تبیان، دستیار زندگی
80 درصد کشاورزان آفریقا و همچنین 60 درصد کشاورزان آسیا را زنان تشکیل می ‌دهند. در این قاره‌ها زنان نه تنها باید غذا بپزند، بلکه مجبورند محصول را کاشته، درو کرده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان در اولویت برنامه جهانی غذا

80 درصد کشاورزان آفریقا و همچنین 60 درصد کشاورزان آسیا را زنان تشکیل می ‌دهند. در این قاره‌ها زنان نه تنها باید غذا بپزند، بلکه مجبورند محصول را کاشته، درو کرده و خرمن کنند.

زنان کشاورز

تجربیات نشان داده است که غذا از طریق زنان بهتر به مقصد از پیش تعیین شده که همان گرسنگان واقعی باشند، می ‌رسد. برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد از کَمپ‌های توزیع در فلسطین گرفته تا کمیته‌های مخصوص غذا رسانی در روآندا، غذا را از طریق زنان توزیع می ‌کند. همچنین آموزش زنان از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از مادران اطلاعاتی کمی ‌در خصوص نوع تغذیه مناسب دارند و به همین دلیل نمی ‌توانند از غذایی که در دسترس‌ آنهاست به بهترین نحو استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده است که مادران تحصیل کرده، کودکانی سالم‌تر به دنیا می ‌آورند. کودکان این مادران از لحاظ تغذیه‌ای نیز در وضعیت مناسبی به سر می ‌برند. نتیجه تحقیقی که از سوی مرکز بین‌المللی تحقیقاتی سیاست‌های غذایی در واشینگتن در خصوص 63 کشور  انجام شده، نشان می ‌دهد که بهبود وضعیت آموزشی مادران موجب شده است تا تعداد کودکان دچار سوء تغذیه در خلال سال‌های 1970 تا 1995 تا 50 درصد کاهش یابد. این سازمان همچنین به عنوان تشویق، سهمیه غذایی برای خانواده‌هایی که فرزندان دختر خود را به مدرسه  می‌ فرستند، اختصاص داده است.

برنامه جهانی غذا "چه در پروژه‌های امدادی و چه در پروژه‌های توسعه‌ غذایی خود " سعی می ‌کند شرایطی را فراهم کند تا زنان نیز بتوانند همانند دیگر افراد، دسترسی برابری به نیازهای اولیه زندگی خویش داشته باشند.

این سازمان مدت‌ها بر این باور است که زنان نخستین و سریع‌ترین راه‌ حل برای کاهش فقر و گرسنگی هستند. در سراسر جهان از هر سه خانوار نان ‌آور انحصاری، یک خانوار زنان هستند و از آنجایی که غذایی که به دست زنان می ‌رسد بسیار زودتر به کودکان نیازمند می ‌رسد، برنامه جهانی غذا سعی می ‌کند در عملیا‌ت‌های غذارسانی خود (چه این عملیات‌ اضطراری باشند و چه توسعه) زنان را در اولویت قرار دهد.

همچنین برنامه‌ جهانی غذا برای زنان نقشی حیاتی در مرحله بهبود و برگشت به حالت اولیه، قائل است و معتقد است زنان می‌ توانند در بهبود وضعیت پس از بروز فجایع بشری نقشی بسیار مؤثر داشته باشند. در همین راستا برنامه جهانی غذا نیمی ‌از کمک‌های غذایی خود را به زنان اختصاص داده است.

در حال حاضر پروژه‌های برنامه جهانی غذا دو هدف عمده را دنبال می ‌کند:

1) 50 درصد از منابع آموزشی برنامه جهانی غذا در کشورهای مورد نظر به دختران اختصاص یابد.

2) 60 درصد از کمک‌های برنامه جهانی غذا در کشورهای با فاصله ی قابل‌توجه جنسیتی، به زنان و دختران اختصاص یابد.

تماس با برنامه ی جهانی غذا:

4-22860691

www.wfp.org

021-22863211

منبع: هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

توصیه های غذایی برای زنان و دختران(قسمت اول) و (قسمت دوم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.