تبیان، دستیار زندگی
راه‌كارهایی برای شروع تغذیه صحیح: كسب آموزش لازم و مشاوره با متخصص تغذیه و شناخت گروه‌های غذایی: در واقع با یك مشاوره صحیح، فرد شناخت خوب و درستی نسبت به گروه‌های غذایی پیدا می‌كند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های تقویت انگیزه ی لاغر شدن

پرخوری و چاقی

راه‌كارهایی برای شروع تغذیه صحیح:

كسب آموزش لازم  و مشاوره با متخصص تغذیه و شناخت گروه‌های غذایی:

در واقع با یك مشاوره صحیح، فرد شناخت خوب و درستی نسبت به گروه‌های غذایی پیدا می‌كند و این امر باعث می شود جلوی بسیاری از اشتباهات غذایی گرفته شود. شخص می‌آموزد كه مثلاً وقتی پنیر می‌خورد گروه گوشت را مصرف كرده، یا وقتی گردو می‌خورد سهم چربی را استفاده كرده است. تنها با كسب آموزش و مشاوره صحیح می‌توان به این اطلاعات دست یافت.

تفكر درباره تغییرات كاربردی مثبت:

وقتی شناخت گروه‌های غذایی پیش می‌آید فرد یاد می‌گیرد چه گروه‌هایی باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند؛ مثل چربی‌ها و قندها. پس با شناخت خوب و كافی می‌تواند درست تصمیم گیری كند و آگاهانه تغییرات لازم را انجام دهد.

آغاز تدریجی:

انجام تغییرات باید آهسته و تدریجی باشد، نباید منتظر یك اتفاق غیر منتظره در برنامه غذایی باشیم. یك باره تغییر دادن عادت‌ها مشكل است. ولی اگر این تغییرات به آهستگی و به تدریج باشد امكان پذیر می‌شود، مثلاً تصمیم بگیریم ابتدا با تصحیح وعده‌های صبحانه شروع كنیم یا تصمیم بگیریم ابتدا هفته‌ای نیم كیلو وزنمان را كم كنیم و انتظار هفته‌ای 10 كیلو كاهش وزن نداشته باشیم.

آگاهی از گزینه‌های مطلوب تركیبات غذایی:

با شناخت كافی كه به كمك شركت در دوره‌های آموزشی و یا یك مشاوره كسب می‌شود، شخص گزینه‌های بهتر و مطلوب‌تر را به راحتی بر می‌گزیند، مثلاً از بین كربوهیدرات‌ها، كربوهیدارت‌های دیر جذب را انتخاب كند و از بین چربی‌ها، روغن های مایع و غیر اشباع را انتخاب كند.

تقویت انگیزه:

• عدم استفاده از برنامه غذایی پیچیده:

بعضی‌ از افرادی كه آگاهی خوب غذایی ندارند، مدام منتظر یك برنامه غذایی پیچیده و خاص هستند، در صورتی كه با توجه به توضیحات داده شده شخص مطلع به راحتی سهم خود را از گروه‌های غذایی یاد می‌گیرد و به این ترتیب به راحتی می‌تواند نسبت به تنظیم برنامه غذایی خود درست تصمیم‌گیری كند.

• در نظر گرفتن اهداف كوتاه مدت:

پس از كاهش تدریجی وزن، در نظر گرفتن اهداف كوتاه مدت می‌تواند برای تغذیه صحیح شروعی تدریجی باشد مثل، كاهش وزن تدریجی یا انجام تغییرات كوچك در وعده‌های روزانه.

• یادداشت كردن تغییرات:

این كار را برای افرادی كه می‌خواهند قند خونشان را هم كنترل كنند، توصیه می‌كنیم. چرا كه یادداشت كردن تغییرات مثبت و مرور آن‌ها به شخص انرژی مجدد می‌دهد و باعث تشویق او به ادامه راه می‌شود. این مسئله برای افرادی كه قصد كاهش وزن دارند نیز كمك خوبی است.

• تشویق كردن خود:

با مرور یادداشت‌ها، تشویق هم نیاز است. البته به شرطی كه این تشویق روی آوردن مجدد به خوراكی‌های نباشد!

•پیدا كردن رقیب و یا الگوی مقایسه در این راه:

این مسئله در ایجاد انگیزه برای شخص بسیار نتیجه بخش است.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده امید است انگیزه‌های كوچكی برای افراد ایجاد شده باشد.

خانم مهندس مریم رجب

منبع: فصلنامه پیام دیابت- انجمن دیابت ایران

*مطالب مرتبط:

بهانه های پُرخوری

آرام تر بخورید تا چاق نشوید

راز پُر اشتهایی در چاق ها

اثرات پیاده روی در کاهش وزن

عوارض چاقی چیست؟

ترفندهای لاغری را بیاموزیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.