تبیان، دستیار زندگی
تیتانیوم، این فلز چند قابلیتی كه در همه جا و همه چیز، از موتور جت گرفته تا قاب عینك استفاده می ‌شود، به تازگی قرار است نقش جدیدتری را هم ایفا كند و آن نقشی حیاتی در 2 نوع مسواک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسواک جدید بدون خمیر دندان

تیتانیوم، این فلز چند قابلیتی كه در همه جا و همه چیز، از موتور جت گرفته تا قاب عینك استفاده می ‌شود، به تازگی قرار است نقش جدیدتری را هم ایفا كند و آن نقشی حیاتی در 2 نوع مسواك است كه می‌ خواهند دنیای بهداشت دهان و دندان را تكان دهند.

مسواک جدید تیتانیومی

مسواك‌های نسل آینده، شما را از استفاده از خمیر دندان بی نیاز می ‌كند و در عوض، در داخل آن، هسته‌ای از جنس دی اكسید تیتانیوم وجود دارد كه باعث ایجاد نوعی واكنش الكتروشیمیایی می‌ شود كه در نتیجه آن جرم دندان‌ها از بین می ‌رود.

موهای برس مسواك دوم، رشته‌های ظریفی از جنس تیتانیوم هستند كه تا سال‌ها سالم می‌ مانند. هر دوی این مسواك‌ها در مراحل مقدماتی بررسی، نظر مطلوب دانشمندان، دندانپزشكان و مصرف ‌كنندگان آزمایشی را به خود جلب كرده‌اند.

مسواك‌های ما، كه امتحان خود را پس داده و مورد قبول دندانپزشكان قرار گرفته اند، سال هاست كه تغییر چندانی نكرده‌اند. در دنیای دندانپزشكی، كه متخصصان به ندرت بر سر چیزی توافق دارند، این 2 مسواك جدید توانسته‌اند تا حدودی جای خود را باز كنند.

مسواك بدون خمیر دندان را ژاپنی‌ها اختراع كرده‌اند. قیمت این نوع مسواك در آمریكا 29 دلار و 95 سنت است. اریك پاورز، از شركت بین‌المللی پاورز، كه اخیراً واردات این نوع مسواك را شروع كرده، می ‌گوید: "مردم فكر می‌ كنند این یك جور حقه است. اگر ما این مسواك را در قفسه فروشگاه‌ها كنار یك مسواك 99 سنتی بگذاریم، شما كدامشان را می ‌خرید؟"

اما نیك راوتی، مدیر یك فروشگاه در منهتن، معتقد است كه اگر یك بار از این مسواك استفاده كرده باشید، دیگر برای خریدنش مردد نمی ‌مانید. او می‌ گوید هر بار كه سس سالسای مورد علاقه‌ام را می‌ خورم، تا مدتی بعد مزه ترش آن از دهانم بیرون نمی ‌رود. با استفاده از این مسواك، این مزه به راحتی از بین می ‌رود. راوتی می‌ گوید: "این عجیب‌ترین احساسی است كه تا حالا داشته ام! من بعد از استفاده از این مسواك، احساس بهتری نسبت به زمانی دارم كه از یك مسواك معمولی استفاده می ‌كنم."

البته استفاده از این مسواك، به نوعی ناخوشایند هم هست، چرا كه این مسواك برای فعال شدن به نور درخشان نیاز دارد. (آقای راوتی، با استفاده از یك چراغ مطالعه در دهانش نور می‌ اندازد.)

عملكرد این مسواك، به یك خاصیت دی اكسید تیتانیوم به نام خاصیت فوتوكاتالیتیك وابسته است. این بدان معناست كه دی اكسید تیتانیوم در حضور نور، یك سری واكنش‌های شیمیایی تولید می كند.

در دسته مسواك، استوانه باریكی از جنس دی اكسید تیتانیوم وجود دارد. تابش نور به این استوانه موجب آزاد شدن الكترون‌ها با بار منفی می ‌شود كه ذرات باردار با بار مثبت را از جرم دندانی می ‌ربایند و سبب واكنش اكسیداسیون می ‌شوند. عمل مسواك زدن سبب می‌ شود تا بزاق دهان دارای بار الكتریكی منفی شده و جرم دندان‌ها را جذب و تجزیه كند.

دكتر دونالد سلمارتن، یك پژوهشگر برجسته از آزمایشگاه انرژی‌های قابل تجدید، در ایالت كلرادو می ‌گوید: "مفهوم این كار، صحیح است. سازندگان این مسواك معتقدند شما می ‌توانید در دهانتان، واكنش‌های الكتروشیمیایی اكسیداسیون را انجام دهید. اساس قضیه منطقی به ‌نظر می ‌رسد و چیز دور از ذهنی نیست."

اما دكتر سلمارتن، سؤالاتی هم راجع به جزئیات ماجرا دارد. وی می‌ خواهد بداند آیا طول موج نور مرئی، برای پیشبرد واكنش در دهان تاریك انسان كافی است؟ آیا بار مثبتی كه ایجاد می ‌شود واقعاً جرم دندانی را از بین می ‌برد؟ وی می ‌گوید: "فرض بر این است كه بزاق، كه یك محلول آبدار و پر از مولكول‌های حیاتی است، الكترولیت كافی برای شكسته شدن جرم‌هاست."

دكتر كنیو كومی یاما، یك دندانپزشك و استاد دانشگاه در كانادا هم اكنون مشغول انجام پژوهش روی نسل جدید مسواك بدون خمیر دندان است كه وجود یك پانل خورشیدی در دسته شان، واكنش را تسریع می ‌كند. شركت شیكن اوزاكای ژاپن، تولید‌كننده مسواك بدون خمیر دندان، پشتیبانی تحقیقات دكتر كومی یاما را بر عهده دارد. دكتر كومی یاما معتقد است كه این مسواك، تعداد باكتری‌های دهان را كم می‌ كند. وی می ‌گوید: "ما می‌ توانیم اثبات كنیم كه این محصول خاصیت باكتری‌كشی دارد."

شركت تولید‌كننده این مسواك می‌ گوید هسته دی اكسید تیتانیومی مسواك، هرگز خاصیت خود را از دست نمی ‌دهد، اما سر مسواك باید پس از مدتی تعویض شود، چرا كه موهای نایلونی برس مسواك از شكل می ‌افتند. این شركت، برای مسواك خود سرهای یدكی هم تولید كرده است.

نوع دوم مسواك‌های تیتانیوم دار

اما نوع دوم مسواك‌های تیتانیوم دار، برای حل همین مشكل طراحی شده است. موهای برس این مسواك عمری طولانی دارند.

دكتر دین رابینسون، یك دندانپزشك در آریزونا، این مسواك را اختراع كرده و می ‌گوید:

"مسواك‌هایی كه برس نایلونی دارند، در عرض 3 ماه اول استفاده، 30 درصد كارایی خود را كه همان قابلیت تمیز كردن جرم هاست، از دست می ‌دهند." مسواك‌های جدید قرار است 4 - 3 سال عمر كنند.

دكتر رابینسون، نوعی روش اتوماتیك برای تمیز كردن بین دندان‌ها با آب، به جای نخ دندان، اختراع كرده است. او در اصل این كار را با یك رشته نازك از آلیاژ تیتانیوم آزمایش كرده و دریافته بود این رشته تا حد شگفت انگیزی انعطاف پذیر است. او كشف كرد كه اگر بتوان این رشته‌ها را تا حد امكان ظریف ساخت، می ‌توان از آنها، موهایی بسیار عالی برای برس مسواك تولید كرد.

دكتر رابینسون می ‌گوید: رشته‌های نایلونی به خوبی خم می ‌شوند، ولی به ‌طور كامل سر جای اولشان بر نمی‌ گردند و خاصیت فنری اندكی دارند. بنابر این شخص مجبور است برای فرو بردن رشته‌ها به داخل فضای میان لثه و دندان و نیز فضای بین دندان‌ها، دستش را كلی كش و قوس بدهد! در مقابل، رشته‌های تیتانیومی مسواك جدید، شكل و كارایی خود را از دست نمی‌ دهند.

شخص به آرامی نوك رشته‌های مسواك را، كه از موی گربه هم نرم تر و در عین حال استوار هستند، حركت می ‌دهد و رشته‌ها به زیر خط میان لثه و دندان و در میان عمیق‌ترین شكاف‌های دندان‌ها رسوخ می ‌كنند.

دكتر رابینسون می ‌گوید: رشته‌های تیتانیوم شكلشان را از دست نمی ‌دهند، اما ممكن است بشكنند، یا بیفتند كه در این صورت مسواك دیگر قابل استفاده نخواهد بود. وی می ‌افزاید به محض آن كه تكنیك وصل كردن رشته‌های تیتانیوم به سر مسواك، تكامل یابد، این مسواك در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. قرار است قیمت این مسواك 46 دلار و 95 سنت باشد.

اما آیا تمیز كردن دندان‌ها با فلز، به همان اندازه كه به ‌نظر می ‌رسد ترسناك است؟ دكتر رابینسون می ‌گوید: این رشته‌ها اصلاً خشن نیستند. یكی از كارشناسانی كه محصولات دندانپزشكی را مورد آزمایش قرار می‌ دهد نیز می ‌گوید: "در یك ارزیابی مستقل، مشخص شد كه سایندگی برس این مسواك از رشته‌های نایلونی مسواك‌های معمولی بیشتر نیست."

دكتر مایكل برون، یك دندانپزشك متخصص پروتز در منهتن، این مسواك را امتحان كرده و تحت ‌تأثیرات مطلوب آن قرار گرفته است. او می ‌گوید: هر چند آزمایش درازمدت این مسواك ضرورت دارد، اما به ‌نظر می ‌رسد كه این مسواك می ‌تواند جرم‌های موجود در مرز ظریف بین بافت سخت و نرم دهان را به آسانی از بین برده و به عمیق‌ترین شیارها نفوذ كند. او معتقد است مسواك جدید می ‌تواند یك تحول نمونه در حرفه دندانپزشكی به شمار بیاید.

افرادی كه به استفاده از مسواك‌های نرم عادت كرده اند، ممكن است تمایلی به خرید این مسواك با برسی عجیب و قیمتی هنگفت، نداشته باشند، ولی دكتر برون قیمت بالای این مسواك را مانع از خرید آن نمی ‌داند. او می ‌گوید: "مردم می ‌خواهند دهان و دندان سالم داشته باشند."

ترجمه: آذین محبی نژاد

*مطالب مرتبط:

دندان شما کاملا سفید است!

مواد سفیدكننده دندان: مفید یا مضر؟

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

پوشاندن شیار دندان ها

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

ضرورت نگهداری از دندان ها

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان

علت دندان درد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.