسبت به جذب مخاطب در اجرای نمایش‌ها داشته‌ایم و در همین زمینه از تمام مسوولان كشور برای دیدن این نمایش‌ها دعوت كردیم و در این دعوت‌ها نیز تنها نمایش‌هایی با ژانر دینی را در نظر نگرفته‌ایم اما این مسئله به معنای این نیست كه ما برای معرفی تئاتر به كمال مطلوب رسیده باشیم.

دبیر جشنواره‌ی سال بعد در اختتامیه معرفی می‌شود

پارسایی در پایان این نشست درباره انتخاب دبیر جشنواره بیست‌وهفتم گفت: اگر دكتر سرسنگی مجدداً دبیری جشنواره آینده را هم بپذیرند، افتخار بزرگی برای ما است و این مسئله روز اختتامیه مشخص و دبیر جشنواره بیست‌وهفتم در آن روز معرفی خواهد شد.