تبیان، دستیار زندگی
ظاهرا ما هم‌پیمان آمریکا هستیم و ما انتخابی نداریم. هر جا آمریکا می‌رود ما باید برویم. عمده‌ی مردم انگلستان - بیش از سه‌چهارم - مخالف جنگ هستند. در یک گردهم‌آیی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من به "تونی بلر" می‌گویم "تونی دروغ‌گو"

تونی بلر

هنرمند انگلیسی در فستیوال خلیج‌ فارس:

من به "تونی بلر" می‌گویم "تونی دروغ‌گو

"ظاهراً ما هم‌پیمان آمریکا هستیم و ما انتخابی نداریم. هر جا آمریکا می‌رود ما باید برویم. عمده‌ی مردم انگلستان - بیش از سه‌چهارم - مخالف جنگ هستند. در یک گردهم‌آیی بیش از یک میلیون نفر در لندن جمع شدند و مخالفت‌شان را با حضور در جنگ اعلام کردند، ولی صدایشان به‌جایی نرسید. مردم انگلستان به این جنگ اعتراض دارند که چرا باید مالیات بیشتری بدهند که هزینه‌های جنگ تامین شود."

اینها گفته‌های هنرمندی مجسمه‌ساز است كه این‌ روزها را در جزیره‌ی هرمز و خلیج فارس می‌گذراند. هنرمندی زیست محیطی که سال‌هاست در تقابل با سیاست‌های مصرف‌گرایی غرب در یک "خانه-درخت" زندگی می‌كند، برای آنكه به اذعان خود ایران را بدون پرده‌ی تبلیغات غرب ببیند به ایران آمده تا اثر محیطی اجرا کند.

بنجامین هیوت میهمان انگلیسی پانزدهمین فستیوال و جشنواره‌ی هنر محیطی ایران با موضوع "مخالفت با جنگ و نظامی شدن منطقه‌ی خلیج‌ فارس" است.

او در گفت‌وگویی  عنوان كرد: من به "تونی بلر" می‌گویم "تونی لایر" یعنی "تونی دروغ‌گو". او به مردم ما دروغ گفت. انگیزه‌ی شروع جنگ کشف صلاح‌های کشتار جمعی بود، اما همه می‌دانند که هدف اصلی سلطه بر نفت و دسترسی به یک موقعیت استراتژیک در منطقه خاورمیانه است.

او با تاكید تصریح كرد: اصولا در جنگ هر چیزی که مصرف شود به نفع آمریکایی‌هاست؛ آن‌ها از فروش جنگ‌افزارها سود می‌برند؛ هر تاسیساتی که از بین برود سودش به شرکت‌های آن‌ها می‌رسد. اما ظاهرا بر خلاف تصور اولیه‌شان که اوضاع آرام می‌شود و آن‌ها برای کسب ثروت به منطقه خواهند آمد، شرایط ناامن عراق نشان می‌دهد که آن‌ها در پیش‌بینی‌هایشان اشتباه کرده‌اند.

بنجامین برای سفر به ایران انگیزه‌های متفاوتی را بیان می‌کند. دوری از عادات بدی که جزو زندگی روزمره در فرهنگ عمومی غرب است، مورد اشاره‌ی او به‌شمار می‌رود.

وی تاكید دارد: من ایران را در پس پرده تبلیغات غرب دیده‌ام که چهره‌ای غیر واقعی و مخدوش از آن ارایه می‌دهند. این خیلی دشوار است که متوجه شوید که شما ما را یک هم‌پیمان و شریک آمریکا ببینید؛ ولی واقعیت این است كه ما عروسکی بیش نیستیم!

منبع : ایسنا