تبیان، دستیار زندگی
ویندوز XP برنامه ای دارد با نام Movie Maker كه بوسیله آن می توانید تصاویر و فیلمهایی را وارد كنید، آنها را ویرایش كنید و بعد آنها را كنار هم قرار دهید تا یك فیلم ساخته شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فیلم

ویندوز XP برنامه ای دارد با نام Movie Maker كه بوسیله آن می توانید تصاویر و فیلمهایی را وارد كنید، آنها را ویرایش كنید و بعد آنها را كنار هم قرار دهید تا یك فیلم ساخته شود. Movie Maker آنقدر پیچیده است كه می توان درباره آن یك كتاب كامل نوشت، اما این كار عملی طرز كار آن را بطور خلاصه توضیح می دهد.

Movie Maker را اجرا كنید

 ساخت فیلم

بر روی Start كلیك كنید، اشاره گر را به روی All Programs ببرید، اشاره گر را به روی Accessories ببرید و سپس روی Window Movie Maker كلیك كنید تا این برنامه اجرا شود.در برخی از نسخه های ویندوز این برنامه با انتخاب منوی All Programs منوی Start قابل دسترسی است.

فایلها را وارد كنید

 ساخت فیلم

برای وارد كردن فایلهای تصویر و فیلمی كه روی كامپیوترتان هست به درون Movie Maker، از منوی File فرمان Import را انتخاب كنید.

فیلم ضبط كنید

 ساخت فیلم

برای ضبط فیلم از یك ویدیو ضبط و پخش یا دوربین فیلمبرداری، فرمان Capture Video را از منوی File انتخاب كنید. برای استفاده از این امكان باید یك كارت ویدیویی داشته باشید كه توانایی ضبط از یك دستگاه خارجی را داشته باشد و آن دستگاه باید بطور صحیح به كارت ویدیویی متصل شده باشد.

به یك مجموعه نگاه كنید

 ساخت فیلم

هنگام وارد كردن تصاویر یا ضبط كردن فیلم درون Movie Maker آن فایلها به عنوان اعضاء یك مجموعه نشان داده می شوند. بطور پیش فرض فایلهای رسانه ای درون مجموعه ای با نامMy Collection قرار می گیرند. وقتی مجموعه ای را از لیست Collections در سمت راست صفحه انتخاب می كنید، فایلهای آن مجموعه به شكل تصاویر كوچكی در سمت چپ صفحه به نمایش در می آیند.

یك مجموعه جدید ایجاد كنید

 ساخت فیلم

برای سازماندهی فایلهایی كه در Movie Maker به آنها دسترسی دارید، می توانید مجموعه های جدیدی ایجاد كنید. از منوی View گزینه Collection  را انتخاب كنید تا پنجره Task Pan بسته شود . سپس بر روی Collections كلیك راست كنید و گزینه New Collections را از منوی میانبر انتخاب كنید.

مجموعه جدید را نامگذاری كنید

 ساخت فیلم

بلافاصله پس از ایجاد یك مجموعه جدید می توانید نام آن را تغییر دهید. یك نام برای مجموعه جدید تایپ كنید.

فایلها را به مجموعه جدید منتقل كنید

 ساخت فیلم

برای جابجا كردن فایلها میان مجموعه هاف تصاویر كوچك فایلهایی كه می خواهید منتقل كنید را انتخاب كنید، آنها را به مجموعه جدید در لیست Collections دراگ كنید و فایلها را آنجا بیاندازید.

تصاویر را به استوری بورد منتقل كنید

 ساخت فیلم

استوری بورد نوار فیلم پایین پنجره Movie Maker است و نشان دهنده فیلمی است كه ایجاد می كنید. هر فریم نوار فیلم یك تصویر از فیلم است. هر تصویر را بطور مجزا به یك فریم بر روی استوری بورد دراگ كنید. این كار عملی مراحل ساخت یك فیلم نمایش اسلاید را از تصاویر ساكن نشان می دهد.

نوار زمان را به نمایش بگذارید

 ساخت فیلم

پس از آن كه تمام تصاویر را به استوری بورد منتقل كردید، می توانید نوار زمان را برای فیلم به نمایش گذارید. بوسیله نوار زمان می توانید طول هر فریم را تنظیم كنید (برای تنظیم اندازه فریمها كافی است جدا كننده بین آنها را حركت بدهید) و اگر خواستید، یك تراك صدا قرار دهید.

تمام كلیپهای روی استوری بورد را انتخاب كنید

 ساخت فیلم

وقتی طول فریمهای خود را تنظیم كردید و آماده ساخت فیلم شدید، تمام كلیپهای روی استوری بورد را انتخاب كنید (كلید Ctrl را پایین نگهدارید و روی یك یك كلیپ كلیك كنید).

افكتها را به تصاویر اعمال كنید

 ساخت فیلم

در این برنامه می توانید افكتهایی را به تصاویر یا فیلمها اعمال كنید. برای این كار گزینه Video Effects را از پنجره Task Pan انتخاب كنید . سپس از قسمت Video Effect  نمایان شده ، یكی از افكتها را انتخاب كرده و بر روی تصاویر یا فیلمهای مورد نظر  بكشید.  تا افكتها به فیلم مربوطه اعمال شود.

فیلم را اجرا كنید

 ساخت فیلم

برای آن كه هر وقت خواستید، ببینید فیلمتان چگونه از كار در آمده است، بر روی دكمه Play كلیك كنید. تمام فریمهایی كه در استوری بورد نشان داده شده است، پشت سر هم اجرا می شوند. در استوری بورد می توانید جریان صحنه ها را بررسی كنید و مدت فریمها را تنظیم كنید.

فیلم را ذخیره كنید

 ساخت فیلم

وقتی فیلمی كه ساختید رضایت خاطر شما را برآورده كرد، File > Save Movie را از نوار منو انتخاب كنید. این فرمان كارد محاوره Save Movie را باز می كند.

بر روی Ok كلیك كنید

 ساخت فیلم

با استفاده از كادر محاوره Save Movie می توانید كیفیت فیلمی كه ذخیره می كنید را تنظیم كنید. با پیروی از گزینه های این پنجره در هر بخش امكان تعیین نام ، محل ذخیره سازی و كیفیت فیلم تولید شده وجود دارد. هرچه كیفیت فیلم بالاتر باشد فضای بیشتری از دیسك را اشغال می كند. وقتی گزینه دلخواهتان را از لیست بازشوی Setting انتخاب كردید و اطلاعات اضافی درباره فیلم را وارد كردید، بر روی Ok كلیك كنید تا فیلم ذخیره شود. Movie Maker تمام كلیپها و فایلهای تصویر موجود در استوری بورد را به یك فایل فیلم تبدیل می كند. پس از ذخیره شدن فیلم، می توانید آن را درMedia Player تماشا كنید.

* توجه *

ضبط كردن صدا

شما می توانید صدا را ضبط كنید و روی فیلمتان صدا بگذارید یا حتی یك تراك صدای آهنگ به آن اضافه كنید. برای ضبط صدا، باید روی دكمه ای كه شكل میكروفن است كلیك كنید تا كادر محاوره Record Narration Track باز شود. بر روی دكمه Record كلیك كنید و درون میكروفن كامپیوترتان صحبت كنید. برای افزودن آهنگ، روی دكمه Change در Record Narration Track كلیك كنید و منبع صدا را انتخاب كنید. شما می توانید صدا را از یك CD موسیقی یا دستگاه صدای دیگری (نظیر نوار دیجیتالی) كه به كارت صدای كامپیوترتان وصل كرده اید ضبط كنید.