تبیان، دستیار زندگی
در مقاله ی قبل به توضیح 3 راهکار عملی اشاره کردیم . اینک به چند راهکار و نکته ی مهم دیگر در تزئین اتاق کودکان ، برای داشتن فرزندانی خلاق و باهوش اشاره می کنیم : 1- استفاده از کاغذ دیواری های رنگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشی بزن به روح خلاقیت

نکاتی سازنده درباره ی اتاق بچه ها (2)

نقشی بزن به روح خلاقیت

لینک مقاله قبل (رنگی بزن به دیوار کودکی)

در مقاله ی قبل به توضیح 3 راهکار عملی اشاره کردیم . اینک به چند راهکار و نکته ی مهم دیگر در تزیین اتاق کودکان ، برای داشتن فرزندانی خلاق و باهوش اشاره می کنیم :

1- استفاده از کاغذ دیواری های رنگی

در صورت علاقه داشتن خودتان و همفکری با فرزندتان، می توانید به جای رنگ زدن دیوارها از کاغذ دیواری نیز استفاده نمایید که نسبت به رنگ آمیزی دیوارها، هم دارای سرعت بیشتری در اجرا بوده و هم به دلیل تنوع در طرح، حق انتخاب شما و فرزندتان بیشتر خواهند بود.

2- ایجاد یک محل راحت، دنج و ساکت در اتاق کودک به منظور مطالعه .

می توانید در این بخش، از مبلمان و لوازم جدید مثل کاناپه های تخت مانند که در فروشگاه ها عرضه می شود استفاده نمایید ، یا اینکه اگر مبلمانی راحت در منزل دارید، مثل مبل های پفی (مبلمانی که راحت بوده، به نظر پف دار بیاید و کودک در هنگام نشستن درون آن ها فرو می رود) و یا هر چیزی که فرزند شما با آن راحت بوده، در هنگام استفاده احساس آرامش داشته باشد. هم چنین می توانید در کنار آن یک قفسه ی کتاب ساده قرار دهید که کودکان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

حتی در صورت امکان و داشتن فضای کافی شاید از مبل دومی هم استفاده کنید که در زمان مطالعه برای کودک در کنار هم باشید، یا از گپ زدن با فرزندتان در اتاق وی لذت ببرید. ضمن اینکه در مواقعی، فرزندتان هم بتواند پذیرای دوستی که شما او و خانواده اش را می شناسید ، در اتاق خود باشد.

3- شخصی کردن بخشی از اتاق و یا دیوار اتاق به وسیله ی اسم و یا عکس بچه ها .

برای این کار نه تنها عکس خود کودک را می توان مورد استفاده قرار داد، بلکه می توان از مجموعه ی تصاویر مورد علاقه‌ی او نیز بهره گرفت. به عنوان مثال عکسی از شخصیت های مذهبی مورد علاقه یا شعرها و مکان هایی که تداعی اش به او آرامش می دهد و خاطرات خوبی را برایش به ارمغان می آورد . یا شخصیت های ورزشی ، یا لوازم ورزشی، گل و گیاه، پرندگان، میوه ها، مداد رنگی و خلاصه هر چه برای فرزندتان جذاب است.

در صورت استفاده از تصاویر، می توانید برای آن ها قاب تهیه کنید که اگر ساخت دست خودتان باشد، جلوه ای جدید به تصاویر خواهد داد. زمینه ی قاب به شکل قلب یا گل، و برای پسرها ماشین یا راکت تنیس.

می توانید نام فرزندتان را بر روی یک تکه سنگ یا چوب حکاکی کرده و به عنوان هدیه به او بدهید. از چنین طرح هایی نه تنها برای تزیین اتاق استفاده می گردد، بلکه همان طور که در ابتدای مطلب ارائه گردید، باعث ایجاد حسی قوی برای خودباوری و بالا بردن ذکاوت و درک کودک در آینده خواهد شد.

چند نکته :

- میز و صندلی کوچک در کنار کتابخانه و زیر نور آباژور، مکان دلخواه کودک برای انجام دادن تکالیف مدرسه است.

- قراردادن یک مبل راحت در اتاق کودک برای مطالعه ، موجب تشویق کودک به کتاب خواندن، احساس آرامش و تقویت حس استقلال طلبی می شود.

- نقاشی دیواری زیبا و پتوی کوچکی که هم چون یک کلبه آراسته شده و مکانی دلخواه برای بازی کودک و هم سالانش فراهم آورده است.

- بالش های دست دوز برای اتاق کودکان کاملاً مناسب اند که از پارچه های نرم در شکل های متنوع دوخته شده اند. ابتدا طرح مورد نظر روی پارچه ی ساده را کشیده و سپس با دقت لایه ی رویی و زیری را به هم متصل کنید . روش های دیگری هم برای درست کردن این نوع کوسن های زیبا وجود دارد: شما می توانید اسم فرزندتان و یا حیوان مورد علاقه ی او را طراحی کنید و بر روی کوسن ساده تکه دوزی نمایید؛ یا این که اشکال مختلف را روی پارچه ی کتانی کوسن با رنگ مخصوص پارچه نقاشی کنید؛ حتی ممکن است پارچه های بریده شده را با چسبک های پارچه ای روی بالشتک بچسبانید. همین هنرهای ساده و عناصر تزیینی کوچک می تواند تأثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت کودک داشته باشد و حس نزدیکی بیشتری بین مادر و فرزند ایجاد نماید.

منبع : ایران آذین – با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

اتاق كودك خود را چگونه تزئین  کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.