تبیان، دستیار زندگی
در مونیتورهای قدیمی (با بیش از ده سال عمر)، محافظهای صفحه مانع از بروز پدیده ای می شدند كه نقش بندی نام داشت. در این پدیده اگر برای مدتی طولانی با مونیتور كار نكنید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

در مونیتورهای قدیمی (با بیش از ده سال عمر)، محافظهای صفحه مانع از بروز پدیده ای می شدند كه نقش بندی نام داشت. در این پدیده اگر برای مدتی طولانی با مونیتور كار نكنید چیزهایی كه روی آن نمایش داده شده بطور دایمی بر روی مونیتور شما نقش می بندد. مونیتورهای جدید چنین مشكلی ندارند، اما همچنان محافظهای صفحه جذاب هستند و زمانی كه شما پشت كامپیوترتان نیستید نمی گذارد رهگذاری ببیند روی كامپیوترتان چه چیزی هست. ویندوز XP تعدادی محافظ صفحه دارد.

Display Properties را باز كنید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

بر روی یك جای خالی از رومیزی كلیك راست كنید و فرمان Properties را از منوی میانبر انتخاب كنید. كادر محاوره Display Properties باز می شود.

به زبانه Screen Saver بروید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

با كلیك كردن روی زبانه Screen Save، به این زبانه بروید.

یك محافظ صفحه انتخاب كنید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

بطور پیش فرض از آغاز محافظ صفحه ای در ویندوز فعال نیست. بر روی فلش كنار لیست بازشوی Screen Saver كلیك كنید و از میان محافظها صفحه موجود یكی را انتخاب كنید.

از محافظ صفحه پیش نمایش بگیرید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

پس از انتخاب محافظ صفحه، ویندوز پیش نمایش كوچكی از آن را بر روی تصویر یك مونیتور در كادر محاوره نمایش می دهد. برای آن كه ببینید محافظ صفحه وقتی عملاً كار كند چگونه خواهد بود. بر روی دكمه Preview كلیك كنید. اگر هنگام پیش نمایش، ماوس را حركت دهید یا كلیدی را فشار دهید به كادر محاوره بر می گردید.

تنظیمات را تعیین كنید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

هر محافظ صفحه تنظیمات خاص خودش را دارد و می توانید طرز رفتار آن محافظ صفحه را تغییر دهید. برای مثال بوسیله تنظیمات محافظ صفحه Star field می توانید تعداد ستاره هایی كه نمایش داده می شود و سرعت حركت آنها را كنترل كنید. برای مشاهده گزینه های مربوط به هر محافظ صفحه، بر روی دكمه Settings كلیك كنید.

زمان انتظار را تنظیم كنید

كار گذاشتن یك محافظ صفحه

زمان انتظار (Wait) مشخص می كند كه چه مدتی باید به كامپیوترتان دست نزنید تا محافظ صفحه آن راه بیافتد. بطور پیش فرض این مدت 15 دقیقه است، اما شما با استفاده از دكمه بالا و پایین آن می توانید آن را بدلخواه خود تغییر دهید. با كلیك كردن روی گزینه Password Protect در زبانه Screen Saver می توانید از محافظ صفحه با كلمه عبور محافظت كنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش 9 مراجعه كنید. وقتی محافظ صفحه را تنظیم كردید، بر روی Ok كلیك كنید.

*توجه*

برگشتن بر سر كار

وقتی محافظ صفحه راه بیافتد دیگر نمی توانید كار را روی صفحه ببینید چرا كه محافظ صفحه روی آن را گرفته است برای آن كه به كارتان برگردید، بسادگی با حركت دادن ماوس یا فشردن یك كلید از صفحه كلید محافظ صفحه را ببرید. دوباره اگر وقفه ای در فعالیت شما بیافتد، محافظ صفحه سروكله اش پیدا می شود.

بدست آوردن محافظ صفحه جدید

محافظهای صفحه جدید را می توانید از اكثر فروشگاههای نرم افزار خریداری كنید. بسیاری از آنها را می توانید بطور مجانی از اینترنت بگیرید. وقتی محافظ صفحه ای را از اینترنت دریافت می كنید، معمولاً به صورت یك فایل با پسوند .Scr ظاهر می شود. شما باید آن فایل را در فولدر System32 كه داخل فولدر Windows است كپی كنید تا در لیست مرحله 3 قرار بگیرد.