تبیان، دستیار زندگی
كیانوش عیاری در توضیح نقل قولی از خود وی كه گفته بود « سینما را یاد گرفتم تا سریال روزگار قریب را بسازم» خاطرنشان كرد: با بیان این جمله قصد داشتم میزان « اینهمانی» خودم را در ارتباط با این مجموعه تلویزیونی بیان كنم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما بازیچه من است و من این اسباب‌بازی را دوست دارم

كیانوش عیاری

كیانوش عیاری:

سینما بازیچه من است و من این اسباب‌بازی را دوست دارم

شوخی بدی است كه بدون فیلمنامه به سمت یك اثر تاریخی برویم

كیانوش عیاری در توضیح نقل قولی از خود وی كه گفته بود « سینما را یاد گرفتم تا سریال روزگار قریب را بسازم» خاطرنشان كرد: با بیان این جمله قصد داشتم میزان « اینهمانی» خودم را در ارتباط با این مجموعه تلویزیونی بیان كنم.

این كارگردان سینما و تلویزیون ، در توضیح این مطلب اظهار كرد: مسلما من برای این به دنیا نیامده بودم تا سریال « روزگار قریب» را بسازم، اما گاهی اوقات آدم احساس می‌كند به واسطه انجام چنین كاری زندگی‌اش می‌تواند معنا پیدا كند.

عیاری در پاسخ به این پرسش ایسنا كه اغلب بازیگران «روزگار قریب» این گونه بیان می‌كنند كه كارگردان آن‌ها را به نقششان رسانده، آیا این به معنای اجازه بداهه در كار یا برخلاف آن منع بداهه كاری است؟ گفت: گاهی اوقات بداهه نقش مهمی را در یك فیلم یا سریال بازی می‌كند و ممكن است خارج از كنترل بازیگر این بداهه اتفاق بیفتد. اما روی هم رفته كار سینما حساب شده‌است و بداهه سر صحنه و موقع فیلمبرداری ضرورتی ندارد؛ همه چیز در یك فیلم یا سریال بایدحساب شده باشد.

كارگردان سریال «‌روزگار قریب» با اعتقاد بر این كه این حساب شده بودن به معنای تحت كنترل قرار گرفتن همه چیز است، ادامه داد: من زمانی ادعا می‌كردم كه پرنده هم اگر در فضای كادر من حركت می‌كند، باید تحت فرمان باشد. این مساله شاید كمی اغراق‌آمیز به نظر برسد؛ اما چقدر خوب است اگر این اتفاق بیفتد.

كیانوش عیاری در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا، درباره مطالبی كه در خصوص نداشتن فیلمنامه در سریال « روزگار قریب» عنوان شده و همچنین برداشت‌های چند باره از یك پلان، اظهار كرد: برداشت‌های زیاد به خاطر بالا بردن كیفیت كار و فقدان فیلمنامه به دلیل بدشانسی بنده بوده است . شوخی بدی است كه بدون فیلمنامه به سمت یك اثر تاریخی برویم.

این كارگردان در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا ساخت سریال «روزگار قریب» در مدت زمان 5 سال به مشكلات مالی یا دقت و وسواس وی در ساخت باز می‌گردد، خاطرنشان كرد: در ساخت «روزگار قریب» مشكلات مالی چندانی نداشتیم؛ سیما فیلم از ساخت این پروژه نهایت پشتیبانی را با حسن نیت بسیار بالا كرد؛ بنابراین نگرانی ما نگرانی مالی نبوده است.

وی ادامه داد: فقدان فیلمنامه به خودی خود عامل بسیار پراهمیتی است، ولی مهمترین عامل برای طولانی شدن مرحله ساخت «روزگار قریب» همان برداشت‌های بسیار، دقت و وسواس و در حقیقت استخوان خورد كردن بوده است.

كیانوش عیاری در پاسخ به پرسشی درباره طرح مضامین انسانی در اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایش در این باره اظهار كرد: انسان مهمترین عنصر برای ساخت یك فیلم است و از مقوله‌های دیگر مهمتر است. مضامین انسانی حتی از رسالت‌هایی كه ممكن است گاهی اوقات احساس كنیم بردوش ما قرار دارند، مهمتر هستند. انسان با تمام به ظاهر بی‌اهمیتی مضمونش و با تمام ظرایف رفتاری‌اش، نقش مهمی در آثار هنری دارد.

كارگردان سریال « روزگار قریب» در پاسخ به پرسش ایسنا درباره سكوت خبری 5 ساله كه این مجموعه تلویزیونی را به هنگام ساخت در بر گرفته بود، گفت: من به چنین مسائلی فكر نمی‌كنم و تنها بلدم كارم را انجام دهم.

عیاری در عین حال خاطرنشان كرد: این بدان معنا نیست كه حاشیه‌ها كه گاهی اوقات بسیار اهمیت هم پیدا می‌كند را جدی نمی‌گیرم؛ بلكه متوجهشان نیستم و آن‌ها را نمی‌بینم؛ البته گاهی ممكن است به خاطر ایجاد حاشیه كارهای افراطی هم انجام دهم.

كارگردان سریال «روز گار قریب» در پایان این گفت‌وگو بار دیگر تاكید كرد: حواسم به حاشیه‌ها نیست و این بدان معنای نیست كه اعتقاد دارم حاشیه‌ها در شان یك كار هنری و فرهنگی نیستند.

عیاری گفت: سینما بازیچه من است و من به حدی این اسباب‌بازی را دوست دارم كه حواسم به حاشیه‌ها نیست.

منبع : ایسنا