تبیان، دستیار زندگی
وقتی فایلی را از روی كامپیوتر خود حذف می كنید در واقع ویندوز آن را از روی كامپیوتر برنمی دارید، بلكه فقط آن فضا را علامتگذاری می كنید كه اطلاعات جدید برروی آن نوشته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یكپارچه سازی دیسك سخت

وقتی فایلی را از روی كامپیوتر خود حذف می كنید در واقع ویندوز آن را از روی كامپیوتر برنمی دارید، بلكه فقط آن فضا را علامتگذاری می كنید كه اطلاعات جدید برروی آن نوشته شود. وقتی فایل جدیدی برروی دیسك نوشته می شود، قسمتی از آن ممكن است روی یك بخش قابل دسترس از فضای دیسك نوشته شود، قسمت دیگری ممكن است روی بخش دیگری از آن فضا نوشته شود و قسمتی دیگر روی فضای دیگری نوشته شود. به این فرایند قرار گرفتن فایلها در قطعات روی دیسك، گسیختگی (fragmentation) گفته می شود. این فرایند كاملاً طبیعی است و ویندوز بخوبی فایلها را مسیریابی می كند. مشكل وقتی پیش می آید كه یك درایو گسیختگی زیادی پیدا كند كه در این صورت زمان بیشتری طول می كشد تا ویندوز اطلاعاتی كه به دنبالش می گردد را پیدا كند. اگر چند وقت یكبار درایو خود را یكپارچه سازی كنید، سرعت دسترسی به درایو به طور چشمگیری افزایش می یابد.

Disk Defragmenter را اجرا كنید

یكپارچه سازی دیسك سخت

برروی دكمه Start كلیك كنید و All Programs, System Tools, Accessories و Disk Defragmenter را انتخاب كنید.

یك درایو انتخاب كنید

یكپارچه سازی دیسك سخت

پنجره بالای صفحه تمام درایوهای كامپیوتر شما را نشان می دهد. برروی درایوی كه می خواهید یكپارچه سازی شود كلیك كنید تا انتخاب شود.

تجزیه و تحلیل درایو

یكپارچه سازی دیسك سخت

بر روی دكمه Analyze كلیك كنید تا Disk Defragmenter درایو انتخاب شده را از لحاظ حجم گسیختگی روی آن تجزیه و تحلیل كند. این فرایند ممكن است چند دقیقه طول بكشد و در حالی كه منتظر هستید این فرایند به صورت تصویری به شما نشان داده می شود.

به گزارش نگاه كنید

یكپارچه سازی دیسك سخت

پس از انجام تجزیه و تحلیل، كادر محاوره ای ظاهر می شود كه از طریق آن می توانید به گزارشی نگاه كنید یا به سراغ یكپارچه سازی درایو بروید. این كارها را از طریق خود پنجه برنامه نیز می توانید انجام دهید. با كلیك كردن روی دكمه View Report می توانید به گزارش مفصل تری از فایلهای گسیخته ای كه در پی تجزیه و تحلیل كشف شده است نگاه كنید.

درایو را یكپارچه سازی كنید

یكپارچه سازی دیسك سخت

اگر تحلیل و گزارش نشان می دهد كه درایوتان باید یكپارچه سازی شود، بر روی دكمه Defragmenter كلیك كنید تا این فرآیند آغاز شود. این فرایند بسته به حجم درایو سخت شما و میزان گسیختگی آن ممكن است مدتی (حتی یك ساعت یا بیشتر) طول بكشد.

* توجه *

چند رهنمود مفید

پیش از شروع فرایند یكپارچه سازی مطمئن شوید كه تمام برنامه ها را بسته اید. همچنین مطمئن شوید تمام اسنادی كه در مرحله چاپ، اسكن، دریافت از اینترنت و غیره هستند كارشان تمام شده است. به عبارت دیگر كامپیوترتان نباید مشغول هیچ كاری باشد. در طول فرایند یكپارچه سازی نمی توانید برنامه های دیگر را اجرا كنید. اگر از تماشای فرایند یكپارچه سازی خوشتان نمی آید، یك فنجان چای بخورید و استراحت كنید.