تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم: یك كیلو برنج 500 تا 750 گرم گوشت مغز ران بی استخوان 5/1 كیلو اسفناج 150 گرم روغن 2 قاشق سوپخوری پیاز سرخ شده یك استكان آبلیمو یا آب نارنج به قدرلازم نمك و فلفل طرز تهیه: برنج را شسته و آن را خیس می كنیم. گوشت را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ته چین اسفناج

مواد لازم:

یك كیلو

برنج

500 تا 750 گرم

گوشت مغز ران بی استخوان

5/1 كیلو

اسفناج

150 گرم

روغن

2 قاشق سوپخوری

پیاز سرخ شده

یك استكان

آبلیمو یا آب نارنج

به قدرلازم

نمك و فلفل

طرز تهیه:

برنج را شسته و آن را خیس می كنیم. گوشت را چند تكه كرده و با یك قاشق سوپخوری روغن تفت داده و با 3 لیوان آب ، پیاز سرخ شده و كمی نمك می گذاریم بپزد تا به اندازه یك لیوان آب از آن باقی بماند. اسفناج را پاك كرده و می شوئیم. آن را كمی خرد كرده و در قابلمه ریخته و می گذاریم با یك فنجان آب دو سه جوش بزند. سپس آن را با 2 قاشق سوپخوری روغن كمی تفت می دهیم و به گوشت پخته شده اضافه می كنیم و ترشی و نمك و فلفل آن را میزان می كنیم. برنج را آبكش می كنیم. در قابلمه یك قاشق سوپخوری روغن ریخته و نصف برنج را در قابلمه می ریزیم. نیمی از گوشت و اسفناج را در لای برنج قرار می دهیم و بقیه برنج را روی آن ریخته و بقیه گوشت و اسفناج را روی برنج می ریزیم. شعله را ملایم كرده و می گذاریم برنج دم بكشد. در صورتی كه برنج به روغن بیشتری نیاز داشت، می توانید مقداری روغن داغ روی برنج بریزید.

نكات تغذیه ای :

این سالاد برای افرادی كه ضعف بدن دارند و یا حتی دچار ریزش مو هستند، بسیار مفید می باشد.

اسفناج به علت دارا بودن آنتی اكسیدان ها یكی از سبزیجات مفید برای مبارزه با سرطان است . این سبزی خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد و در پیشگیری از آن مفید است.

اسفناج به علت دارا بودن آهن ، املاح معدنی و ویتامینB بالا، به رشد موها كمك كرده و برای افراد كم خون یا دچار فقر آهن نیز مفید است.

اسفناج منبع خوبی از اسید فولیك است. بنابراین برای خانم های باردار بسیار مفید است.

البته سعی كنید از اسفناج خام استفاده كنید ، زیرا این سبزی به قدری لطیف است كه اسید فولیك و سایر خواص آن با جوشاندن یا پخت، از بین می رود.

به علت وجود اسید آمینه پورین در اسفناج ، افراد مبتلا به بیماری نقرس باید از خوردن آن پرهیز كنند. بیماران كلیوی نیز به علت اسید اگزالیك موجود در اسفناج ، نباید آن را مصرف كنند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.