تبیان، دستیار زندگی
در این مـقاله به بـررسی تـعدادی بـرنامه پاك كـننده رجـیستری از قبـیـل Registry Mechanic ،jv16 Power-Tools ،Advanced Registry Optimizer ،System Mechanic CCleaner و Tweak-Now Registry Cleaner می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های ویرایشگر رجیستری

زمانی كه برنامه‌ای را روی كامپیوترتان نصب می‌كنید، تنها یك فایل منفرد را روی هارددرایو سیستم خود كپی نكرده‌اید بلكه این برنامه شامل دسته‌ای از فایل‌ها می‌شود.

بـرنامه‌های مـختلف می‌توانند در هـر بار اجـرا، كامپیوتر شـما را برای یافتن این اطلاعات اسكن كنند، ولی بـهتر است كه در عوض این اطلاعات در یك فایل خاص ذخیره شوند. در نسخه‌های اولیه سیستم عامل‌ ویندوز، هر برنامه مجبور بود تا فایلی مجزا را برای ذخیره این اطلاعات ایجاد كند (كه فایل INI نامیده می‌شد)، ولی نسخه‌های جدید این سیستم عامل، تمام اطلاعات مربوط به یك برنامه را در یك فایل منفرد با نام رجیستری ذخیره می‌كنند.

بزرگ‌ترین مزیت ذخیره تمام اطلاعات مربوط به یك برنامه در یك فایل منفرد این است كه احتمال حذف تصادفی، تغییر یا گم شدن چندین فایل INI بسیار كمتر می‌شود. بزرگ‌ترین عیب آن هـم این اسـت كه اگر این فایل رجـیستری منفرد، حذف یا خراب شود، كامپیوتر شما به صورت نامنظم كار می‌كند و یا كاملاً از كار می‌افتد.

بنابراین بازبینی دائم رجیستری به منظور آگاهی از عملكرد بهینه آن بسیار حائز اهمیت است،‌ ولی ممكن است كه همیشه زمان كافی برای انجام دستی این كار را نداشته باشید. برنامه‌های پاك‌كننده رجیستری در این زمینه می‌توانند به شما كمك كنند.

تعمیر رجیستری

در این مـقاله به بـررسی تـعدادی بـرنامه پاك كـننده رجـیستری از قبـیـل Registry Mechanic ،jv16 Power-Tools ،Advanced Registry Optimizer ،System Mechanic CCleaner و Tweak-Now Registry Cleaner می‌پردازیم.

مسئله‌ای كه در اینجا باید مدنظر قرار داد این است كه هر برنامه پاك كننده رجیستری چه چیزی را خطا به حساب می‌آورد. بعضی از برنامه‌ها،‌ داده‌های موقتی را در رجیستری ذخیره می‌كنند؛ مثل لیستی از چهار فایلی كه اخیراً باز شده‌اند. این نوع اطلاعات اغلب توسط برنامه‌ای كه به هر صورتی آنها را ایجاد كرده است، حذف می‌شوند، ولی بعضی از برنامه‌های پاك‌ كننده رجیستری ممكن است این حالت را یك خطا به حساب آورند كه در نتیجه بیشتر باعث افزایش تعداد خطاها می‌شود تا اینكه كارآمدتر به نظر آید.

هـر چـه بیـشتر از كامپیوتـرتان اسـتفاده كنید، رجیستری شـما حجیم‌تر خواهـد شد. اگر كامپیوترتان نسبت به اوایل خرید آن تا حد زیادی كند شده است، رجیستری شما احتمالاً نیاز به پاك كردن دارد. از آنجا كه ویندوز دارای یك برنامه پاك‌كننده رجیستری توكار نیست، لازم است كه یكی از برنامه‌های معرفی شده در این مقاله را انتخاب كنید.

Advanced Registry Optimizer

محصول شركت Systweak

http://www.systweak.com

سازگار با ویندوزهای 98، Me ،NT ،2000 و XP

شاید پركاربـردترین ویـژگی این برنامه، ویـژگی جـدول‌بندی آن باشد كه توسط آن به صورت خـودكار می‌توانید به طور روزانه، هفتگی یا حتی در تاریخ و زمانی مشخص، رجیستری‌ را پاك‌سازی كنید. با تنظیم یك جدول، می‌توانید هر چنـد وقت یكبار از این برنامه برای پاك كردن رجـیستری بـدون نـیاز به اجرای دستی آن توسط خودتان، استفاده كنید. بـعد از اسكن و پـاك كردن رجـیسـتری، گزیـنه Optimize Registry آن را یكپارچه‌سازی می‌كند. برخلاف بیشتر پاك‌كننده‌های رجیستری كه شما را وادار می‌سازند تا از رجیستری قبل از اسكن كردن یا یكپارچه‌سازی آن نسخه پشتیبان تهیه كنید، این برنامه شما را وادار می‌سازد تا از رجیستری به صورت دستی نسخه پشتیبان تهیه كنید. نسخه رایگان آن تنها قادر به اصلاح 20 خـطای اولی است كه در كامپیوتر شما می‌یابد.

CCleaner

محصول شركت Piriform Ltd

www.ccleaner.com

سازگار با ویندوزهای 95، 98، 2000، XP، ویستا (سازگاری كمی با نسخه‌های 64 بیتی این سیستم عامل دارد)

CCleaner برنامه‌ای رایگان است و برای افرادی طراحی شده كه اطلاع زیادی در مورد كامپیوتر ندارند.

با این برنامه، اسكن رجیستری برای یافتن خطاها به سادگی كلیك روی یك دكمه است. با این حال، قبل از اسكن كردن رجیستری بدین منظور، این برنامه امكان گزینش و انتخاب و یا نادیده گرفتن نوع خطاهایی كه قصد اسكن آنها را دارید، فراهم می‌آورد، مثل ورودی‌های DLL یا ActiveX مفقود شده.

برخلاف دیـگر بـرنامه‌های معرفی شـده در اینـجا، CCleaner تنها خطاهای رجیستری را اصلاح می‌كند ولی رجیستری را به منظور عملكرد سریع‌تر كامپیوتر فشرده نمی‌كند. اگر تنها نیاز به اصلاح خطاهای كم اهمیت رجیستری داشته و قصد دارید كه برنامه‌های رایگان و ساده این كار را انجام دهد، CCleaner گزینه خوبی است، اگرچه ممكن است لازم باشد این برنامه را چند بار اجرا كنید تا تمام خطاهای رجیستری را بیابید.

jv 16 PowerTools

محصول شركت Macecraft Software

www.macecraft.com

سازگار با ویندوزهای 98 تا ویستا (تنها نسخه 32 بیتی این سیستم عامل)

بـرای كـسانی كه قـصد دارنـد به كاوش دقیـق در رجـیستری كامـپیوتر خـود بـپردازند، بهـترین برنامه jv 16 PowerTools است.

ابـزار Registry Information جـزئـیـات اطـلاعات مـرتـبـط با داده‌هـای جاری ذخـیره شـده در رجـیستری را تـهیه می‌كند. اطلاعاتی همچون تعداد رشته‌ها و مقادیر دودویی ذخیره شده در رجیستری و یا اندازه رجیستری ممكن است كاربران تازه‌كار را سردرگم كنند، اما این اطلاعات می‌توانند به شما كمك كنند تا بهتر درك كنید كه رجیستری شما شامل چه مواردی است.

برنامه‌های ویرایشگر رجیستری

ابـزار Registry Cleaner شامـل یـك حالـت مـحافظتی و یـك حالت تهاجمی برای پاك كردن رجیستری كامپیوتر است. حالت محافظتی تنها خطاهایی را تشخیص می‌دهـد و حـذف می‌كند كه به احتمال زیاد نخواهند توانست كامپیوتر شما را تحت تاثیر قرار دهند. حالت تهاجمی داده‌هایی را در رجیستری تشخیص داده و حذف می‌كند كه احتمالاً برنامه‌های نصب شده در كامپیوتر را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

زمـانی كه رجـیـسـتری را پـاك می‌كنـیـد، می‌تـوانـیـد از ابـزار Registry Compactor برای سازماندهی مجدد آن به منظور كوچك‌تر كردن آن استفاده كنید كه در نتیجه كامپیوتر سریع‌تر خواهد كرد. از آنجا كه jv 16 PowerTools ابزارهای متعددی برای بررسی، ویرایش، اصلاح و بهینه كردن رجیستری دارد، مناسب كاربران تازه‌كار نیست.

Registry Mechanic

محصول شركت PC Tools Software

www.pctools.com

سازگار با ویندوزهای 98، Me ،2000 ،XP (پشتیبانی محدود از سیستم عامل ویستا)

برنامه Registry Mechanic دارای رابط كاربری ساده‌ای است كه جزئیات فنی مرتبط با دكمه‌ها و مقادیر رجیستری را مجزا می‌كند. رابط كاربری این برنامه به صورتی است كه با یك كلیك روی آن می‌توانید جست‌وجو برای یافتن خطاها را آغاز كنید.

در ویندوز Registry Mechanic ،XP می‌تواند به صورت خودكار یك نقطه بازیابی ایجاد كند كه می‌تواند خیلی مفیدتر از تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری باشد. یك نسخه پشتیبان معمولی از رجیستری در صورتی كه رجیستری شما خراب شود، بدون استفاده خواهد بود.

بـه مـنـظور نـگهداشـتـن رجـیـسـتـری در حـالـتی مـنـظم، Registry Mechanic شامل دو ویژگی است: یك بررسی‌كننده رجـیسـتری و یـك ویـژگی اسـكن سـفارشی. بـررسی كننده رجیستری بلافاصله بعد از تغییر رجیستری شما را مطلع می‌سازد. بدین طریق خواهید دانست كه چه زمانی نیاز به اسكن و ترمیم مجدد رجیستری خود خواهید داشت.

اسـتفاده از این بـرنامه ساده و عـاری از خطا اسـت؛ در نتیجه مـناسـب كاربـران كم تـجربه‌ای اسـت كه قـصد مـحافـظت از رجیستری ویندوز خود را دارند.

System Mechanic 7

محصول شركت lolo Technologies

www.iolo.com

سازگار با ویندوزهای 98، Me ،XP و ویستا

برنامه System Mechanic شامل مـجموعه‌ایی از بـرنامه‌های كاربـردی عـمومی از جـمله یك بـهینه‌ساز رجـیستری است. برخلاف دیـگر بـرنامه‌ها، نـصب System Mechanic نیاز به یك اتصال اینترنت برای دریافت به‌روزرسانی‌های آن دارد. نكته جالـب این است كه فرآیند به‌روزرسانی، تنها با IE6 یا 7 كار می‌كند و نه هیچ مرورگر دیگری مـثل Firefox.

System Mechanic با دسته بندی خطاها به شما كمك می‌كند تا ببینید كدام نوع از خطاهای موجود در رجیستری، بیشتر در سیستم شما روی می‌دهند.

بعد از تشخیص خطاها، System Mechanic این امكان را به شما می‌دهد تا تمام خطاها یا فقط مواردی كه انتخاب می‌كنید را اصلاح كنید.

Tweak Now RegCleaner

محصول شركتTweakNow

www.tweaknow.com

سازگار با ویندوزهای 2000، XP و ویستا

شركت TweakNow دو نسخه از بـرنامه RegCleaner ارائه داده است: یك نـسخه رایـگان و یك نـسخه غیر رایگان. تفاوت اصلی بین آنها این است كه نسخه غیر رایگان می‌تواند رجیستری را یكپارچه‌سازی و فشرده كند، در صورتی كه نسخه رایگان این توانایی را ندارد.

این برنامه رابط كاربری ساده‌ای دارد. فـقط كافی است كه از بین Quick Scan یا Custom Scan همراه با حالت‌هایBegineer یا Expert یكی را انتخاب كرده و سپس روی دكمه CleanNow كلیك كنید. گزینه اسكن سفارشی این امكان را فراهـم می‌آورد تا نوع داده‌ای كه باید در رجیستری نادیده گرفته شود (مثل فونت‌ها) را تعریف كنید.

بعد از مشخص كردن مشكلات اساسی، برنامه RegCleaner لیستی از خطاهای اساسی را نشان می‌دهـد كه حـذف آنها ایمن شناخته شده است. می‌توانید انتخاب خـود را به صورتی انجام دهید كه تمام خطاها را حذف كرده یا فقط خطاهایی را حذف كنید كه حذف آنها ایمن شناخته شده است.

منبع: ماهنامه وب

مطالب مرتبط:

رجیستری چیست؟

ساختار رجیستری

ویرایش رجیستری

کردن تنظیمات رجیستری Import و Export