تبیان، دستیار زندگی
اروانسرای رباط میبد سیاهپوش شد پس از به آتش كشیده شدن در چوبی ورودی كاروانسرای تاریخی رباط میبد یزد، متعلق به دوره قاجاریه در شامگاه یكشنبه هشتم فروردین‌ماه توسط عده‌ای ناشناس ، مدیر اداره میراث فرهنگی استان یزد ا ز دستگیری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری16 فروردین83

كاروانسرای رباط میبد سیاهپوش شد

پس از به آتش كشیده شدن در چوبی ورودی كاروانسرای تاریخی رباط میبد یزد، متعلق به دوره قاجاریه در شامگاه یكشنبه هشتم فروردین‌ماه توسط عده‌ای ناشناس ، مدیر اداره میراث فرهنگی استان یزد ا ز دستگیری یك مظنون خبر داد. سیدمحمد بهشتی اظهار داشت: این فرد مورد بازجویی قرار گرفته؛ اما هنوز چیزی در این‌باره به ما گزارش نشده و تنها حكم حضور نماینده حقوقی اداره میراث فرهنگی یزد به دادگاه صادر شده است.

وی افزود: تا روز آینده نتیجه در دادگاه مشخص می‌شود. بهشتی اضافه كرد: هم‌اكنون محافظت از بنا توسط نگهبانان صورت می‌گیرد. اقدامات جهت ساخت و طراحی درب جدید چوبی نیز در حال انجام است. گفتنی است كه تشكل های مردمی میبد با بیان اطلاعیه ای نسبت به این اقدام غیر منطقی اعتراض و تأسف شدید خود را ابراز كرده اند. همچنین محل سوختگی در و تابلوی سردر كاروانسرا را به نشان عزا با پارچه مشكی پوشانده‌ شده است. گفتنی است كه به آتش كشیده شدن درب چوبی كاروانسرابه هنگام سحر و در غیاب نگهبان‌های بنا انجام شده و طی آن در چوبی بنا متعلق به دوره‌ی قاجاریه، به‌وسیله آتش با استفاده از نفت و

روغن،كاملاً از بین رفته است. بر اساس اظهارات معاون معرفی و آموزش اداره میراث فرهنگی استان یزد این اداره شكایت خود را اعلام داشته ولی هنوز مدرك مستندی به دست نیامده .

وی افزود نگهبان های كاروانسرا شبانه روزی نبوده و طبق روال همیشه در ساعت 24 محل را ترك كرده بودند. البته مردم اطراف، آتش را مشاهده كرده اند؛ اما تا رسیدن ماشین های آتش نشانی ، در كاملاً سوخته بود. شجاع اضافه كرد: هم اكنون بازدید از كاروانسرا و موزه زیلو واقع در آن ادامه دارد و محافظت از بنا بدون در ورودی، توسط كلانتری صورت می گیرد.