تبیان، دستیار زندگی
مرور فیلم‌های اول فیلمسازان حاضر در جشنواره فجر می‌تواند گزینه‌های احتمالی برای پذیرفته شدن این آثار و چگونگی عبور از فیلتر هیأت انتخاب جشنواره بیست و ششم را مورد توجه قرار دهد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرور فیلم‌های اول جشنواره بیست و ششم

نمره قبولی در نخستین گام

مرور فیلم‌های اول فیلمسازان حاضر در جشنواره فجر می‌تواند گزینه‌های احتمالی برای پذیرفته شدن این آثار و چگونگی عبور از فیلتر هیأت انتخاب جشنواره بیست و ششم را مورد توجه قرار دهد. فیلمسازانی که در نخستین گام از هیأت انتخاب نمره قبولی گرفته‌اند.

به گزارش مهر، با معرفی 12 فیلم بخش مسابقه نگاه اول: نخستین فیلم بلند فیلمسازان ایرانی از سوی دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر، به تدریج پازل ناقص جشنواره سر و شکل خود را پیدا می کند.

حضور مشترک فیلم‌های "حس پنهان"، "در میان ابرها"، "ستایش" و "سهم گمشده" در فهرست آثار بخش سودای سیمرغ: مسابقه سینمای ایران و دو فیلم "انتهای زمین" و "قرنطینه" به عنوان فیلم‌های ذخیره بخش مسابقه سینمای ایران، از موارد تأمل برانگیز است که انتظارات از این فیلم‌ها را به عنوان اثر اول سازندگانشان بالا می برد.

فیلم‌هایی که از نگاهی دیگر آثار کارگردانان سابقه‌دارتر از خود را برای حضور در این فهرست جا گذاشته و از میدان به در کرده‌اند. مرور کوتاه بر نخستین اثر این کارگردانان می‌تواند گزینه‌های احتمالی برای پذیرفته شدن این آثار و چگونگی عبور از فیلتر هیأت انتخاب جشنواره بیست و ششم فجر را مورد توجه قرار دهد.

فیلم انتهای زمین

انتهای زمین

"انتهای زمین" به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل صفاری ساخته شده است. صفاری مستندهای "رویای مروارید"، "نفت و دریا"، "دریای پارس"، "خدایم کجاست" و ... را در کارنامه دارد و برای "رویای مروارید" از جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایز متعدد دریافت کرده است.

"انتهای زمین" داستان مردی میانسال به نام حجت است که از شمال با پای پیاده به جنوبی‌ترین نقطه ایران در کنار دریای عمان سفر کرده و آنجا 17 سال دور از زندگی شهری سکنی گزیده است. او به عنوان یک فرد مشهور و رابینسون کروزوئه ایرانی شناخته شده، اما آدمهایی به وی سر می‌زنند که برایش مشکل ساز می‌شوند. حجت‌الله قزوینی، شهاب فرضعلی، مسعود مهرگان، سعید معظمی، ابراهیم بحرالعلومی، بیژن سیفان، نیلوفر ادیب‌فر و وحید خدیر بازیگران این فیلم هستند.

"تنها دو بار زندگی می‌کنیم"

به کارگردانی بهنام بهزادی بروجنی ساخته شده است. او ساخت چند فیلم کوتاه همچون "تلافی"، "رفتیم لب رودخانه" و مستند "حرف‌هایت را پنهان کن" را در کارنامه دارد. طرح مستند "شهر کوچک، یک انتخاب" بهزادی هم که در نخستین دوره جشنواره سینما حقیقت به عنوان طرح برتر پذیرفته شد، به هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.

فیلم "تنها دو بار ..." داستان یک راننده مینی‌بوس چهل ساله است که تصمیم می‌گیرد در یک فرصت چند روزه کارهایی را که همیشه حسرت‌شان را داشته انجام دهد و در روز تولدش از این دنیا برود. در این فیلم علیرضا آقاخانی، نگار جواهریان، عباد کریمی، رایا نصیری و رامین راستاد به ایفای نقش می پردازند.

"چراغی در مه"

 به کارگردانی پناه‌برخدا رضایی یک کار اجتماعی است. فیلم نگاهی تازه به حاشیه‌های جنگ دارد و پریوش نظریه و مسعود حشمت بازیگران اصلی آن هستند. فیلمی که به گفته تهیه کننده با مخاطب این ژانر ارتباطی خوب برقرار می کند. گروه تولید این فیلم ششم آذر در مسیر بازگشت از شمال دچار حادثه شد که به فوت بهروز جلیلی بازیگر و به کما رفتن اصغر شاهوردی صدابردار انجامید. خوشبختانه شاهوردی این روزها به هوش آمده و وضعیت عمومی مناسب دارد.

"حس پنهان"

نخستین ساخته مصطفی رزاق کریمی است. وی که سابقه ساخت فیلم کوتاه و مستند دارد، مستند "یاد و یادگار" را سال 79 نوشته و با همکاری فرهاد ورهرام کارگردانی کرده است. مرتضی رزاق کریمی برادر وی و تهیه‌کننده فیلم، تاکنون "چه کسی امیر را کشت" را تهیه کرده و مجری طرح "این زن حرف نمی زند" بوده است.

"حس پنهان" فیلم قصه زمانه ماست، زمانه‌ای که در غفلت، دیگران برایمان تصمیم می گیرند. محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، شهره سلطانی، حامد بهداد، نیوشا ضیغمی و شیوا بلوریان بازیگران فیلم هستند. این فیلم در هشتمین جشنواره فیلم‌های آسیایی ان.چی.کی که دهم تا 14 آبان ماه در منطقه شیبویا توکیو برگزار شد، شرکت نمود.

"دایره زنگی"

اولین فیلم سینمایی پریسا بخت آور، همسر اصغر فرهادی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون است. بخت آور که تاکنون در عرصه مجموعه سازی طنز فعالیت داشته آثاری همچون "یادداشت‌های کودکی"، "پشت کنکوری ها"، "افزونه‌خواه کوچک" و "من یک مستأجرم" را در کارنامه دارد که فیلمنامه اکثر آنها را فرهادی نوشته یا بازنویسی کرده است.

با این پیش زمینه به نظر عادی می‌آید که بخت آور برای اولین فیلم سینمایی خود فیلمنامه فرهادی را محور قرار دهد. "دایره زنگی" هم مانند مجموعه‌های این فیلمساز در عرصه طنز و کمدی است و فهرست بلندبالای بازیگران حرفه‌ای آن از نکات جالب است. درباره حضور هدیه تهرانی در فیلم هم حرف و حدیث بسیار بود و با وجودی که این بازیگر در جلسات دورخوانی فیلمنامه شرکت کرد، برخلاف وعده تهیه کننده یک سکانس هم در فیلم بازی نکرد یا به گفته ای حاضر به بازی نشد.

"دایره زنگی" داستان یکروز از زندگی شیرین و محمد است که تا پایان روز فرصت دارند هزینه تعمیر خودرویی را که با آن تصادف کرده‌اند، تأمین کنند. مهران مدیری، باران کوثری، صابر ابر، امین حیایی، بهاره رهنما، امید روحانی، نگار فروزنده، حامد بهداد، محمدرضا و ملیکا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، نیلوفر خوش‌خلق، سروش گودرزی، نیما شاهرخشاهی، اکرم محمدی، امیر نوری، محسن قاضی‌مرادی، کیانوش گرامی و آفرین چیت‌ساز بازیگران اصلی این فیلم هستند.

"در میان ابرها"

 به کارگردانی سیدروح الله حجازی اثری اجتماعی با پسزمینه دفاع مقدس است. داستان فیلم در زمان جنگ دوم آمریکا و عراق می گذرد که منجر به سقوط صدام شد و رابطه یک زن عراقی و مرد ایرانی شکل دهنده داستان است. در خلاصه داستان فیلم که محمدرضا گوهری فیلمنامه آن را نوشته، آمده: گاری‌ها می‌تازند. بارها در مرز جا به جا می‌شوند و مسافران در تکاپوی رفتن. در این فیلم الناز شاکردوست به همراه 9 نابازیگر نوجوان به ایفای نقش پرداخته است.

"ستایش"

 اولین ساخته محمدرضا رحمانی است. وی سابقه بازیگری در فیلم هایی چون "هور در آتش"، "زیر پوست شهر"، "نیمه پنهان"، "تهران ساعت 7 صبح"، "آفتاب بر همه یکسان نمی تابد" و ... را در کارنامه دارد. "ستایش" داستان زندگی آرام و بدون سر و صدای مادر و دختری را به تصویر می کشد که با ورود غریبه ای به زندگی آنها این آرامش به هم می ریزد. حسن پورشیرازی، حسین محجوب، خاطره اسدی، محمود مقامی و مریم کاویانی بازیگران اصلی فیلم هستند.

"سفر به سرزمین دور"

 به نویسندگی و کارگردانی ساسان پسیان، یک انیمیشن بلند 95 دقیقه ای است. این انیمیشن به تهیه کنندگی پسیان و موسسه فرهنگی هنری صبا ساخته شده است. پسیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن، آثار کوتاه داستانی و تجربی، تلویزیونی، تبلیغاتی و صنعتی چون "سور ثنا" و ... را در کارنامه دارد.

این انیمیشن درباره نبرد بین نیروهای شر و خیر است. سرزمین طاووس شاه از جانب سپاهیان کابوس سیاه مورد تهدید واقع شده و در این میان عده ای از درباریان تحت رهبری هدهد سرزمین خود را ترک کرده و به سمت سرزمین دور می روند. آنان حوادث و ماجراهای گوناگونی را پشت سر می گذارند.

"سهم گمشده"

نخستین فیلم حسن نجفی، محصول مشترک سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری و شبکه جهانی سحر است. بازیگرانی از کشور آذربایجان چون کامران یونس، خالده قلی‌اوا، گلزار قربان‌اوا، قربان مسیم‌اف، اتکم اسکندراف، مهربان خانلاراوا، آیشاد محمداف و آلماز آمان اوا در آن به ایفای نقش می پردازند. فیلم روایتگر داستان پسربچه‌ای آذربایجانی است که والدینش پس از اظهار ناامیدی پزشکان از مداوای بیماری وی، تصمیم می‌گیرند فرزندشان را به امامزاده‌ای در ایران بیاورند.

"شب حورا"

نخستین ساخته شهاب ملتخواه در ژانر دفاع مقدس است. فیلم داستان همسر شهیدی را روایت می‌کند که ‌پیکر همسرش هنوز به دستش نرسیده است. وی برای یافتن پیکر این شهید گام در راهی می‌گذارد که در آن با دختر و پسری آشنا می‌شود. این فیلم با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده و فاطمه گودرزی، امیر‌محمد زند، حدیث فولادوند، مجید مشیری بازیگران اصلی آن هستند.

رضا عطاران و خاطره حاتمی

قرنطینه

اولین ساخته منوچهر هادی است. او که تجربه بازیگری در "پشت دیوار شب" و "دوشیزه" و دستیار کارگردانی "ازدواج صورتی" و "چهارشنبه سوری" را در کارنامه دارد، نخستین فیلم بلند خود را بر اساس فیلمنامه سعید دولتشاهی ساخته و فیلم درباره دختر و پسری جوان است که دل در گرو یکدیگر دارند، اما برای ازدواج با مشکلات بسیار رو به رو هستند. حمید گودرزی، رضا عطاران، افسانه بایگان، رضا رویگری، خاطره حاتمی و نیوشا ضیغمی در این فیلم بازی کرده‌اند.

"کتونی سفید"

 به کارگردانی محمد ابراهیم معیری، در ژانر کودک و نوجوان قرار دارد. فیلم روایتگر قصه ورود معلمی جدید به مدرسه‌ای در یکی از شهرهای جنوبی است. در این فیلم حسین یاری، باران کوثری و محمود ابراهیم‌زاده بازی می‌کنند. فیلمی که به گفته کارگردان تجربه‌ای جدید و متفاوت در زمینه کار کودک و نوجوان است و به طور جدی نقبی بر آموزش و تحرک نوجوانان می‌زند. در این فیلم از ترکیب بازیگران حرفه‌ای و حدود 90 بازیگر بومی استفاده شده است.