تبیان، دستیار زندگی
دکتر سید جعفر شهیدی از جمله صاحبنظران در زبان و ادب فارسی و تاریخ اسلام و سیره رسول اکرم(ص) است و علاوه بر این نزدیک به سه دهه سرپرستی لغت نامه دهخدا را برعهده داشته و در کنار این مسوولیت عظیم علمی و فرهنگی، در زمینه تالیف و تصحیح متون و ترجمه، آثار ماندگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب

شهیدی

(نامه شهیدی، به اهتمام علی اصغر محمدخانی، تهران. طرح نو، 1374، 885 ص)

نامه شهیدی را نشر طرح نو با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است. این یادنامه در واقع به منظور بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی دکتر شهیدی تدوین و منتشر شده است.

دکتر سید جعفر شهیدی از جمله صاحبنظران در زبان و ادب فارسی و تاریخ اسلام و سیره رسول اکرم(ص) است و علاوه بر این نزدیک به سه دهه سرپرستی لغت نامه دهخدا را برعهده داشته و در کنار این مسوولیت عظیم علمی و فرهنگی، در زمینه تالیف و تصحیح متون و ترجمه، آثار ماندگاری به یادگار گذاشته است.

نامه شهیدی مشتمل بر سه بخش است: بخش اول در 138 صفحه و شامل هشت مقاله در باب ذکر و یاد استاد است. در این بخش حسن احمدی گیوی، ایرج افشار، بهاءالدین خرمشاهی، غلامرضا ستوده، ضیاءالدین سجادی، سیدعلی محمد سجادی، مهدی ماحوزی و جان هوین ین مقالاتی درباره زوایای مختلف زندگی، شیوه تدریس و تحقیق استاد ارائه داده اند. علاوه بر مقاله های فوق، سالشمار زندگی و فهرست آثار دکتر شهیدی که در این بخش آمده است موجبات آشنایی جامع خواننده را با آثار وی فراهم می آورد. در ضمن در این بخش مصاحبه دکتر جعفر شهیدی در مجله کیهان فرهنگی نیز آمده است که در این مصاحبه دکتر شهیدی آرای خود را درباره مسائل فرهنگی و مشکلات نظام دانشگاهی ابراز کرده است.

مقالات بخش دوم درباره زبان و ادبیات فارسی است. در این بخش 28 مقاله از بیست و هشت نویسنده و محقق ارائه شده است. عناوین پاره ای از مقالات را می آوریم: «تاویل در شعر ناصرخسرو» تاجماه آصفی مهدوی؛ «گمشده لب دریا»، تقی پورنامداریان؛ «مولانا در پیشگاه مقام رسالت»، محمد خوانساری؛ «دبیرستان»، عباس زریاب خویی؛ «از قصه های مثنوی» عبدالحسین زرین کوب؛ «تاویل در مثنوی»، عبدالکریم سروش؛ «دستور زبان عرفان یا عرفان دستور زبان»، محمدرضا شفیعی کدکنی؛ «گفتگوی اقبال و حافظ» فتح الله مجتبایی؛ «حلیه رسول الله»، عارف نوشاهیق.

بخش سوم کتاب به مقالاتی درباره تاریخ و فرهنگ اسلامی اختصاص یافته است. در این بخش جمعاً 12 مقاله ارائه شده است که در آن نویسندگان به امّهات مسائل تاریخ و فرهنگ اسلامی پرداخته اند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.