تبیان، دستیار زندگی
تمرین اول بر روی یك تابلو در ابعاد حدود 70 در 100 سانتی متر در وسط تابلو جملات مثبت و سازنده ( مانند : من موفق می شوم ، هیچ چیز نمی تواند مانع رسیدن من به هدفم شود و ... )  را جداگانه و با خط درشت و خوانا بنویسید. درست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای این كه در كار خود خلاقیت داشته باشید، این چند تمرین ساده را به كار بندید.

تمرین اول

بر روی یك تابلو در ابعاد حدود 70 در 100 سانتی متر در وسط تابلو جملات مثبت و سازنده ( مانند : من موفق می شوم ، هیچ چیز نمی تواند مانع رسیدن من به هدفم شود و ... )  را جداگانه و با خط درشت و خوانا بنویسید. درست در مقابل تابلو ، در فاصله حدوداً دو متری بنشینید و به جملات خیره شوید و با خود بگویید :  حتماً راه دیگری وجود دارد و من آن را پیدا می كنم . پانزده ثانیه به نوشته نگاه كرده و سپس چشمان خود را ببندید. در این زمان در حالی كه مشت دست راست خود را گره كرده اید سعی كنید تصویر تابلو و نوشته روی آن را مجسم كرده و پانزده ثانیه در ذهن خود به آن نگاه كنید . سپس مشت خود را گشوده و بلافاصله چشمانتان را به روی نوشته دوباره باز كنید. این كار را ( دیدن تابلو و تجسم آن در ذهن ) 12 بار به طور پیوسته و بدون وقفه تكرار كنید. این تمرین را كه 6 دقیقه طول می كشد برای هر یك از جمله های كلیدی به طور جداگانه ، طی چند روز متوالی و در هر روز دو نوبت انجام دهید. بعد از مدتی خواهید دید كه جمله های مزبور در شرایط ویژه ای به طور كاملاً اتوماتیك به ذهن شما مخابره می شوند. جالب است بدانید كه عباراتی شبیه آنچه گفتیم به ذهن افراد خلاق و در هنگام رویارویی آنها با مسائل گوناگون ، به طور اتوماتیك خطور می كند و آنها را به طرز شگفت آوری به طرف موفقیت پیش می برد.

تمرین دوم :

هر چه زودتر تصمیم بگیرید كه جمله های كلیدی را به صورت تابلو در آورده و در محل مناسبی در منزل ، یا محل كار نصب كنید . برگه های ابر و باد را در قطعA4 یا A3 تهیه كرده و ترتیبی دهید تا عبارات ذكر شده با خط درشت  و خوانا و زیبا در وسط آنها تحریر شوند. تابلوها را در منزل و در محلی كه دائماً و به سهولت دیده شوند نصب كنید. اگر این كار را در منزل انجام دهید اعضای خانواده به خصوص فرزندان شما نیز از اثرگذاری مثبت آن بهره مند خواهند شد.

هماهنگی

حال نوبت به هماهنگ شدن با افراد خلاق می رسد. اطمینان داشته باشید كه با دقت در آنچه می خوانید ، به دستاوردهای قابل توجهی در شكوفایی روحیه آفرینندگی در خود نایل می شوید.

همه انسانها  دارای سلسله اعصاب كاملاً مشابه و یكسان هستند و در هر جای این جهان ، هر كس قادر به انجام هر كاری باشد من و شما نیز می توانیم همان كار را دراین سر جهان انجام دهیم ، به شرط آنكه فكر و اندیشه خود را دقیقاً مانند او اداره كنیم. مثلاً اگر كسی هست كه در برخورد و رویارویی با سختی و مشكلات به راحتی تسلیم نمی شود و از راه های گوناگون تا كسب نتیجه دلخواه تلاش می نماید ، شما هم می توانید چنین باشید ، فقط باید او را سرمشق قرار داده و در یابید او چگونه سیستم عصبی و فكری خود را هدایت می كند . این كار اصطلاحاً مدل سازی ، گفته می شود و درهمه زمینه ها بسیار كارآمد است.

برای مدل سازی همیشه لازم نیست كه بدانیم در ذهن دیگران چه می گذرد. بلكه می توان از طریق هماهنگی با تجلیات فرایندهای ذهنی ، یعنی رفتار و جنبه های ظاهری آن به نتیجه رسید. آیا تا به حال درباره "آینه كاری" چیزی شنیده اید ؟ آینه كاری یعنی هماهنگی دقیق و آینه گونه با رفتار ظاهری افراد . بد نیست تمرینی انجام دهید و از نتایج آن لذت برده و شگفت زده شوید. فردی را انتخاب كنید كه بارها در مذاكره با وی برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان شكست خورده اید. تصمیم بگیرید یك بار دیگر امتحان كنید ؛ ولی این بار قبل از مذاكره ، به خصوصیات ظاهری او دقت كنید . سعی كنید خود را با او هماهنگ سازید. مثلاً ممكن است او فردی باشد كه لباسهایی با رنگ روشن می پوشد ، همیشه خوش بو و معطراست . لباسهای اتو كشیده و رسمی بر تن كرده و كفشهایش تمیز و براق هستند و .... شما نیز وضعیت ظاهری خود را به شیوه او تغییر دهید و لباس روشن و اتو كرده به تن كرده و با كفش براق و تنی خوش بو و معطر ، در زمان مناسبی با او قرار بگذارید . در هنگام نشستن جایی را انتخاب كنید كه درست در مقابل او قرار گیرید و رفتار ظاهری خود را اعم از طرز نشستن ، نگاه كردن و .... تا حركات دست و گردن با او هماهنگ كنید به طوری كه گویی او خود را در آیینه می بیند. البته كمی احتیاط كنید تصور نشود كه ادای او را در می آورید ! در این صورت نتیجه كاملاً معكوس خواهد شد.

با رعایت شرایطی كه ذكر شد ، گفتگوی خود را انجام دهید و تغییرات جالبی را كه در نتیجه حاصل می شود ملاحظه كنید . چرا چنین شده است ؟ اگر بعد از جلسه مذاكره به افكار و نحوه اندیشیدن خود در هنگام گفتگو فكر كنید ، در می یابید كه بیش از این كه طرف مقابل شما تغییر كرده باشد ، شما تغییر كرده بودید . یعنی هماهنگی با جنبه های ظاهری او باعث هماهنگی اندیشه شما با وی شده است. این كار را می توانید با افراد خلاق نیز انجام دهید و با آنها هماهنگ شوید. فقط به اطلاعاتی نیاز دارید تا برای این هماهنگی آماده شوید. در ادامه ، مهمترین ویژگی های افراد خلاق را ارائه می كنیم و امیدواریم با نسخه برداری آنها  در رفتار خود به این هماهنگی دلپذیر موفق شوید.

ویژگی های افراد خلاق

الف - خصوصیات ذهنی

-        كنجكاوی

-        دادن ایده های زیاد درباره یك مسئله ( روانی عقیده )؛

-        ارائه ی ایده های غیر عادی؛

-        توجه جدی به جزئیات

-        دقت و حساسیت نسبت به محیط ، بخصوص به نكاتی كه در نظر دیگران عادی به شمار می روند ؛

-        روحیه نقـّادی ؛

-        علاقه زیاد به آزمایش و تجربه؛

-        نگاه مثبت به مسئله نوآفرینی؛

ب - خصوصیات عاطفی

-        آرامش و آسودگی خیال؛

-        شوخ طبعی،

-        علاقه به سادگی و بی تكلفی در نوع لباس و جنبه های گوناگون زندگی؛

-        دلگرمی و امید به آینده؛

-        توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران؛

-        اعتماد به نفس و احترام به خود؛

-        شهامت؛

ج - خصوصیات اجتماعی

-        پیش قدمی در انجام وظایف در رویارویی با مسائل؛

-        مسئولیت پذیری و سازمان دهی به فعالیت های گوناگون؛

-        قدرت جذب اعتماد و اطمینان دیگران؛

امیدواریم از ویژگی های ذكر شده بهره كافی ببرید و به یاد داشته باشید كه میزان هماهنگی ، نقش مستقیم و مؤثری در ظهور و رشد روحیه خلاقیت شما خواهد داشت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.