تبیان، دستیار زندگی
هنگامی كه پیر می شویم، پوست ما ممكن است خشك یا چروكیده شود و در بعضی موارد حتی نواحی قهوه ای كه به نام خال می نامیم، منتشر و پهن شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل ایجاد چین و چروک پوست

چین وچروک پوست

هنگامی كه پیر می شویم، پوست ما ممكن است خشك یا چروكیده شود و در بعضی موارد حتی نواحی قهوه ای كه به نام خال می نامیم، منتشر و پهن شود.

مردم تمام دنیا، همه ساله، بیلیون ها دلار برای ِكِرم های ضد چروك و لوسیون های پوستی خرج می كنند تا پوستشان نرم و سالم بماند.

چه عواملی پوست ما را چروك می كند و چه چیزی می تواند علایم پیری را به تأخیر اندازد یا كاهش دهد؟

فیبرهای كلاژن ساختمان اصلی پروتئین در پوست هستند و فیبرهای الاستین به خاطر قابلیت ارتجاعی خود (توانایی برای كشیدگی و قابلیت بازگشت به شكل اولیه) به پوست جوانی و طراوت می دهند. پوست خوب، پیامد طبیعی سلول های پوستی جدید است كه در محیط مطلوب، مواد ساختمانی اساسی نظیر آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی ایجاد می شود.

به نظر می رسد كه چگونگی محكم ماندن پوست شما مستقیماً با سلامت فیبرهای كلاژن ارتباط دارد. بعضی عقیده دارند كه سلول های پوستی نمی توانند بدون حمایت كافی از جانب ویتامین C ، به طور سالم فیبرهای كلاژن را بسازند.

به دلیل اینکه پوست در معرض عوامل محیطی نظیر آفتاب و استرس قرار دارد، افزایش سن سبب می شود پوست چروكیده و ضعیف شود، زیرا كه قادر نیست دوباره به طور صحیح ترمیم شود.

همچنین با پیر شدن، غشاء میانی پوست( لایه داخلی پوست كه زیر قسمت سطحی خارجی ترین قسمت اپیدرم قرار دارد) شروع به كم چربی شدن می كند.

بعضی مردم گمان می كنند كه خرابی پوست بر اثر آفتاب، عامل 90 درصد پیری پوست است. البته قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، منجر به انهدام فیبرهای الاستین در پوست شده و سبب ضعیف شدن پوست، كشیدگی و از دست دادن قابلیت ارتجاعی آن می شود. همچنین پوست آسان تر گسسته و كوفته می شود و به زمان بیشتری برای التیام نیاز پیدا می كند.

پوست سیگاری ها بیشتر از غیر سیگاری ها، گرایش به چروك شدن دارد. دلیل این تفاوت، شناخته نشده است، اما ممكن است به خاطر این حقیقت باشد كه سیگار گردش خون را در پوست كاهش می دهد.

دیگر آلوده كننده های هوا مخصوصاً اُزُن همیشه در این كار دخیل هستند. این باور وجود دارد كه رادیكال های آزاد اكسیژن ، به غشاهای سلولی آسیب می رسانند، حتی با مواد ژنتیكی فعل و انفعال داشته و پیری پوست را تسریع می كنند.

كاهش وزن سریع نیز ممكن است سبب چین و چروك شود، همان طور كه سلول های چربی زیرین پوست احتیاج به لایه سطحی دارند، كاهش این سلول های چربی سبب می شود كه شخص لاغر و ضعیف به نظر بیاید.

پیشگیری :

انستیتو ملی سالخوردگان (آمریكا) معتقد است راه های ذیل برای نگهداری پوست سالم با پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب به آسانی در زندگی امكان پذیر است:

- حمام آفتاب نگیرید و سعی كنید كه بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض آفتاب پرهیز كنید.

- اگر در بین ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر مجبورید كه در معرض آفتاب باشید ، همیشه از لباس های محافظ ،نظیر یك كلاه یا پیراهن آستین بلند و عینك آفتابی استفاده كنید.

- قبل از این كه در معرض آفتاب قرار بگیرید، از لوسیون های ضد آفتاب برای كمك به پوست خود جهت محافظت از اشعه ماوراء  بنفش استفاده كنید.

- به یاد داشته باشید كه دوباره هر زمان كه لازم بود، لوسیون را به كار ببرید. همیشه از محصولاتی استفاده كنید كه دارای SPF (فاكتور محافظت از آفتاب) 15 یا بالاتر باشند.

- پوست خود را از نظر علایم سرطان پوست چك كنید. اگر تغییراتی وجود داشت كه باعث نگرانی شما شد، حتماً با یك پزشك مشورت كنید.

نكات مفید دیگر:

*به پشت بخوابید، وقتی كه به صورت طاق باز می خوابید، اثرات كشیدگی جاذبه روی پوست شما به حداقل می رسد.

*از نوشیدن الكل مخصوصاً هنگام غروب پرهیز كنید.

*صورت خود را زیاد نشویید (دو بار در روز كافی است) و از صابون های خشن و زبر پرهیز كنید، زیرا شستن زیاد باعث كم شدن چربی و رطوبت پوست می شود.

ادامه دارد...

ترجمه : دكتر افسانه اسدی

* مطالب مرتبط :

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1) و (2)

«پیر پوستی» چرا؟

سیگار پوست را پیر می‌کند

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1) و (2)

ماسك گلابی شاداب كننده و ضد چین و چروك 

 بعضی از مواد غذایی مانع از پیری زودرس می‌شوند

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

پیری پوست و روش های پیشگیری یا تعدیل آن

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.