تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید از واقعه گوهر شاد بیشتر بدانید، می توانید به این کتابها مراجعه نمایید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازواقعه گوهر شاد بیشتر بدانید!

گوهرشاد

اگر می خواهید از واقعه گوهر شاد بیشتر بدانید، می توانید به کتابهای زیر مراجعه نمایید:

1- قیام گوهرشاد، سینا واحد، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهارم 1366. كتاب فوق كه از اولین پژوهش‌های مستند در مورد واقعه مسجد گوهرشاد به حساب می‌آید چاپ اول آن در سال 1359 منتشر شده است. در بخش اول به تحلیل و شرح واقعه مسجد گوهرشاد می‌پردازد و در بخش دوم خاطرات شاهدان عینی (بیست نفر) واقعه در قالب گفتگو به آنها ضبط و بازنویسی گردیده است.

2- قیام مسجد گوهرشاد به روایت اسناد، تدوین داود قاسمپور، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1386. این كتاب در دو بخش و چهار فصل به روایت قیام مسجد گوهرشاد بر اساس اسناد موجود در آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی می‌پردازد. محقق محترم با بهره‌گیری از اسناد، خاطرات و سایر منابع در بخش اول به عنوان مدخل پژوهشی زمینه‌ها و چگونگی شكل‌گیری و سرانجام قیام را بررسی نموده است و در بخش دوم یكصد و هفده سند تاریخی ارایه گردیده است.

3- مبارزات آیت‌الله سید یونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات، تدوین رحیم نیكبخت، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1385. آیت‌الله العظمی سید یونس اردبیلی متوفی به سال 1337 شمسی از مراجع تقلید مقیم مشهد بود كه در قیام مسجد گوهرشاد به همراه علمای دیگر دستگیر و مدتی در مشهد و تهران زندانی گردید و به دستور رضاشاه به اردبیل تبعید گردید. در این كتاب اسناد مبارزات وی به ویژه در قیام مسجد گوهرشاد ارایه شده است. تصاویر منحصر به فردی از علمای آن ایام مشهد در پایان كتاب ضمیمه گردیده است.

4- واقعه خراسان، به كوشش مسعود كوهستانی‌نژاد، تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، 1375. مسعود كوهستانی‌نژاد از معدود محققان تاریخ معاصر ایران است كه علاوه بر سندپژوهی دستی توانا و اشراف بسیار خوبی بر مطبوعات تاریخ معاصر ایران دارد و از این رهگذر از نامداران سندپژوهی و مطبوعات‌پژوهی به حساب می‌آیند. كتاب فوق هم نتیجه اشراف ایشان بر مطبوعات است. وی گزارش‌های چاپ شده بعد از شهریور 1320 در مطبوعات پیرامون واقعه مسجد گوهرشاد را گردآوری و با ذكر مقدمه‌ای منتشر نموده است.

5- واقعه گوهرشاد به روایت دیگر، اسماعیل رائین، تهران، نشر رائین، 1379. پس از مرگ اسماعیل رائین مجموعه اسنادی توسط بازماندگان وی در مورد وقایع گوهرشاد انتشار یافت كه مأخذ اصلی قسمت عمده آنها آرشیو مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بود. در این كتاب بدون ذكر فهرستی از اسناد و فهرست اعلام اسناد بازنویسی و به همراه اصل تصویر سند در لابلای مطالب نگاشته شده بر اساس سایر منابع درج گردیده است. بیشتر اسناد این كتاب پیرامون شهید آیت‌الله آقازاده و اسدی نایب‌التولیه می‌باشد.

6- خواندنی‌های مطبوعات در رژیم پیشین در آیینه‌ی خواندنی ها (ایران‌شناسی)، ویژه‌نامه یاد، نشریه بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، سال هجدهم، شماره‌های 70- 67، بهار- زمستان 1382. در این مجموعه به همت بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، مقالات و خاطرات انتشار یافته پیرامون واقعه مسجد گوهرشاد در مجله هفتگی خواندنی‌ها گردآوری و منتشر شده است. بعد از شهریور 1320 تا سال 1332 كه دیكتاتوری محمدرضاشاهی قدرت گرفت در مطبوعات این دوره شاهد درج مقالات و مطالب در نقد و بررسی روزگار رضاشاه هستیم كه مطالب گردآوری شده در مجموعه فوق از آن دست است.

7- علما و رژیم رضاشاه (نظری بر عملكرد سیاسی- فرهنگی روحانیون در سال‌های 1305 تا 1320)، حمید بصیرت‌منش، تهران، چاپ و نشر عروج، 1376. این اثر پژوهش جامع و مستند و معتبری پیرامون وقایع تاریخی و مواضع عُلما در روزگار رضاشاه به حساب می‌آید كه محقق علاوه بر اسناد از منابع كتابخانه‌ای و كتب خارجی هم بهره گرفته است. در پایان این اثر ارزشمند مؤلف محترم تصویر بیست سند تاریخی را درج نموده است. بخش مهمی از چالش علما و رژیم رضاشاه به سیاست‌های ضد مذهبی رژیم و به ویژه كشف حجاب باز می‌گردد.

منبع: سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران