تبیان، دستیار زندگی
حتی به وجود حجم زیاد درایوهای سخت امروزی، ممكن است هنوز هم حفظ فضای دیسك سخت برایتان مسئله باشد. در هنگام كار با كامپیوتر، ویندوز و برنامه هایی كه روی آن اجرا می ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

حتی به وجود حجم زیاد درایوهای سخت امروزی، ممكن است هنوز هم حفظ فضای دیسك سخت برایتان مسئله باشد. در هنگام كار با كامپیوتر، ویندوز و برنامه هایی كه روی آن اجرا می كنید فایلهای موقتی و پشتیبان ایجاد می كنند. متأسفانه این برنامه ها(و همین طور ویندوز) گاهی اوقات آنچه از خود بجا می گذارند را خوب پاك نمی كنند. ویندوز ابزاری با نام Disk Cleanup دارد كه با استفاده از آن می توانید فایلهای غیر لازم را پیدا و حذف كنید.

Disk Cleanup را اجرا كنید

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

برروی دكمه Start كلیك كنید و All Programs, Disk Cleanup, System Tools, Accessories را انتخاب كنید.

درایوی را برای پاكسازی انتخاب كنید

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

درایو سختی را كه می خواهید فضای روی آن را آزاد سازی كنید از لیست بازشو انتخاب كنید. پس از انتخاب درایو، برروی دكمه Ok كلیك كنید. Disk Cleanup به دنبال فایلهای درایو تعیین شده می گردد. این فرایند ممكن است چند دقیقه طول بكشد.

عناصری را برای حذف انتخاب كنید

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

Disk Cleanup پس از بررسی درایو شما، فایلهایی كه پیدا كرده است را در گروههایی لیست می كند، و بعد در مورد هر گروه ویندوز مقدار فضایی كه تمام فایلهای آن گروه اشغال كرده اند را نشان می دهد. با كلیك كردن روی جعبه كنترلی هر گروه می توانید آن گروه را برای حذف علامتگذاری كنند.

به فایلها نگاه كنید

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

گروههایی كه از قبل علامت خورده اند نظیر Downloaded Program Files را همیشه می توان با خیال راحت حذف كرد. گروههای دیگر ممكن است حاوی فایلهای مهمی باشند و این كه آیا باید آنها حذف شوند موضوعی است كه به شما بستگی دارد. برای مشاهده محتویات یك گروه، بر روی نام آن كلیك كنید تا انتخاب شود و سپس روی دكمه View File كلیك كنید.

برروی Ok كلیك كنید

آزاد سازی فضای روی دیسك سخت

وقتی تمام گروههایی كه می خواهید فایلهای درون آنها را حذف كنید را انتخاب كردید،برروی دكمه Ok كلیك كنید. ویندوز از شما سئوال می كند كه آیا مطمئن هستید كه می خواهید این فایلها را حذف كنید، اگر مطمئن هستید، برروی دكمه Yes كلیك كنید.

* توجه *

خالی كردن سطل آشغال

یكی از راههایی كه می توانید فضای روی درایو سخت خود را پاك نگهدارید این است كه بطور مرتب سطل بازیافت خود را خالی كنید. برروی سطل بازیافت كلیك راست كنید و Empty Recycle Bin را از منوی میانبر انتخاب كنید با تمام فایلهای درون آن پاك شود. همچنین می توانید روی Recycle Bin جفت كلیك كنید تا لیست فایلهای درون آن نمایش داده شود و سپس فایلها را بطور مجزا حذف كنید.

پاك كردن فقط فایلهای خاصی

وقتی روی دكمه View File كلیك می كنید(همانطور كه در مرحله 4 توضیح داده شد)، پنجره استانداردی باز می شود كه فایلهای درون آن محل را نشان می دهد. اگر فقط می خواهید بعضی از فایلها را حذف كنید، آنها را در این پنجره انتخاب كنید و با فشردن كلید Delete آنها را حذف كنید. وقتی به ویزارد Disk Cleanup بر می گردید حتماً آن فولدر را از انتخاب خارج كنید و الا در پایان تمام فایلهای آن حذف می شود. همچنین وقتی فایلهای انتخاب شده ای را با استفاده از روش View File حذف می كنید، آن فایلها به سطل بازیافت منتقل می شوند.برای آنكه فضای دیسك كاملاً پاك شود، باید سطل بازیافت را خالی كنید. وقتی فایلها را با استفاده از ویزارد Disk Cleanup حذف می كنید، آن فایلها بطور دایم پاك می شوند.