تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول به بررسی 10 رویداد مهم فناوری اطلاعات در سال 2007 می‌پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 رویداد مهمIT در 2007

قسمت اول

1- ادغام نرم‌افزاری: عامل قدرتمندتر شدن شركت‌های بزرگ

در حالی‌كه سـال‌هاسـت جـهـانی‌ سـازی مـوجب ادغـام شـركت‌های IT و كــسب مــهـارت‌های بیشـتر می‌شـود، اما فرآیند ادغام‌سازی در سال 2007 به صورت اسـاسی به صـنعت نـرم‌افزار شكل تازه‌ای بخشید.

10 رویداد مهمit  در 2007 – قسمت اول

رویارویی با بـازارهای اشـباع شـده و رقـیبان زیـرك و خـلاق موجب شد تا شركت‌های SAP ،IBM و Oracle بر رقبا و شركای خود پیشی گرفته و فـهرست مشتریان خود را گستـرش داده و در حوزه‌های مورد توجهی از قبیل هوش تجاری و ارائه نرم‌افزار به صورت سرویس، مهارت و فناوری‌های بیشتری را كسب كنند. برخی از بزرگ‌ترین معاملات سال 2007 عبارت بودند از: كسب 8/6 مـیلیارد دلار توسـط شركت SAP بـر سـر پـروژه Business Objects، كسب 5 میلیارد دلار توسط شركت IBM بر سر پروژه Cognos و اكتساب 3 میلیارد دلار توسط شركت Oracle از طریق خرید Hyperion.

2- Dell مجدداً بر روی فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری می‌كند

سال‌ها شـركت Dell از طریـق اعـمال كنـترل بر بخش مدیریت و اجرای طرح و تداوم مدل فروش مستقیم خود، به عنوان فروشنده شماره یك در عرصه بی‌رحم تجارت كامپیوترهای شخصی محسوب می‌شد.

شرکت دل

امـا از سـال 2006، شـركـت Dell ،HP را از عـنـوان رهبریت كامپیوترهای شخصی در جهان بركنار ساخت. در ماه ژانویه، مایكل دل موسس شركت Dell مجدداً پیشنهاداتی را به شركت‌های دیگر ارائه داد، سرویس‌های ارائه شده به شركت‌های تجاری متوسط را گسترش داد و از مدل تجاری قدیمی خود خارج شده و اقدام به فروش محصولات خود در مغازه‌ها كرد.

3-iPhone: شركت Apple مجدداً به تعیین بازاری جدید پرداخته است

برخی شركت‌ها مجدداً در خود نوآوری‌هایی انجام می‌دهند. شركت Apple تحت رهنمودهای زیركانه استیو جابز، به ایجاد نوآوری‌های جدید در بازار پرداخت. پس از عرضه Apple II در دهه 70 و ایجاد تعریفی مجدد برای IT و سپس ورود به عرصه كامپیوترهای شخصی با عرضه كامپیوترهای مكینتاش در دهه 80، هنگامی كه مدل تجاری Apple به پایان كار خود رسید، این شركت دچار افت شد.

اما مجدداً با عرضه iPod در سال 2001، مجدداً این شركت به اقتدار دست یافـت و در سـال 2006، با استفاده از تراشه‌های عرضه شده با معماری شركت Intel، جان تازه‌ای یافت. پیش از عرضه iPhone، گوشی‌های تلفن چند كاره بسیاری در بازار موجود بودند. اما در هنگام عرضه این محصول در ماه ژوئن، در همه شهرها از توكیو گرفته تا سانفرانسیسكو، Apple ثابت كرد كه معجزات این شركت همچنان ثمربخش هستند.

4- ظهور روبات‌های اینترنتی: ارائه نرم‌افزار به شكل سرویس برای خلافكاران اینترنتی

كاندیدای ریاست جمهوری امریكا، Ron Paul، خبر وقوع توفان، دعوت‌نامه مـشاهده كارت‌های تبریك الكترونیكی و كشور استونی چه نقطه مشتركی دارند؟ روبات‌های اینترنتی، در واقـع گروهی از كامپیوترها (غالباً ده‌ها هزار كامپیوتر) هـستند و تـوسط عـده‌ای افراد مـجرم كنترل می‌شـوند. این روبات‌ها، نامه‌هایی با موضوعات ذكر شـده را برای افراد مختلف ارسال می‌كردند.

انتشار اسپم

در ماه نوامـبر، حدود 200مـیلیون هرزنامه در پشتیبانی از Ron Paul در انتخابات ریاسـت جمهوری بدون كسب مجوز از ستاد انتخابی بدین شكل ارسال شد.

5- OLPC و عصر عرضه كامپیوترهای كیفی ارزان قیمت

تصمیم بزرگ نیك نگروپونت (Nick Negroponte) رئیس سابق MIT Media Lab، برای فروش تعداد بسیاری كامپیوتر كیفی 100 دلاری تا سال 2009 و اهدای آنها به كودكان فقیر در سراسر جهان، بیشتر به خواب و خیال شبیه بود.

تـولید كامـپیوتـرهای كیـفی با شـعار یك كامـپیوتر كـیفی بـرای هر كودك (OLPC) بـه تاخـیر افتاد و حمایت‌های دولتی وعـده داده شـده، تـحقق نیافت و قیـمت این كامـپیوترها با نام XO، (یا كامپیوترهای كیفی 100 دلاری) به حدود 200 دلار رسید.

پروژه هر کودک ،یک لپ تاپ

تصمیمات فعلی مبنی بر تولید 300 هزار كامپیوتر كیفی در سال جدید است. اما رویای نگروپونت برای همیشه به تعویق نمی‌افتد، بلكه این كار را با همكاری فروشندگان تجاری انجام می‌دهد كه این فروشندگان در حال حاضر با ركود در بازار مواجه شده‌اند و فشارهای زیادی در خصوص كاهش قیمت‌ها و مصرف برق بر روی آنها قرار دارد.

به عنوان مثال، شركت Intel، كامپیوترهای كیـفی Classmate را در كشـورهای مـكزیك، برزیل، نیجریه، پاكستان و لیبی به قیمت 200 دلار به فروش رسانده است و در ماه نوامبر شركت Everex اعلام كره است كه كامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل لینوكس و پردازنده X86 را با قیمتی كمتر از 300 دلار به فروش خواهد رساند.

در مـاه نوامـبر این شـركت اعـلام كرد كه 88 مـیلـیون نـسخه از ایـن سیستم‌عامل به فروش رفته است.

اما گزارش‌های گروهی از تحلیل‌گران بازار نشان داد كه كاربران، به ویژه متخصصان شركت‌ها در خـصوص ثـبات و سازگاری این محصول نگرانند و در ارتقا به این سیستم عامل تردید دارند.

منبع: ماهنامه وب