تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهرماه سال 1302 شمسی ‏در تهران چشم به جهان گشود. وی در خاندانی با تقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافت پدر ایشان ‏مرحوم محمدباقر از كسبه‌های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و ‏جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه آیت الله مجتهدی تهرانی

آیت الله مجتهدی تهرانی

مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهرماه سال 1302 شمسی ‏در تهران چشم به جهان گشود.

وی در خاندانی با تقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافت پدر ایشان ‏مرحوم محمدباقر از كسبه‌های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و ‏جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین و متدینین عصر ‏خود بود. بعد از این دو بزرگوار اجداد حضرت آیت ‌الله مجتهدی همگی در ‏كسوت روحانیت و از علمأ جلیل‌القدر و مبلغین اسلام و از ائمه جماعات ‏مشهور كاشان بودند.

از جمله اجداد ایشان آیات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلی مجتهد و ‏حاج ملامحمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد كاظم مجتهد كاشانی بودند.

صاحب كتاب لبا‌ب‌الالقاب تالیف آیت الله مرحوم آخوند ملا حبیب الله ‏شریف كاشانی متوفی 1340 قمری درباره یكی از اجداد ایشان یعنی ‏حضرت آیت ‌الله حاج شیخ محمد‌علی مجتهد كاشانی می‌نویسد: «او ‏فرزند حاج محمدباقر كاشانی است و آیت ‌الله حاج محمد‌علی مجتهد ‏كاشانی عالمی فاضل و مدرسی بزرگوار در علوم شرعی و عقلی بود، ‏به حدی كه فضل و علم و زهدش بر دیگران مسلم و آشكار بود، و آن ‏مرحوم فرزندی داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم كه او هم حكیم و ‏منجمی زبردست بود و من آن فرزند را دیده بودم و او در تهران فوت كرد ‏‏(و در اطراف چهار راه مولوی كه در آن زمان قبرستان بود دفن گردید) و ‏مرحوم آیت ‌الله حاج محمد‌علی از شاگردان فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله ‏سیدمحمد تقی كاشانی بود و او از شاگردان عالم ربانی و معلم اخلاق ‏حاج ملا احمد نراقی است و ملااحمد نراقی استاد شیخ مرتضی انصاری ‏بود و وقتی كه ملااحمد نراقی از رحلت آیت‌الله سید‌محمد تقی كاشانی ‏باخبر شدند از شدت حزن و اندوه و با صدای رسا و بلند شدیدا گریه كردند ‏و از فقدان آن عالم بزرگوار تاسف خوردند.»

آیت‌‌الله مجتهدی در سال 1362 قمری و در سن 19 سالگی به كسوت ‏روحانیت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به كار بود و پدر ایشان ‏یعنی مرحوم محمد باقر راضی نبود كه فرزندش طلبه شود ولی بر اثر ‏عشق و علاقه زیادی كه جناب استاد به علم و دانش داشت به سوی ‏طلبگی روی آورد.

با توجه به مخالفت پدر، سال‌ها با عسرت و سختی زیادی، در لباس ‏روحانیت به تحصیل علم پرداخت و بعد از سال‌ها نه تنها پدر راضی شد ‏بلكه بر وجود چنین فرزندی در نزد خویشان و نزدیكان و در اجتماع افتخار ‏می‌كرد.

وی پنج سال بعد یعنی در سال 1367 قمری و در سن 24 سالگی ازدواج ‏كرد و در همین سال دروس رسائل و مكاسب را نزد آیات و حجج اسلام ‏آقایان فاضل (پدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنكرانی) و سید‌حسین ‏قاضی و آقا شیخ قاسم نحوی امتحان داد و با موفقیت به اتمام رساند. ‏بعد از قریب دو سال در سن 26 سالگی و در سال 1369 قمری امتحان ‏كفایه و قسمتی از درس خارج را با موفقیت گذراند.

آیت‌الله مجتهدی در ضمن تحصیل، به تدریس كتب حوزوی هم ‏می‌پرداخت و وقتی كه از قم به تهران آمد شب‌ها در مسجد‌ امین‌الدوله ‏كه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در آنجا مشغول به تدرس و اقامه ‏نماز بود، استاد هم، صبح و عصر به امر تدریس اشتغال داشت و چون ‏مرحوم حاج شیخ محمد‌حسین زاهد در اواخر عمر و با وجود كهولت سن ‏به سختی مشغول تعلیم و تربیت طلاب بود، لذا از آیت‌الله مجتهدی تقاضا ‏كرد كه علاوه بر تدریس، شب‌ها هم منبر برود و آیت‌الله مجتهدی در طول ‏دو سال، شش جزء از اول قرآن را با استفاده از تفسیر‌ برهان كه مبنای ‏تفسیری ایشان بود برای مستمعین آیات قرآن را تفسیر می‌كرد.

آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی صبح‌ها در مسجد مرحوم حاج سید ‏عزیزالله بازار جهت طلاب به تدریس كتب ادبیات و فقه مشغول بود و بعد ‏از ظهر‌ها هم برای كسانی كه روزها شاغل بودند و بعد از ظهرها درس ‏می‌خواندند به تدریس كتب حوزوی از قبیل مطول، سیوطی، مغنی، ‏منطق و غیره می‌پرداخت.

دو سال بعد یعنی در 21 محرم سال 1372 قمری، ثلمه‌ای در اسلام به ‏وجود آمد و آن رحلت عارف زاهد و معلم اخلاق حاج شیخ محمدحسین ‏زاهد رحمة‌الله علیه بود.

آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی پس از گذشت سه سال از رحلت آن عالم ‏بزرگوار، همچنان به امر تدریس در مسجد مرحوم حاج سید‌ عزیز‌الله واقع ‏در بازار تهران مشغول بود تا آنكه به درخواست عده‌ای از علمأ و مردم ‏متدین، از حضرت استاد تقاضا كردند كه حوزه علمیه را به مسجد مرحوم ‏حاج ملا جعفر منتقل كنند كه در آن زمان مسجد، انبار خاك ذغال و خمره ‏ترشی كسبه محل بود، و تجار و مردم متدین با علمأ مشورت كردند و به ‏این نتیجه رسیدند كه آیه‌الله مجتهدی به دلایلی نسبت به علمأ دیگر ‏جهت ادامه راه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد ارجحیت دارد.

بنابراین با همت تجار و مردم متدین، آیت‌الله مجتهدی توانست حوزه ‏علمیه فعلی را كه در تهران خیابان 15 خرداد شرقی، كوچه شهید ‏مرتضی كیانی، كوچه مسجد آقا واقع است تأسیس كند.

در این حوزه هر سال مراسم عمامه‌گذاری با حضور آیت‌الله احمد ‏مجتهدی تهرانی برگزار می‌شد.

استادان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

دروس ادبیات عرب: در تهران و نزد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی‌اكبر ‏برهان

كتاب مطول: نزد مرحوم آیت‌الله محمدجواد خندق‌آبادی و مرحوم آیت‌الله ‏سیدمرتضی علوی فریدونی

منظومه حاج ملاهادی سبزواری: نزد مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی

كتاب لمعتین: نزد حضرات آیات و حجج اسلام شهید صدوقی، مرحوم ‏محمدجواد خندق‌آبادی و مرحوم شیخ عبدالرزاق اصفهانی

رسائل: نزد مرحوم آیت‌الله شیخ محمدجواد خندق آبادی

مكاسب: نزد مرحوم آیت‌الله سیدمحمد صادق طباطبایی

كفایه جلد اول: نزد مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین ‏مرعشی نجفی

كفایه جلد دوم: نزد مرحوم آیت‌الله سیدصادق شریعتمداری

درس خارج به مدت یك سال: نزد مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقا حسین ‏بروجردی

درس خارج به مدت یك سال: نزد مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمدرضا ‏گلپایگانی

درس خارج به مدت یك سال: نزد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی ‏شاهرودی

درس خارج به مدت دو سال: نزد مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ محمدرضا ‏تنكابنی

و درس خارج به مدت شش سال: در محضر مرحوم آیت‌الله العظمی ‏سیداحمد خوانساری

درس اخلاق: نزد مرحوم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در ‏مدرسه فیضیه قم عصرهای جمعه و همچنین نزد عالم ربانی و معلم ‏اخلاق حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سیدحسین ‏فاطمی قمی بودند.‏

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.