تبیان، دستیار زندگی
در درس 5 شیوه استفاده از Color Picker برای انتخاب یك رنگ بیان شد. در این قسمت نیز روش‌های دیگر تعیین و انتخاب رنگ در فتوشاپ بررسی می‌شوند. شیوه‌های توضیح داده شده در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه انتخاب یك رنگ

در درس 5 شیوه استفاده از Color Picker برای انتخاب یك رنگ بیان شد. در این قسمت نیز روش‌های دیگر تعیین و انتخاب رنگ در فتوشاپ بررسی می‌شوند. شیوه‌های توضیح داده شده در این قسمت تركیبی از بكارگیری Picker Color، انتخاب رنگ‌ها از تصاویر و استفاده از نمونه‌های از پیش تعیین شده می‌باشند.

انتخاب یك رنگ پیش زمینه

نحوه انتخاب یك رنگ

در نمونه رنگ پیش زمینه موجود در نوار ابزار كلیك كنید تا پنجره Color Picker فعال شود. از مراحل موجود در كار عملی 5 پیروی كنید تا رنگ مورد نظرتان را انتخاب كنید.

انتخاب یك رنگ پس زمینه

نحوه انتخاب یك رنگ

در نمونه رنگ پس زمینه جعبه ابزار كلیك كنید تا پنجره Color Picker فعال شود. از مراحل كار عملی 5 پیروی كنید تا رنگ مورد نظرتان انتخاب شود.

انتخاب یك رنگ از یك تصویر

نحوه انتخاب یك رنگ

ابزار قطره‌چكان را در جعبه ابزار انتخاب كنید. سپس آن را در تصویر بر روی رنگ مورد نظر جابجا كرده و كلیك كنید تا رنگ مربوطه انتخاب شود. در این حالت رنگ انتخابی شما به عنوان رنگ كادر پیش زمینه تعیین می‌شود. (به رنگ نمونه در جعبه ابزار دقت كنید). برای انتخاب رنگ پس‌زمینه نیز می‌توانید بر روی رنگ دلخواه خود راست كلیك كنید (در ویندوز) یا در حالیكه بر روی رنگ كلیك می‌كنید، كلید Option را پائین نگه دارید (در مكینتاش).

استفاده از پالت Color

نحوه انتخاب یك رنگ

برای باز كردن پالت Color گزینه Window\Color را انتخاب كنید. سپس هر یك از نوارهای لغزندة R، G و B را جابجا كنید تا رنگ مورد نظرتان شكل یابد. رنگی كه توسط شما ایجاد می‌شود در مربع سمت چپ پالت نشان داده می‌شود. همچنین از طریق منوی پالت Color می‌توانید مدل‌ها و گزینه‌های رنگ دیگری را انتخاب كنید. همچنین در صورتی كه تركیباتی از رنگی خاص را به صورت عددی در اختیار دارید می‌توانید با تغییر اعداد موجود در جداول سمت راست پالت Color، آن رنگ خاص را بوجود آورید. به عنوان مثال نوعی رنگ سبز در سیستم RGB تركیبی از 90=R، 173=G، 75=B می‌باشد، با اعمال این تغییرات رنگ سبز گفته شده را بوجود بیاورید.

استفاده از نمونه رنگ‌های موجود

نحوه انتخاب یك رنگ

برای باز كردن پالت Swatches گزینه Window\Swatches را انتخاب نمائید. این پالت شامل مجموعه‌ای از نمونه رنگ‌های از پیش تعیین شده است. روی رنگ مورد نظر كلیك كنید تا انتخاب شود این كار سبب انتخاب رنگ مزبور در قسمت رنگ پیش زمینه جعبه ابزار نیز می‌شود. همچنین برای آنكه رنگ پیش زمینه موجود را به مجموعه نمونه رنگ‌های از پیش آماده شده این پالت اضافه كنید، می‌توانید مكان نما را به محیط خالی از پالت جابجا كرده تا اینكه مكان‌نما به شكل سطل رنگ تبدیل شود، سپس كلیك كنید تا رنگ مزبور به عنوان یكی از نمونه رنگ‌های پالت Swatches ذخیره و نگهداری شود.

*توجه*

جابجایی بین رنگ‌ها

برای جابجایی بین رنگ پس زمینه و پیش زمینه دكمه Switch Color را كلیك كنید. البته می‌توانید با كلیك كردن آیكون كه در كنار مربع‌های مربوط به رنگ پیش‌زمینه و پس‌زمینه قرار دارد و یا فشردن دكمة X از صفحه كلید نیز بین نوع رنگ پس زمینه و پیش زمینه جابجا شوید.

بازگشت به رنگ سیاه و سفید

دكمه Default Color موجود در جعبه ابزار را كلیك كنید(مربع سیاه رنگ كه در بالای مربع سفید رنگ موجود در سمت چپ نمونه پس زمینه قرار دارد) تا رنگ پس زمینه و پیش زمینه به سیاه و سفید پیش فرض تبدیل شوند. البته با فشردن كلید D نیز امكان تعیین رنگ سیاه و سفید برای قسمت پیش زمینه و پس زمینه وجود دارد.