تبیان، دستیار زندگی
د مدرس ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی، گفت: باید یك نظام جامع آموزش رایانه‌ای در رابطه با گسترش سواد رایانه‌ای در كشور تعریف و تدوین شود و این آموزش‌ها باید از دوره  ابتدایی تا سطوح دانشگاهی برای همه  افراد تداوم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید یك نظام جامع آموزش رایانه‌ای در كشور تدوین شود

مدرس ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی، گفت: باید یك نظام جامع آموزش رایانه‌ای در رابطه با گسترش سواد رایانه‌ای در كشور تعریف و تدوین شود و این آموزش‌ها باید از دوره  ابتدایی تا سطوح دانشگاهی برای همه  افراد تداوم داشته باشد.

«اسماعیل قدیمی» اظهار داشت: برای گسترش سواد رایانه‌ای در كشور باید چند نكته را به طور جدی پیگیری كنیم كه بر این اساس دولت باید بودجه  كافی به توسعه  تكنولوژی آموزش و خدمات رایانه‌ای و دسترسی افراد به شبكه‌های اطلاع رسانی اختصاص دهد. همچنین باید آموزش رایانه‌ای و ترویج شبكه‌های آن در برنامه‌های 5 ساله  توسعه  كشور در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای توسعه  سواد رایانه‌ای در كشور باید زیرساخت‌های لازم از طریق ایجاد دانشكده و مراكز ویژه  آموزش رایانه فراهم شود، همچنین تقویت قوانین پشتیبانی كننده از این آموزش‌ها برای ورود افراد آموزش دیده به محیط كاری مرتبط با رایانه باید در اولویت قرار گیرد.

وی، با بیان این كه امنیت اطلاعات و ارتباطات باید در هر جامعه‌ای باز تعریف شود، ابراز داشت: در گام اول تعریف حدود و مبانی امنیت باید با توجه به هر جامعه‌ا‌ی در نظر گرفته شود. به طور مثال معنای امنیت در جامعه  سرمایه‌داری متفاوت از جامعه  اطلاعاتی است و هر كدام ساختار خود را دارند. بنابراین گسترش امنیت در سطح ملی هر كشوری نیاز به آموزش همگانی دارد، تا افراد بدانند حدود امنیت در كشورشان تا چه حد است.

قدیمی ادامه داد: كارشناسان باید برای محافظت اطلاعات در بعد نرم افزاری و سخت‌افزاری باید تمهیدات تكنیكی و فنی خاصی را در نظر گیرند تا ضریب امنیتی در شبكه‌های اطلاع رسانی افزایش یابد. همچنین باید نظام اطلاعاتی و ارتباطی كشور را تقویت كنیم در واقع توانایی فنی و فكری در زمینه  اطلاعات و ارتباطات را افزایش دهیم تا بتوانیم با دیگران رقابت كنیم، بنابراین تا رقابت با سایر كشورها ایجاد نشود به آسانی نمی‌شود امنیت اطلاعاتی را حفظ كرد.

وی تاكید كرد: باید مقرراتی در سطح بین الملل تصویب شود كه از كشورهای در حال توسعه و ضعیف حمایت كند و مانع تهدید كشورهای توسعه یافته از طریق افزایش اطلاعات و فنون تكنولوژی‌های پیشرفته شود. همچنین باید سازمان‌های بین‌المللی در گسترش عدالت و موازنه  اطلاعات در سطح جهان تقویت شود.

قدیمی، با بیان این كه در سطح بین‌الملل می‌توان با ایجاد اتحادیه‌های منطقه‌ا‌ی از طریق هم‌افزایی نیروها سطح مقاومت پذیری باز دارنده‌ای را برای حفظ امنیت اطلاعاتی در مقابل سایر كشورها ایجاد كنیم و بر این اساس برای حفظ امنیت ملی و بین المللی باید تقویت هوشیارانه‌ای از درون و تعامل سازنده‌ای از بیرون داشته باشیم و در جهت حفظ وحدت و منافع ملی كشورمان قدم برداریم.

وی، در پایان تصریح كرد: تكنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی قابلیت توسعه را دارند. توسعه  هر كشوری به عوامل پیچیده‌ای مربوط است كه مهمترین آن ایجاد ارتباطات سازنده در سطح بین الملل است.

به نقل از ایسنا