تبیان، دستیار زندگی
ییر در كادر مربیان نتیجه نمی‌دهد این تیم،بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران نبود سـازمان از صراحت لهجه من خوشش نمی‌آید با توجه به مشكلات مختلف تیم ملی امید از لحاظ میزان آسیب دیدگی بازیكنان و شرایط جسمانی، مجموع نفرات نسبت به مسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

1383/01/16

محمد مایلی كهن

:

تغییر در كادر مربیان نتیجه نمی‌دهد

این تیم،بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران نبود

سـازمان از صراحت لهجه من خوشش نمی‌آید

با توجه به مشكلات مختلف تیم ملی امید از لحاظ میزان آسیب دیدگی بازیكنان و شرایط جسمانی، مجموع نفرات نسبت به مسابقه برابر كره بهتر ظاهر شدند اما چین نیز از امكانات میزبانی خود در شرایطی كه پنج امتیاز را در دو بازی قبل از دست داده بود، بهترین استفاده را برد.

محمد مایلی كهن تصریح كرد: ورزشگاه محل مسابقه مملو از تماشاچی بود و حتی پس از دریافت گل اول، هواداران چین دلسرد نشده و با تمام وجود به تشویق تیم خود ‌پرداختند. البته در یك روز خوب برای فوتبال چین، بازی را به این حریف واگذار كردیم گرچه در رابطه با گل تساوی بسیار مورد كم لطفی داور قرار گرفتیم زیرا عملا هیچ خطایی روی مهاجم چین انجام نشد.

سرمربی تیم ملی فوتبال امید خاطر نشان كرد: علیرغم اینكه تمامی بازیكنان آنچه را كه در توان داشتند، ارایه دادند اما خستگی ناشی از مسابقات متعدد و ساعات طولانی پرواز، باعث كاهش توان فنی تیم شد.

وی با اشاره به اینكه با مشكلات ناشی از نحوه‌ی برنامه‌ریزی كنفدراسیون فوتبال آسیا روبرو بوده و عملا امكان دیگری جز انجام مسابقات در زمان‌های تعیین شده وجود نداشت، یادآور شد: برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006، جام ملت‌های آسیا و كسب سهمیه المپیك، لیگ برتر باشگاه‌های كشور و حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا، باعث حضور پیوسته بازیكنان در مسابقات و خستگی آنان شده است، علاوه بر این مسافت طولانی پرواز به شرق آسیا كه فشار آن به مراتب بیشتر از خود مسابقات است، باعث تحلیل شرایط جسمانی بازیكنان شد.

مایلی كهن با اشاره به امكانات قابل توجه حریفان ایران از لحاظ در اختیار داشتن تماشاچیان حرفه‌ای و تسهیلات لازم، درباره‌ی چگونگی عملكرد بازیكنان در مقابل چین گفت: اگر به برخی نظرات كارشناسان پس از مسابقه برابر مالزی و كره، نگاهی داشته باشیم، عمدتا اشكالاتی را به نحوه عملكرد رحمتی، دروازه‌بان تیم وارد كرده‌اند كه طی جلسه‌ای با همكاران خود، در مورد جانشین وی به این نتیجه رسیدیم كه از طالب لو، استفاده كنیم و تصور نمی‌كنم كه وی در گل‌ها مقصر باشد. همچنین مبعلی و نویدكیا از شرایط مناسب‌تری در قیاس با مسابقه برابر كره برخوردار بودند گرچه باید پذیرفت كه انتخاب جانشین برای بازیكنان بزرگ دشوار است و از نگرانی‌های ما عدم دراختیار داشتن جانشین در حد و اندازه نفراتی چون مبعلی است.

سرمربی تیم ملی فوتبال امید در ادامه گفتگوی خود با ایسنا، درباره استفاده از تمامی توان و پتانسیل بازیكنان، اظهار داشت: این تیم، بهترین تیم ملی امید تاریخ فوتبال ایران نبوده است و در گذشته هم در مقطع زمانی خود، ‌همواره آن تیم را بهترین می‌دانسته‌اند! ضمن اینكه برای اولین بار مشكلات حاشیه‌ای در تیم امید وجود نداشت اما در مقابل در هیچ دوره‌ای از مسابقات مقدماتی المپیك، سابقه نداشته است كه تیم ملی تنها هفته‌ای دو سه روز تمرین ‌كند، زیرا همواره اردوهای بلند مدتی را برای این گونه مسابقات تدارك دیده‌ایم و مسابقات باشگاهی نیز تعطیل می‌شده است كه در این دوره، این امر انجام نشد. در مجموع از توانایی بازیكنان استفاده كردیم، ولی فشار مسابقات اثرگذار بوده است.

وی درباره اظهارات مسوولین سازمان تربیت بدنی نسبت به تیم امید و دو شكست متوالی آن گفت: اینكه عنوان می‌شود از یكی دو ماه قبل، در شرایطی كه مسابقات تداركاتی برابر سنگاپور و ژاپن را به بهترین نحو ممكن انجام داده بودیم، ضرورت تغییر در كادر فنی تیم ملی امید را یادآور شده بودند، كاملا برای من روشن است زیرا همواره با صراحت حرف خود را زده‌ام و اینكه با حواشی متعددی در ورزش روبرو هستیم كه سازمان ورزش به جای پرهیز از این حواشی، حتی به آن دامن می‌زند. به عنوان مثال كنار گذاشتن امیررضا خادم از ریاست فدراسیون كشتی، به دلیل اظهارنظرهای صریح وی انجام شد كما اینكه اگر سازمان به دنبال مدیری قوی بود، هرگز وی را عوض نمی‌كرد. سازمان تربیت بدنی در اصل با من مشكل داشت زیرا در این دوره و از مرحله‌ی اول، با صلابت كامل صعود كرده بودیم. واقعیت این است كه سازمان از صراحت لهجه من خوشش نیامده است.

وی ادامه داد: آنها دوست دارند تا تمامی حركات سازمان ورزش تایید شود ولی هر جا كه استنباط كنم كاری به شكل اصولی آن انجام نمی‌شود، در آن مورد صحبت كرده‌ام. حتی در بحث مشاور خارجی نیز هیچ گاه با آمدن چنین مشاورانی مخالفت نكرده‌ام. اما هر مشاور خارجی را قبول نمی‌كنم زیرا اعتقاد دارم در شرایطی كه هزینه‌های قابل توجهی را صرف مشاورین خارجی می‌كنیم، باید بازدهی لازم را نیز داشته باشند. پس از بازی با كره، سازمان تربیت بدنی عنوان كرد پس از تعطیلات، مشاور خارجی را برای تیم امید می‌آورند. این گفته به چه معناست؟ آیا نباید از ماه‌ها قبل چنین مشاورانی در جریان كامل شرایط و روند كاری تیم قرار داشته باشند و سپس دیدگاه مشورتی خود را ارایه دهند؟ به نظر می‌رسد مطابق با نظر سازمان و در این مقطع زمانی، خود ما باید به مشاورین نقطه نظر مشورتی بدهیم! تمامی این صحبت‌ها از سوی سازمان تربیت بدنی به دلیل عدم شناخت لازم و بیگانگی آنها با ورزش ناشی می‌شود و اینكه از سازمان‌هایی به بدنه ورزش اضافه شده‌اند كه هیچ سنخیتی با آن نداشته اند.

سرمربی تیم ملی فوتبال امید درباره‌ی دو مشاور خارجی مورد نظر خود برای تیم المپیك گفت: «فیلیپ ریدون» فرانسوی و «باب هافتون» انگلیسی كه از سوابق كاملا مشخصی در فوتبال دنیا برخوردارند و حتی دوره‌های آموزشی را نیز در كشورمان برگزار كرده‌اند، مورد نظر من بودند كه به هر شكل شرایط حضور آنان در كشور فراهم نشد. البته مشكل اصلی، این است كه اگر با مربی ایرانی ببازیم می‌گوییم چرا و باید از مربی خارجی استفاده می‌كردیم و اگر با مربی خارجی بازی را واگذار كنیم بازهم عنوان می‌كنیم كه باید از مربی وطنی استفاده می‌شد.

مایلی كهن افزود: خود آقای كفاشیان كه درباره‌ی مشاور خارجی اظهار نظر می‌كند، حدود 17ـ18 سال مسوولیت فدراسیون دوومیدانی را در اختیار داشته است و تا آنجا كه می‌دانم بیشترین بودجه را طی این سال‌ها، این فدراسیون در اختیار داشته است، ضمن اینكه عمدتا از مربیان خارجی نیز استفاده كرده‌اند. اما چه نتایجی حاصل شده است؟ در المپیك آسیایی و نه جهانی، به چند مدال دست یافته‌ایم؟ اگر راه نیافتن به المپیك را برای خود یك فاجعه بدانیم، پس كشوری مانند برزیل كه فوتبال با زندگی آنها عجین شده است و به المپیك نیز راه نیافته‌اند، چه باید بكنند؟ برد و باخت جزیی از ورزش است و باید از همه پتانسیل موجود استفاده كرد و كم نگذاشت و در غیر این صورت باید پاسخگو بود.

وی در پایان گفت: من و سایر همكارانم در تیم امید، بدون كوچك‌ترین تاخیر و با تمام وجود، همواره در تمرینات حضور داشته‌ایم، اما هیچ گاه شرایط به شكلی نبوده است كه مثل این دوره، اردوها فشرده و با خستگی همراه باشد. به هر شكل كار دشواری را از ابتدا در پیش داشتیم كه هم اكنون دشوارتر نیز شده است و به نظر من تغییر در كادر مربیان نیز كار خاصی را صورت نخواهد داد.