تبیان، دستیار زندگی
علی شیخ‌الاسلامی - رییس دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران - در سخنانی در این مراسم گفت:‌ كاش فرصت بیش‌تری داشتیم تا چشم‌اندازهای علمی و عملی دكتر شهیدی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم یادبود سیدجعفر شهیدی در دانشگاه تهران

یادبود سیدجعفر شهیدی

شیخ ‌الاسلامی: تواضع علمی ویژگی برجسته‌ی شهیدی بود .

مراسم یادبود سیدجعفر شهیدی امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی شیخ‌الاسلامی - رییس دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران - در سخنانی در این مراسم گفت:‌ كاش فرصت بیش‌تری داشتیم تا چشم‌اندازهای علمی و عملی دكتر شهیدی را برای دانشجویان، كه باید از این اساتید درس بیاموزند، بازگو می‌كردیم. حدود 45 سال افتخار شاگردی شهیدی را داشتم. اخیرا هم افتخار همكاری و ارتباط علمی و اجرایی به مناسبت لغت‌نامه‌ی دهخدا را یافته بودم.

یادبود سیدجعفر شهیدی

او افزود: اولین نكته‌ای كه در شخصیت شهیدی، حاكی از درجات علمی، حوزوی و دانشگاهی و بهترین سرمشق اخلاق بود، مسأله‌ی تواضع چشم‌گیر اوست. در رفت و آمدها با اشخاص و داد و ستدها و پیوندهای اجتماعی طبعا بسیاری از خصوصیات بارز می‌شود و فروتنی را همواره می‌توان در بسیاری از اشخاص جست، كه این فضیلتی بزرگ است. اما چیزی كه درباره‌ی استاد شهیدی می‌توان گفت، علاوه بر تواضع رفتاری و اخلاقی، تواضع چشمگیر علمی‌اش بود. وقتی با دانشجویان و همكاران علمی و لغت‌نویسانی كه سال‌ها در محضرش زحمت فراوان كشیده‌اند، می‌نشست، به مجرد این‌كه بحثی علمی – تاریخی یا حوزوی مطرح می‌شد، با تواضع به سخنان دیگران گوش می‌داد.

رییس دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران یادآور شد: بارها دیده بودم كه در قیافه‌ی او نشانی از تصدیق و تأیید كلام طرف نیست؛ ولی هیچ‌گاه زبان به ملامت كسی نمی‌گشود. سخن كه تمام می‌شد، متواضعانه می‌گفت اگر این بیت را چنین معنی كنید، یا این‌طور به این سؤال پاسخ دهید، بهتر نیست؟

یادبود سیدجعفر شهیدی

شیخ‌الاسلامی افزود: نیت بلندی كه در انقلاب فرهنگی جامعه‌ی اسلامی ما آغاز شد و همچنان تداوم دارد، برای درآمیختن علم با عمل و ایمان با عمل صالح بود و سعادت را به همراه آورد. شهیدی از شخصیت‌هایی بود كه من شهادت می‌دهم به این‌كه به دو امر بسیار مذهبی، یعنی منطق وحی و ولایت، اهتمام عجیب و حساسی داشت. حالت انتظار برای وقت نماز از دیگر خصوصیاتش بود. او انسانی بود كه به مجرد این‌كه ورود به وقت نماز را احساس می‌كرد، هر كجا بود و گاهی با ایجاد تعجب و شگفتی در مجلسی كه ركن اصلی، خود او بود، می‌خواست بدون هیچ تظاهر هر جا را كه پیدا می‌كرد، نماز بخواند. همچنین آن‌چنان اهتمامی برای برگزاری نماز شب داشت كه در بسیاری از سفرها كه با او هم‌حجره و یا هم‌اتاق بودم، می‌دیدم كه محال بود از این موضوع غفلت كند.

در این مراسم همچنین سیدمحسن شهیدی - فرزند دكتر شهیدی - گفت: سخن گفتن در این مجلس كاری است دشوار و دشوارتر این‌كه بزرگان هستند و من به عنوان كوچك‌ترین فرزند پسر در قید حیات دكتر شهیدی سخن بگویم.

یادبود سیدجعفر شهیدی

وی افزود: مدار و جهت و هدف اصلی پدر من در تربیت بر این مفهوم بود كه توشه‌ی ما حسب و نسب و سرمایه نخواهد بود؛ از این‌رو توشه‌ی آخرت ما را از بخشی از اندوخته‌ی دینی خود در سال‌های دور در حوزه‌های علمی قرار داد و آن را به ما منتقل كرد.

یادبود سیدجعفر شهیدی

فرزند شهیدی با اشاره به سیداحسان شهیدی - برادر كوچك‌ترش - كه شهید شده است، یادآور شد: ‌سیداحسان در سال‌های پایانی انقلاب دانشجو بود و به انقلاب پیوست و برای ادای دین خود به شهادت رسید. گاهی از همرزمان او مراجعه می‌كردند كه چرا به این نسبت اشاره نمی‌شود. دوستان و فرزندان معنوی او شاهدند كه بخصوص در محافل شخصی و در ارتباط با افراد، احسان را در جای جداگانه و منزلت رفیع یاد می‌كرد؛ اما مناعت طبع او مانع از این بود كه این نسبت را افشا كند. از این جهت فضیلتی متوجه دكتر شهیدی است كه با افشا نكردن آن، هم بر مقام و منزلت برادرم و هم به منزلت خود افزود.

یادبود سیدجعفر شهیدی

او همچنین گفت: محیط منزل با توجه به جو فرهنگی بعد از انقلاب و تحول فرهنگی بعد از آن شامل حال ما هم شد. ما به دلیل تحصیل از آثار پدر دور بودیم؛ اما شرح قیام امام حسین (ع) را بوییدیم و خواندیم. با تعقیب سیر تألیفات او، كاملا مشخص است كه جنبه‌ی آموزش‌های دینی را پیوسته دنبال می‌كرد.

یادبود سیدجعفر شهیدی

محسن شهیدی در پایان گفت: زندگی پدر ما از طلبگی در حوزه‌ی علمیه شروع می‌شود و در دانشگاه ادامه می‌یابد. اتفاقی كه بعد از انقلاب می‌افتد، شعله‌ی دینی وی با "قیام حسین (ع)" در ما نیز شعله می‌كشد و سیداحسان با قیام انقلابی پیوند می‌خورد و پدر رسالت خود را به انجام می‌رساند. به نظرم، مقام پدر از سیداحسان بالاتر است؛ چرا كه شهدا را قلم‌ها می‌سازند و قلم‌ها هستند كه شهیدپروند.

یادبود سیدجعفر شهیدی

سپس پیام شكوفه شهیدی - دختر شهیدی - توسط برادرش سیدحسین شهیدی خوانده شد.

در این پیام اشاره شده بود: دكتر شهیدی بیش از 50 سال از عمر كاری خود را در دانشگاه تهران و 40 سال را به ریاست مؤسسه‌ی لغت‌نامه‌ی دهخدا پرداخت؛ چنان‌كه ایرج افشار هم اشاره كرد، این طول مدیریت در طول تاریخ بی‌نظیر است. ویژگی دهخدا نه تنها در شهیدی و معین، بلكه در یك‌یك كارمندان مؤسسه‌ی لغت‌نامه‌ی دهخدا جاری بوده است.

یادبود سیدجعفر شهیدی

اگر چنین ویژگی‌ای در لغت‌نامه نبود، چه بسا عمر آن سال‌ها پیش پایان یافته بود. اینك 20 سال از تألیف لغت‌نامه می‌گذرد و امیدواریم كه این راه همچنان ادامه یابد.

وی در ادامه‌ ‌آورده بود: در دل‌های ما معین و دهخدا نمرده‌اند؛ همچنان كه از پیشینیان ما كسانی چون فردوسی، حافظ ، خیام و بعد از آن‌ها نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و... نمرده‌اند. قضاوت این‌كه شهیدی این‌چنین خواهد بود، با تاریخ است.

یادبود سیدجعفر شهیدی

این مراسم همچنین با خواندن پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت شهیدی و مداحی برای امام حسین (ع) همراه بود.