تبیان، دستیار زندگی
در زمان های قدیم بیماری های واگیردار مثل وبا، حصبه و... از عوامل عمده مرگ و میر انسان ها به شمار می رفتند. اما امروزه با صنعتی شدن جوامع، گسترش شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی مردم، بیماری های بسیاری تحت عنوان "بیماری های ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكاتی برای زندگی سالم

در زمان های قدیم بیماری های واگیردار مثل وبا، حصبه و... از عوامل عمده مرگ و میر انسان ها به شمار می رفتند. اما امروزه با صنعتی شدن جوامع، گسترش شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی مردم، بیماری های بسیاری تحت عنوان "بیماری های تمدن یا بیماریهای مزمن غیر واگیر" شیوع یافته است. این بیماری ها عمدتاً بر اثر تغذیه نادرست، كم شدن میزان فعالیت بدنی، استرس و استعمال دخانیات ایجاد می گردند و عواقب ناگواری برای جوامع به بار می آورند.

یكی از مهمترین و شایع ترین آنها، بیماری های قلبی- عروقی و سرطان ها می باشند كه از مهمترین مشكلات بهداشتی و عوامل مرگ و میر در جوامع كنونی می باشند. از جمله بیماری های مزمن غیر واگیر دهه های اخیر می توان دیابت، آلزایمر، بیماری پوكی استخوان و... را نیز نام برد.

لذا بهترین و كم هزینه ترین راه، انجام اقدامات پیشگیری كننده این بیماری هاست كه در این میان نقش تغذیه انكارناپذیر است .

شما می توانید با به كارگیری توصیه های تغذیه ای زیر از بروز این قبیل بیماری ها پیشگیری كنید.

1. از انواع مختلف موادغذایی استفاده كنید:

برای سلامت بدنمان به موادمغذی مختلفی احتیاج داریم. هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند این موادمغذی را فراهم نماید، بنابراین باید از انواع مختلف غذاها خصوصاً موادغذایی تازه به مقدار مناسب در برنامه غذایی روزانه خود استفاده كنیم.

2. پایه برنامه غذایی روزانه را باید گروه نان و غلات تشكیل دهند:

گروه نان و غلات شامل انواع نان ها، برنج، ماكارونی و... می باشد . سعی كنیم به منظور تامین فیبر بیشتر از این گروه غذایی خصوصاً نان هایی مانند سنگك، بربری و تافتون بیشتر استفاده كنیم.

3. به مقدار كافی سبزی و میوه های تازه مصرف كنیم:

میوه ها و سبزی ها تامین كننده بیشتر موادمغذی مورد نیاز بدنمان از جمل فیبر ، ویتامین ها و املاح می باشند، بنابراین سعی كنیم از آن ها به مقدار بیشتری استفاده كنیم.

4. برای تامین سلامتی، وزن خود را در حد مناسب نگهداریم:

اضافه وزن و چاقی باعث ایجاد بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون، چربی خون بالا و... می شود. ما هنگامی چاق می شویم كه بیشتر از نیاز بدنمان از موادغذایی مانند چربی ها استفاده نماییم و فعالیت بدنی كمی داشته باشیم. بنابراین برای حفظ وزن مناسب باید فعالیت بدنی مان را افزایش دهیم و توصیه های تغذیه ای را رعایت كنیم.

5. از انواع غذاها به مقدار مناسب بخوریم و هیچ وعده غذایی را حذف نكنیم:

- صبحانه مهمترین وعده غذایی می باشد لذا هیچ گاه آن را حذف نكنیم.

- غذاهای پرچرب را حذف نكنیم به جای آن از همان غذا با چربی كمتر استفاده كنیم.

6. وعده های غذایی منظمی داشته باشیم:

به غیر از وعده های اصلی( صبحانه، نهار و شام)، از میان وعده های مناسب( میوه ها و...) استفاده نماییم.

7. به مقدار كافی مایعات مصرف كنیم:

آب مهمترین نوشیدنی می باشد. علاوه بر آن می توانیم به منظور تامین آب مورد احتیاج بدنمان از شیر، چای و آب میوه های طبیعی استفاده كنیم.

8. فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم:

فعالیت بدنی و ورزش های سبك مانند پیاده روی و نرمش موجب سوزاندن انرژی اضافی می شود و برای تامین سلامت قلب مفید می باشد. بنابراین سعی كنیم ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهیم.

9. از همین حالا می توانیم شروع كنیم:

برای ایجاد تغییر در شیوه زندگی و داشتن برنامه غذایی مناسب هیچ گاه دیر نیست. بنابراین به تدریج و آهسته نكات فوق را در زندگی روزمره خود اجرا كنیم.

- برای این كه متوجه شویم آیا توصیه های فوق را در برنامه روزانه خود رعایت می كنیم، می توانیم به مدت سه روز آن چه را كه می خوریم، یادداشت كنیم  و ببنیم آیا میوه و سبزی به مقدار مناسب مصرف می كنیم؟ آیا غذاهای پرچرب را زیاد مصرف می كنیم؟ آیا اضافه وزن داریم یا چاق هستیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.