تبیان، دستیار زندگی
اگر از ویندوز XP در یك محیط جمعی استفاده می كنید، این احتمال وجود دارد كه كامپیوترتان الان در یك شبكه باشد. اگر بیش از یك كامپیوتر در منزل یا در یك اداره كوچك دارید، شاید ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كار در شبكه

كار در شبكه

اگر از ویندوز XP در یك محیط جمعی استفاده می كنید، این احتمال وجود دارد كه كامپیوترتان الان در یك شبكه باشد. اگر بیش از یك كامپیوتر در منزل یا در یك اداره كوچك دارید، شاید شگفت زده شوید اگر بفهمید كه چقدر راحت می توانید خودتان آن كامپیوترها را شبكه كنید.

در واقع شبكه فقط یك مجموعه كامپیوتر (و گاهی دستگاههای دیگری) است كه به هم متصل شده اند. اغلب به این وضعیت شبكه محلی یا LAN اطلاق می شود. گاهی این LAN ها از طریق انوع مختلف خطوط تلفن به هم متصل می شوند و یك شبكه بزرگ تشكیل می دهند كه اغلب شبكه گسترده یا WAN نامیده می شود. كار عملی اول این بخش نحوه ایجاد یك شبكه را به طور خلاصه توضیح می دهد. با مراجعه با این كار عملی، كار عملی های ضمیمه كتاب و دستورالعملهای نصب همراه سخت افزار شبكه ای كه در نظر دارید (كارتهای شبكه، هابها و غیره)، برای ایجاد یك شبكه كوچك نباید مشكلی داشته باشید. اگر كامپیوترتان جزء یك شبكه باشد، می توانید فایلها، فولدرها و چاپگرهای روی یك كامپیوتر را با كامپیوترهای دیگر شبكه به اشتراك بگذارید. در یك شبكه ویندوز، كامپیوترها و كاربران با هم به یكی از این دو روش گروه بندی می شوند: حوزه ها یا گروه های كاری. حوزه ها شبكه های نسبتاً پیچیده ای هستند كه اغلب توسط شركت های بزرگ به كار می روند. كامپیوترهای قوی كه سرویس دهنده نامیده می شوند امكانات امنیتی، دسترسی به اینترنت، ذخیره سازی فایل و خیلی چیزهای دیگر را در اختیار كامپیوترهایی كه قدرت كمتری دارند و ایستگاه كاری نامیده می شوند می گذارد. از گروه های كاری در شبكه های كوچكتر استفا ده می شود و معمولاً گروه هایی از ایستگاههای كاری هستند كه بدون سرویس دهنده ای با هم شبكه شده اند. هریك از ایستگاه های كاری مهم مساوی در شبكه دارند و اغلب آنها همگن گفته می شوند. اگر برای خودتان شبكه درست می كنید، قطعاً از یك گروه كاری استفاده خواهید كرد.

وقتی به افراد دیگر اجازه می دهید به منابع روی كامپیوترتان دسترسی پیدا كنند، باید به فكر مسایل امنیتی باشید. ممكن است منابعی وجود داشته باشد كه بخواهید هر كسی در شبكه قادر باشد به آنها دسترسی پیدا كند و منابع دیگری باشد كه بخواهید فقط افراد خاصی قادر به استفاده از آنها باشند.

ویندوز XP به شما این امكان را می دهد كه بوسیله مجوزها به این مسئله سامان بدهید. برای هر منبعی كه با شبكه به اشتراك می گذارید، به وسیله مجوزها می توانید تعیین كنید كه چه كسی به آن منبع دسترسی داشته باشد و آن فرد دقیقاً چه كاری بتواند با آن انجام دهد. در بخش 9 مطالب بیشتری درباره مجوزها و كارهایی كه می توانید با آنها انجام دهید فرا خواهید گرفت.

اگر این مباحث به نظرتان پیچیده آمد نگران نشوید. ویندوز XP پیچیدگی های شبكه را به خوبی مخفی می كند.