تبیان، دستیار زندگی
در آستانه‌ی پایان بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم فجر، تعدادی از اهالی سینماگران نقطه‌نظراتشان را درباره تفكیك این بخش از مسابقه سینمای ایران مطرح كردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستانه‌ی پایان سكانس اول جشنواره

جشنواره‌ی فیلم فجر

اهالی سینما از تفكیك بخش بین‌الملل و ملی جشنواره‌ی فیلم فجر گفتند

در آستانه‌ی پایان بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم فجر، تعدادی از اهالی سینماگران نقطه‌نظراتشان را درباره تفكیك این بخش از مسابقه سینمای ایران مطرح كردند.

دلایل برای جداسازی بخش بین‌الملل و ملی قانع‌كننده نیست

علیرضا رئیسیان در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به نقطه‌نظرات دبیر جشنواره دربار تفكیك بخش بین‌الملل از ملی گفت: ایشان حضور مهمانان خارجی جشنواره را قبل از برپایی جشنواره فیلم برلین و استقلال بخش بین‌الملل جشنواره را از دلایل مستقل كردن این بخش عنوان كردند، در صورتی كه این‌ موارد دلایل قانع‌كننده‌ای نیستند.

وی هدف برپایی جشنواره فیلم فجر را ارتقاء سینمای ملی دانست و اظهار داشت: هر دو این مواردی كه عنوان شده به نوع ضربه به سینمای ملی می‌زند و مشخص است كارشناسی‌ها كامل نبوده است.

این كارگردان با بیان این كه 5 سال پیش در كانون كارگردانان پیشنهاد استقلال بخش بین‌الملل جشنواره مطرح شده بود، گفت: پیشنهاد شده بود بخش بین‌الملل و بازار فیلم با توجه به این كه به سینمای داخلی ضربه می‌زند، كاملا از جشنواره جدا و طی چند روز در اوایل فصل بهار در جایی همچون جزیره‌ی كیش برگزار شود، اما این اتفاق نیفتاد.

او شكل فعلی را عكس طرح قبلی خواند و اظهار داشت: ای كاش قبل از تصمیم به برپایی به این شكل، مشورت‌هایی صورت می‌گرفت.

رییسیان همچنین همزمانی نمایش فیلم‌های ایرانی در شش روز آخر را با برپایی جشنواره تئاتر فجر دیگر مشكل شكل جدید برپایی جشنواره فیلم فجر دانست.

وی افزود: در هیچ جشنواره‌یی سراغ ندارم، روزی 6 فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآید و اگر كسی بخواهد همه آن‌ها را ببیند، باید حداقل 12 ساعت پشت سر هم فیلم ببیند كه این از نظر فكری و تصویری تصمیم درستی نیست.

كارگردان فیلم "ایستگاه متروك" با بیان این كه مدافع چنین تصمیمی نیست تصریح كرد: فكر نمی‌كنم این روند جداسازی مفید واقع شود، چون باعث شده شور و اشتیاق مردم نسبت به آثار سینمای داخلی و كلیت جشنواره به شدت در روزهای اول جشنوار پایین بیاید.

 مشكل بخش بین‌الملل با تعویض زمان حل نمی‌شود

علی معلم هم با بیان این كه نتیجه این تفكیك از قبل مشخص بوده است، اعتقادش را اینگونه به ایسنا مطرح كرد: مشكل بخش بین‌المللی جشنواره فجر با تعویض زمان حل نمی‌شود و در واقع این بخش فاقد اعتبار رویدادی برای مخاطبان است و با توجه به كیفیت بد تصاویر و تغییراتی كه برای نمایش فیلم‌ها صورت می‌گیرد، طبیعتاً مخاطب ترجیح می‌دهد این فیلم‌ها را در خانه با كیفیت بهتر ببیند.

او معتقد است: بخش بین‌الملل جشنواره فقط در 10 دوره‌ی اول آن كه نسخه اصلی فیلم‌ها در دسترس نبود و شبكه ویدئویی فعال نشده بود جذابیت داشت. معلم جشنواره فیلم فجر را نیازمند بازنگری كلی دانست.

جداسازی بخش بین‌الملل و ملی ویژگی‌های مثبت داشت

علی سرتیپی پخش‌كننده این شكل تفكیك بخش بین‌الملل و ملی جشنواره در عین معایبی دارای محاسنی دانست و گفت: عمده‌ترین حسنش برای ما به‌عنوان تولیدكننده و پخش كننده است كه باعث شده تعدادی از سینماها روزهای كمتری در اختیار جشنواره قرار بگیرند و فیلم‌های روز اكران، زمان بیشتری برای نمایش عمومی داشته باشند.

او یكی دیگر از محاسن این طرح تفكیك را كاهش تعداد نمایش فیلم‌های ایرانی در طول جشنواره دانست و گفت: نمایش فیلم‌های ایرانی طی یازده روز تكرار نمی‌شود و عطش تماشاگران برای دیدن فیلم در اكران عمومی كمتر گرفته می‌شود.

این پخش‌كننده كه در مراسم افتتاحیه جشنواره فجر هم مورد تقدیر قرار گرفت، پایین آمدن شور و اشتیاق جشنواره در چند روز اول را از نكات منفی استقلال بخش بین‌الملل برشمرد و گفت: گرمی جشنواره در روزهای اول وجود ندارد و این حس منوط به چند روز آخر می‌شود.

شور جشنواره به 17 بهمن ماه موكول شد

محمد خزاعی از تهیه‌كنندگانی كه امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارد به سردی فضای جشنواره در چند روز اول اشاره كرد و گفت: ذائقه مردم ما در جشنواره فجر با فیلم‌های ایرانی خو گرفته است و برای دیدن این فیلم‌ها شور و اشتیاق دارند كه این استقبال به بعد از 17 بهمن ماه موكول شده است.

وی با بیان این كه در هر دوره‌ای از برپایی جشنواره شاهد یك سری آزمون و خطا هستیم این تفكیك را هم از جمله آن‌ها دانست و گفت: اگر مدیریت جشنواره ثبات داشته باشد برنامه‌ریزی‌ها جواب خواهد داد و این تغییرات جای هر گونه پاسخگویی را از بین می‌برد.

خزاعی تنها حسن این تفكیك را داشتن زمان بیشتر برای رساندن فیلم‌ها به جشنواره دانست.

احمد میرعلایی هم كه فیلم "فرزند خاك" را در بخش بین‌الملل دارد به كم شدن گرمی جشنواره در روزهای اول اشاره كرد و گفت: برای فیلم‌های ایرانی هم كه در این بخش به نمایش در می‌آیند، حالت قبل بهتر بود و قیاس بهتری در مورد آن‌ها صورت می‌گرفت.

به بخش بین‌الملل اهمیت بیشتری داده شد

محمد صابری مدیر سینما آفریقا از معدود موافقان این تفكیك گفت: به این شكل به بخش بین‌الملل اهمیت بیشتری داده‌ایم و مخاطب بیشتری با این بخش آشنا می‌شود و ضمن آن كه سینماداران هم فرصتی پیدا می‌كنند تا فیلم‌ها را ببینند.