تبیان، دستیار زندگی
روی تصاویر کلیک کنید و از دشتهای ساکت و برهوت در دنیایی دیگر، بسیار دور تر از ما لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلبوم آخرین تصاویر ارسالی از عطارد

با عبور فضاپیمای مسنجر از نزدیکی عطارد، صدها تصویر جدید با دقت بالا از سطح این سیاره ی سوخته به سمت زمین سرازیر شد. در هفته های گذشته درباره ی مسیر حرکت مسنجر و اهمیت پروژه اش مطالبی ارائه شده است.

این هفته آلبومی از زیباترین تصاویر ارسالی توسط مسنجر در معرض دید قرار می گیرد. شاید در نگاه اول در این تصاویر چیز زیادی بنظر نیاید، ولی دقت در جزئیات رشته کوهها، دهانه های برخوردی، ترک ها و ... می تواند زیبایی این تصاویر را دو چندان کند.

روی تصاویر کلیک کنید و از دشتهای ساکت و برهوت در دنیایی دیگر، بسیار دور تر از ما لذت ببرید. مخصوصا به جزئیات دقت کنید. به نقاط سایه ها، به کوههایی که درون سایه اند ولی نوک آنها توسط خورشید روشن شده است. این اولین بار است که انسان این مناطق روی سطح عطارد را با این دقت می بیند.

پله
شیارها و صخره های عطارد - بخش Y مانند دو بیابان بزرگ را با یک "پله" از هم جدا می کند. این عارضه مربوط به لحظات ابتدایی شکل گیری عطارد است.
نقاش
دهانه ی متیس - نام یک نقاش فرانسوی- که 210 کیلومتر قطر دارد. این دهانه در زمان سفر مارینر 10 به عطارد نامگذاری شده است.
شمارش
شمارش دهانه های عطارد با نرم افزار
جنوب
نمای قطب جنوب عطارد
تلفن
نمایی نزدیک از دهانه ها - دهانه ی بی نام وسط تصویر دارای یک عارضه شبیه گوشی تلفن است! که احتمالاً توسط فعالیتهای قدیمی آتش فشانی در عطارد ایجاد شده است. تمامی شهر تهران در یکی از این دهانه ها جا می شود.
لبه
نمایی از لبه ی عطارد از دید کاوشگر مسنجر زمانی که در فاصله ی یک و نیم برابر قطر زمین از سیاره قرار داشت. در این عکس، دنیای سوزان و خشک عطارد و دهانه های برخوردی بسیاری که روی آن وجود دارد، دیده می شود. عمق اکثر این دهانه ها و پستی بلندی ها از عمق عوارض مشابه و هم اندازه روی ماه به مراتب کمتر است. همچنین جاذبه ی نسبتاً قوی عطارد باعث شده است عوارض مرتفع مانند دیواره های دهانه های برخوردی، تخت شوند.

به این تصویر هم نگاهی بیاندازید، به آهستگی بر فراز عطارد پرواز کنید و به کوچکترین عوارض دقت کنید.

خبرهای پیشین:

فضاپیمای مسنجر به عطارد می رسد

آخرین تصویر ارسالی توسط مسنجر از عطارد

منبع تصاویر:

وبگاه اینترنتی فضاپیمای مسنجر

http://www.apod.nojum.ir