تبیان، دستیار زندگی
تقریباً کمتر کسی هست که از میان داروهای موجود در بازار، اسم انسولین را نشنیده باشد و نداند که چه گروهی از بیماران به این دارو نیازمندند. اما این واقعیت غیرقابل انکار است که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر خوش برای دیابتی ها

انسولین استنشاقی به بازار می ‌آید

انسولین استنشاقی

تقریباً کمتر کسی هست که از میان داروهای موجود در بازار، اسم انسولین را نشنیده باشد و نداند که چه گروهی از بیماران به این دارو نیازمندند. اما این واقعیت غیرقابل انکار است که استفاده از انسولین تزریقی، آن هم به‌ طور دایمی، کار سخت و طاقت‌ فرسایی است.

برای بسیاری از مبتلایان به دیابت، استفاده از انسولین به صورت تزریقی، کاری آزاردهنده بوده و اغلب با افزایش وزن و سایر عوارض جانبی همراه است. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در علم پزشکی، مبتلایان به بیماری دیابت مشتاقانه منتظر دیدن نسل جدید انسولین‌ها در بازار هستند و این انتظار ممکن است در دهه آینده به پایان برسد.

از سال 1920 تا کنون، تحقیقات پزشکی در زمینه انسولین درمانی به صورت استنشاقی صورت گرفته است.

انسولین استنشاقی به سرعت از طریق ریه‌ها جذب می‌ شود و وارد گردش خون می‌ شود. این ترکیب به دو شکل پودر خشک که به وسیله دستگاه اسپری فعال می‌ شود و یا به شکل قطرات مایع معلق در هوا تحت بررسی است.

در حدود 80 درصد از مبتلایان به دیابت که از داروهای پایین‌ آورنده قند خون یا انسولین تزریقی برای کنترل بیماری شان استفاده می‌ کنند، مصرف انسولین به صورت استنشاقی موجب پیشرفت قابل توجهی در روند كنترل بیماریشان شده است.

تا کنون پیشرفت‌های مهمی در زمینه داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون صورت گرفته است تا حدی که بسیاری از مبتلایان به دیابت را قادر به استفاده از داروهای خوراکی به جای مصرف انسولین تزریقی کرده است. اما پیدایش انسولین به شکل استنشاقی سبب افزایش بیشتر پذیرش دارو در بیماران شده است.

استفاده به موقع و همیشگی داروها، یک مشکل جدی است که پیدا کردن راه ‌حلی برای آن دشوار است. از آنجایی که اغلب مبتلایان به دیابت برای جلوگیری از اضافه شدن وزن ‌شان در تلاشی دایمی با کمک رژیم‌های غذایی و ورزش هستند، اغلب آنها تمایلی برای استفاده از انسولین تزریقی به دلیل ایجاد افزایش وزن ندارند و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون تنها درمان جایگزینی است که پزشکان می‌ توانند برای بیمارانشان تجویز کنند.

نسل جدید انسولین‌ها

بنابراین پیدایش نسل جدید انسولین‌‌ها به شکل استنشاقی، نه تنها موجب افزایش گزینه‌های درمانی برای مبتلایان می‌ شود، بلکه مشکل پذیرش دارو از سوی بیمار و پایبندی به درمان را نیز حل می ‌کند.

انسولین استنشاقی

در سال اخیر، شرکت‌های دارویی زیادی روی انسولین استنشاقی کار و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. انسولین استنشاقی به سرعت از طریق ریه‌ها جذب می‌ شود و وارد گردش خون می‌ شود. این ترکیب به دو شکل پودر خشک که به وسیله دستگاه اسپری فعال می‌ شود و یا به شکل قطرات مایع معلق در هوا تحت بررسی است.

گزارش یک تحقیق

در تحقیقی که روی تعدادی از مبتلایان به دیابت صورت گرفت، افرادی که انسولین را به شکل استنشاقی دریافت کرده بودند، گزارش دادند که مصرف این دارو را به شکل استنشاقی به سایر اشکال تجویز انسولین ترجیح می ‌دهند.

به دلیل اینکه مصرف انسولین به شکل استنشاقی سریع‌الاثر و راحت بوده و آن را در هر زمان و مکانی می ‌توان استفاده کرد، بسیاری از بیماران گزارش دادند که نسبت به درمان قبلی‌شان با انسولین تزریقی، داروی خود را با این روش درمانی جدید سر وقت و مرتب تر استفاده می‌ کنند.

کنترل دقیق‌تر قند خون، هدف نهایی انواع و شکل‌های متعدد درمانی برای مبتلایان به دیابت است. از آنجایی که یکی از مشکلات جدی در بیماران دیابتی مصرف نکردن به موقع و مرتب داروهایشان است، اغلب مبتلایان دچار عوارض ناشی از بیماری دیابت به دلیل رعایت نکردن همیشگی رژیم درمانی‌شان می‌ شوند. این عوارض با رعایت رژیم درمانی به راحتی قابل پیشگیری هستند.

زمانی که به بیماران دیابتی، انتخابی میان انسولین تزریقی و استنشاقی داده می‌ شود، اغلب آنها بر این عقیده هستند که انسولین استنشاقی گزینه درمانی بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است و اغلب آنها خیلی راحت‌تر می ‌توانند این درمان را قبول کنند.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات پزشکی در این زمینه، پیش‌بینی می ‌شود که نوع استنشاقی انسولین در دهه آینده در همه جا وجود داشته باشد.

دکتر مهدی یزدانی

منبع: هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

نکات مهم ورزش کردن برای دیابتی ها

رژیم‌های دیابت‌ آفرین  

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

هیپوگلیسمی(افت قند خون) و درمان آن

ارتباط ریزش مو با مقدار انسولین

توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

 توصیه های غذایی در دیابت

اهمیت اندازه ‌گیری قند خون

انواع دیابت کدام است؟

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

دیابتی ها می ‌توانند غذای شیرین بخورند؟

رژیم غذایى در بیماران دیابتى (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.