تبیان، دستیار زندگی
این کارگاه، ابزاری برای روشن کردن نحوه‌ی عملکرد عملگرها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محور اعداد و مستطیل‌ها2

محور اعداد

چکیده

این کارگاه، ابزاری برای روشن کردن نحوه‌ی عملکرد عملگرها است.

توضیح اولیه

این کارگاه، ابزاری برای روشن کردن نحوه‌ی عملکرد عملگرها است. پس زمینه‌ی محیط کار با خطوطی خاکستری رنگ، شطرنجی شده است. فاصله‌ی میان خطوط شطرنجی در ابتدای کار 1 واحد در نظر گرفته شده است(step size).

این مدلسازی قابلیت های زیر را دارد که به ترتیب معرفی می شوند:

  1. ساخت مستطیل
  2. انتخاب رنگ
  3. حرکت دادن مستطیل‌ها
  4. تغییر طول مستطیل‌ها
  5. تغییر علامت مستطیل
  6. تغییر فاصله‌ی میان خطوط شطرنجی
  7. بزرگ‌نمایی
  8. جمع و تفریق
  9. ضرب و تقسیم

برای دیدن این مدلسازی روی نمایش مدلسازی کلیک کنید و فایل را دانلود نموده و 01 را اجرا کنید.

محور اعداد

نمایش مدلسازی

ساخت مستطیل

عددی در پنجره‌‌ی New Bars بنویسید و کلیک کنید. مستطیلی با طول مورد نظرتان در محیط کاری شما اضافه می‌شود.

انتخاب رنگ

برای انتخاب رنگ هر مستطیل، ابتدا روی مستطیل مورد نظرتان کلیک کنید تا انتخاب شود. پس با فشار دادن دکمه‌های رنگی موجود، رنگ مستطیل را به دل‌خواه تغییر دهید.

حرکت دادن مستطیل‌ها

برای جابه‌جا کردن مستطیل مورد نظرتان کافی است با موس آن را به مکان دل‌خواه خود ببرید. بعد از رها کردن دکمه‌ی موس، مستطیل خود‌به‌خود، در نزدیک‌ترین خانه‌ی شطرنجی موجود قرار می‌گیرد.

تغییر طول مستطیل‌ها

در هنگام عبور دادن موس از روی مستطیل، اگر نشانه‌گر موس از کناره‌ی مستطیل عبور کند، علامت آن به یک دست تبدیل می‌شود وقتی که این اتفاق افتاد? می‌توانید گوشه‌ی مستطیل را بگیرید و بکشید. با انجام این کار می‌توانید طول مستطیل مورد نظرتان را به اندازه‌ی دل‌خواه درآورید.

تغییر علامت مستطیل

اگر ضلع سمت راست مستطیل را بگیرید و بکشید تا از ضلع سمت چپ آن هم عبور کند، علامت مستطیل تغییر کرده و رنگ آن به صورتی تبدیل می‌شود.

تعییر فاصله‌ی میان خطوط شطرنجی

برای این کار ابزاری در پایین صفحه تعبیه شده است که با کلیک کردن بر روی آن می‌توانید فاصله‌ی میان خطوط شطرنجی را از 1 تا 10 و حتی کسرهای کوچکتر از یک به دل‌خواه تغییر دهید. این ابزار step size است. مثلاً اگر آنرا روی 3 بگذارید، اعداد ....-6,-3,0,3,6,... ظاهر می‌شوند و فاصله‌ی میان خطوط شطرنجی 3 می‌شود.

بزرگ‌نمایی

با استفاده از ابزار بزرگنمایی (zoom) که در پایین صفحه تعبیه شده است، می‌توانید بزرگ‌نمایی شکل را تغییر دهید تا مستطیل‌های خود را در صفحه به خوبی ‌ببینید.

جمع و تفریق

برای نشان دادن عملکرد جمع کافی است مستطیل‌ها را به هم بچسبانید. ولی برای تفریق، کار کمی دشوارتر است. مثلاً برای نمایش 3-7 باید مستطیل 7 را جایی قرار دهید تا از صفر شروع شود. حالا بالای آن، مستطیل 3 را قرار دهید و ببینید که چند واحد تفاوت میان 7 و 3 موجود است.

ضرب و تقسیم

ضرب 3*4 را به صورت 4 تا 3 تایی یا 3 تا 4 تایی می‌شناسیم، که برای محاسبه‌ی مقدار آن کافی است 4 تا مستطیل به طول 3 یا 3 تا مستطیل به طول 4 را به هم بچسبانید و مجموع را حساب کنید. به سادگی پیداست که 3*4=4*3. به طور مشابه، برای مشاهده‌ی تقسیم 14 بر 4 کافی است این سؤال را بپرسید که چند دسته‌ی 4 تایی در 14 وجود دارد. در این صورت با انجام تفریق‌های مکرر می‌توان به جواب سؤال رسید که این روش با قرار دادن چند مستطیل به طول 4، بالای مستطیل 4 انجام می‌گیرد.

مترجم: هوشمند حسن‌نیا