تبیان، دستیار زندگی
در مسابقات سوپر جام آسیا سپاهان، طلایی مثل آفتاب باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان یكی از باشگاه هایی است كه در طول 59 سال فعالیت، قهرمانان نام آوری را به تیم های ملی و جامعه ورزش معرفی كرده است. این باشگاه فعالیت خود را در سال 132...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

18/01/1383

معرفی دو تیم ایرانی در مسابقات سوپر جام آسیا

سپاهان، طلایی مثل آفتاب

باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان یكی از باشگاه هایی است كه در طول 59 سال فعالیت، قهرمانان نام آوری را به تیم های ملی و جامعه ورزش معرفی كرده است. این باشگاه فعالیت خود را در سال 1322با نام شاهین آغاز كرد و پس از آن در سال 1346 با توجه به انحلال این باشگاه در تهران، به نام سپاهان تغییر نام داده و به اصفهان منتقل شد. این باشگاه در سال 1372 تحت پوشش و حمایت شركت سهامی سیمان سپاهان اصفهان قرار گرفت و به نام فولاد مباركه سپاهان تغییر نام داد. باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان در سال 1379 به بعد تحت نظر شركت سهامی مجتمع فولاد مباركه اصفهان قرار گرفت و به نام فولاد مباركه سپاهان تغییر نام داد. باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان در سال 1379 از سوی سازمان تربیت بدنی به عنوان باشگاه برتر كشور شناخته شد و در حال حاضر نیز در رشته های مختلف فوتبال، هندبال، دو و میدانی، كاراته، بسكتبال، والیبال، شنا، تنیس روی میز، ژیمناستیك، شطرنج، فوتسال، كشتی، كوهنوردی، والیبال ساحلی، در قسمت مردان و زنان در حال فعالیت می باشد.

این باشگاه در مدت چهارسالی كه اقدام به گسترش و تجهیز اماكن ورزشی و نیز ایجاد تنوع رشته های ورزشی كرده است، رشد قابل توجهی داشت و هر سال برگ زرینی به افتخاراتش افزوده شده است. حضور تیم هندبال در سوپر جام باشگاه های آسیا را می توان از دیگر افتخارات این باشگاه در سال 78 دانست كه به مقام پنجمی دست یافت، این تیم در سال 80 در مكان چهارم لیگ برتر ایستاد. همچنین بسكتبال باشگاه سپاهان؛ در سال 79 و 1378 مقام سوم لیگ برتر را كسب كرد. باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان از جمله باشگاه های بازیكن ساز و قهرمان پروری است كه با توجه ویژه به جوانان بومی منطقه، برای گسترش و توسعه ورزش همگانی در استان اصفهان تلاش بسیاری می كند و در این راستا برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود سرمایه گذاری عظیمی را در اكثر رشته ها و رده های سنی نونهال، نوجوان و جوان، به انجام رسانده و احتمالاً با طی مدت زمان كوتاهی به یكی از قطب های قهرمان پرور ورزش كشور مبدل خواهد شد، البته در حال حاضر فعالیت چشم گیر این باشگاه در رشته فوتبال می باشد. بسیاری از اماكن ورزشی آن از جمله سالن چند منظوره، استادیوم اختصاصی فوتبال، استخر و سونای آن در حال تكمیل می باشد و به زودی افتتاح خواهد شد. باشگاه سپاهان با وجود، كم تجربگی در امر حرفه ای گری فوتبال، دومین سال حضورش در لیگ برتر فوتبال را طوفانی آغاز كرد و هیچ كس خاطرات شیرین بردهای پیاپی تیم فوتبال سپاهان اصفهان در دومین دوره (82-81) لیگ برتر، را فراموش نخواهد كرد.

كسب پیروزی های پی درپی و شكست غول های فوتبال كشور، راه را برای قدرت گرفتن تیم های شهرستانی فراهم كرد و قطب سومی را به فوتبال كشورمان افزود. در این راستا انحصار چندین ساله قهرمانی باشگاه های كشور از چنگ مدعیان دیرینه اش درآمد و یك تیم شهرستانی با اقتدار تمام به قهرمانی زود هنگام لیگ برتر دست یافت. " استانكو" رهبری تیم سپاهان را در اولین دوره لیگ برتر برعهده داشت، در این دوره تیم سپاهان در حال تبدیل به تیمی قدر بود. با روی كار آمدن فرهاد كاظمی، كه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان فوتبال یكی از مربیان تیزهوش حال حاضر فوتبال می باشد، افق های جدیدی بر روی فوتبال سپاهان گشوده شد و با كسب عنوان قهرمانی سومین دوره لیگ برتر به اوج خود رسید. با كسب این عنوان باشگاه سپاهان برای نخستین بار موفق به حضور در سوپر جام باشگاه های آسیا شد، همچنین تیم فوتبال سپاهان و سرمربی این تیم در لیست كاندیداتوری بهترین های آسیا از سویAFC قرار گرفتند.

این تیم در گروه 2 رقابت های جام باشگاه های آسیا با تیم های نفتچی ازبكستان، الاتحاد عربستان و العربی كویت هم گروه است.

نگاهی به فعالیت‌های باشگاه‌های برتر ایران؛

ذوب آهن؛ 36 سال هویت

‌باشگاه ذوب آهن اصفهان با فعالیت در 99 درصد از رشته‌های ورزشی و پشتوانه‌ی 36 ساله؛ یكی از باشگاه‌های حرفه‌یی كشور می‌باشد.

باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن، با فعالیت گسترده‌ی ورزشی در اكثر رشته‌های ورزشی مردان و زنان، چهره‌ی مطرحی از باشگاه ورزشی به جامعه‌ی ورزش كشورمان ارایه داده است.

این باشگاه در طول 36 سال فعالیت، در رشته‌های فوتبال، والیبال، بسكتبال، كشتی، وزنه‌برداری، پینگ پونگ، شنا و واترپلو افتخارات بسیاری را در سطح كشور و آسیا به ثبت رسانده است و در سال‌های 1375،76 و 78 به عنوان باشگاه نمونه و برتر ایران انتخاب شد.

باشگاه ذوب آهن در هفت رشته‌ی ورزشی، بسكتبال فوتبال، والیبال، وزنه‌برداری، واترپلو، تكواندو و دوومیدانی در لیگ برتر باشگاه‌های كشور حضور دارد. همچنین در رشته‌های فوتبال، والیبال، بسكتبال، وزنه‌برداری و واترپلو نیز طی سال‌های فعالیتش در سوپر جام باشگاه‌های آسیا حضور یافته است.

جوان گرایی، توجه به ورزشكاران بومی و نیز قرار گرفتن بر سكوهای قهرمانی از اصولی است كه گردانندگان این باشگاه اهمیت ویژه‌ای به آن داده‌اند.

از افتخارات این باشگاه در رشته‌ی بسكتبال می‌توان به كسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های كشور در 9 سال پی در پی و نیز معرفی چهره‌های برتری چون، «جابر روزبهانی» به جامعه‌ی ورزش را نام برد.

از دیگر موفقیت‌های این باشگاه در رشته‌ی فوتبال می‌توان به كسب عنوان قهرمانی جام حذفی در سال‌های 82 ـ 1381 و نیز كسب عنوان بهترین تیم فوتبال شهرستانی در سال‌های 1376 و 79 اشاره كرد.

تیم فوتبال ذوب آهن، در سال 81 با در اختیار گرفتن، ساموئل دارابینیان، نتایج جوانگرایی و بومی‌گرایی خود را گرفت و با حضور موفق در لیگ برتر، به چهره‌ی برتری در این زمینه مبدل شد، اما در ادامه این باشگاه با افت روبرو شد و برای جبران آن اقدام به تغییر سرمربی كرد.

انتخاب محمدرضا كربكندی با كسب نتایج موفقیت‌آمیزی همراه شد و این تیم با كسب مقام قهرمانی جام حذفی باشگاه‌های كشور در سال 82 برای نخستین بار موفق به حضور در جام باشگاه‌های آسیا شد. تیم فوتبال ذوب آهن در حال حاضر یكی از تیم‌های مطرح لیگ برتر می‌باشد و با 33 امتیاز در رده‌ی سوم جدول قرار دارد، این تیم در گروه الف با تیم‌های پاختاكور ازبكستان،SCقطر، الرفاه بحرین، همگروه می‌باشد و در اولین دیدارش روز 22 بهمن ماه در استادیوم 25 هزار نفری فولادشهر به مصاف تیم پاختاكور خواهد رفت.

ذوب آهن درخشان‌ترین افتخارات ورزشی‌اش را در رشته‌ی وزنه‌برداری، با معرفی قهرمانانی چون سعید آذری، قهرمان 1989 آسیا، فضل الله دهخدا قهرمان ششم المپیك، سید رضا موسویان قهرمان دوم آسیا، حسین رضازاده و حسین توكلی قهرمانان المپیك سیدنی 2000، شاهین نصیری نیا قهرمان مسابقات جهانی آتن در سال 1999 و بسیاری از چهره‌های شاخص دیگر را می‌توان نام برد.

تیم وزنه‌برداری ذوب آهن با معرفی این قهرمانان، در سال 82 به مقام سوم لیگ برتر دست یافت.

باشگاه ذوب آهن در سال 1381، به سرمایه‌گذاری در رشته‌ی واترپلو اقدام كرد، كه در همان گام‌های نخست وارد رقابت‌های سوپر لیگ باشگاه‌های كشور شد و با كسب قهرمانی لیگ برتر كشور، به عنوان نماینده‌ی كشورمان موفق به حضور در جام باشگاه‌های آسیا شد و با شكست حریفان عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را از آن خود كرد.

از افتخارات این باشگاه در رشته‌ی والیبال، می‌توان به عنوان سومی جام پاسارگاد در سال 1355، عنوان سومی جام فجر در سال‌های 1371، 74 و 77 عنوان نایب قهرمانی جام فجر در سال‌های 1375 و 76 نام برد.

لازم به ذكر است، این باشگاه با فعالیت‌های وسیع خود، در رشته‌های دیگری چون تكواندو، دوومیدانی، هندبال و نیز ورزش بانوان، افتخارات درخشان بسیاری را كسب كرده و چهره‌های شاخصی را به تیم‌های ملی معرفی كرده است.

این باشگاه یكی از مجهزترین باشگاه‌های ورزشی كشور می‌باشد كه در رشته‌ی والیبال، بسكتبال و فوتبال از سالن‌ها و استادیوم‌های اختصاصی بهره می‌برد و با حمایت شركت سهامی ذوب آهن، گام‌های بلندی در امر گسترش و تجهیز اماكن ورزشی برداشته است.

باشگاه ذوب آهن دارای سه سالن چند منظوره‌ی والیبال، بسكتبال و هندبال، یك سالن مجهز استخر و سونا می‌باشد همچنین استادیوم 25 هزار نفری فولادشهر كه در سال 76 به افتتاح رسید و در آستانه‌ی جام باشگاه‌های آسیا با مجهزترین امكانات بین‌المللی تكمیل شد، از امكانات اختصاصی این باشگاه محسوب می‌شود.