تبیان، دستیار زندگی
صدور رای دادگاه بین‌المللی ورزش CAS درباره پیوستن اندی وبستر بازیكن باشگاه هرث به ویگان آتلتیك در سال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشم سران فیفا از رای CAS

صدور رای دادگاه بین‌المللی ورزش CAS درباره پیوستن اندی وبستر بازیكن باشگاه هرث به ویگان آتلتیك در سال 2006 صدای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را درآورد.

به نقل از ایسنا، دادگاه یاد شده جابه‌جایی این بازیكن را با وجود باقی ماندن قرارداد وبستر با باشگاه پیشین او معتبر و درست دانست. بر این اساس این بازیكن تنها در ازای پرداخت بخش باقی مانده از حقوقش به باشگاه سابق اجازه یافت راهی باشگاه دیگری شود.

مبنای رای CAS بند اول ماده هفدهم اساسنامه فیفاست كه در آن آمده است بازیكنان پس از سپری شدن بخش معینی از زمان قراردادش می‌توانند باشگاه خود را به مقصد تیمی در خارج ترك كنند. فیفا روز پنج‌شنبه در واكنشی به این رای نگرانی عمیق خود را ابراز داشت و برداشت از این قانون را به كلی دگرگون خواند.

سپ بلاتر رئیس فیفا در این باره گفت: «فدراسیون جهانی فوتبال اعتقاد دارد كه این رای به نفع بازیكنان پیامدهای سنگین و وحشتناكی برای فوتبال در پی خواهد داشت. با این رای اساس ثبات قراردادها بر اساس علاقه كوتاه مدت بازیكنان مورد تردید و تزلزل قرار می‌گیرد.»

وبستر كه در حال حاضر در گلاسكورنجرز اسكاتلند بازی می‌كند، در ابتدا از سوی فیفا به پرداخت 840 هزار یورو جریمه محكوم شد و سپس به دادگاه CAS شكایت كرد. این جریمه اكنون به 200 هزار یورو كاهش یافته است. به اعتقاد فیفا برنده اصلی این رای واسطه‌هایی هستند كه می‌توانند بازیكنان را به باشگاه‌های جدید عرضه كنند.

باشگاه‌های كوچك هم در این میان باید تلاش بیشتری به خرج دهند تا بازیكنانشان پس از سپری شدن زمان معین با درخواست باشگاه‌های بزرگ واقع نشوند.

به گفته سران فیفا با این رای علاقه‌مندی برای پرورش بازیكنان جدید از سوی باشگاه‌های بزرگ كاهش چشم‌گیری خواهد یافت. از آنجا كه در حال حاضر قراردادهای بازیكنان می‌تواند در ازای پرداخت مبلغی معین فسخ شود، این باشگاه‌ها خواهند كوشید تلاش خود را صرف خرید بازیكنان جدید كنند.

رای CAS در بوندس لیگا هم واكنش‌هایی را به دنبال داشت. كارل هاینس رومینگه،‌ نایب رئیس باشگاه بایرن مونیخ در این باره گفت: «از این داوری بسیار متاسفم. چرا كه به این ترتیب جایگاه و امنیت برنامه‌های باشگاه‌ها تضعیف خواهد شد.»