تبیان، دستیار زندگی
یك منتقد درباره‌ی قسمت‌های پخش‌شده‌ی «روزگار قریب» معتقد است: ضرباهنگ بخش‌های مربوط به كودكی دكتر قریب ، سفر او و خانواده‌اش به گرگان و بازگشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر «روزگار قریب»

مهدی هاشمی

«ناهماهنگی ضرباهنگ بخش‌های كودكی با سایر سكانس‌ها»

«بازی‌های خوب از ویژگی‌های ثابت ساخته‌های عیاری»

یك منتقد درباره‌ی قسمت‌های پخش‌شده‌ی «روزگار قریب» معتقد است: ضرباهنگ بخش‌های مربوط به كودكی دكتر قریب ، سفر او و خانواده‌اش به گرگان و بازگشت آن‌ها به تهران چندان با سایر سكانس‌ها هماهنگی ندارد.

شاهین امین‌ در نقد این سریال به ایسنا، افزود: در این بخش‌هایی هم قصه و هم كارگردانی افت می‌كند، این درحالیست كه سكانس‌های مربوط به بیماری دكتری قریب و بستری شدنش در بیمارستان، ضرباهنگ خوبی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌كه انجام پژوهش‌های كافی برای ساخت این سریال، نقطه‌ی قوت آن است، تأكید كرد: «روزگار قریب» همانند اغلب آثار كیانوش عیاری از تحقیق كافی برخوردار است و در آن در كنار طرح موضوع اصلی (زندگی دكتر قریب) به موارد فرعی پرداخته شده كه برای مخاطب جذاب است.

روزگار غریب

این منتقد و روزنامه‌نگار با اشاره به ویژگی‌های كلی ساخته‌های عیاری گفت: در آثار او ریتم بازی‌ها تند است، تلاش می‌شود از به تصویردرآمدن اتفاقات و بازی‌های تصنعی جلوگیری شود و زندگی در آن جریان داشته باشد. علاوه بر آن در ساخته‌های او تنش وجود دارد. ریتم مناسب و دقت روی جزئیات صحنه، قصه و بازی از دیگر ویژگی‌های كارهای عیاری است.

وی درباره‌ی بازی‌های بازیگران «روزگار قریب» اظهار كرد: بازی‌های خوب از ویژگی‌های ثابت ساخته‌های عیاری است كه این‌كار سهل و ممتنع است. شاید برخی فكر كنند كه بازیگران در كارهای عیاری دیالوگ‌هایی را می‌گویند و از صحنه خارج می‌شوند. در صورتی‌كه بازی‌های آثار او به زندگی نزدیك است و ضرباهنگ تندی دارد و عیاری این كار دشوار را خیلی‌خوب انجام می‌دهد.

ناصر هاشمی

امین اضافه كرد: بازیگران ساخته‌های عیاری وسط حرف یكدیگر می‌پرند و در مدت كوتاهی باید كنش و واكنش نشان دهند و گاهی اوقات هنگام بازی چندكار را با هم انجام دهند.همین ویژگی‌ها موجب تمایز بازی‌های سریال‌های او از سایر مجموعه ها می‌شود.

وی در ادامه گفت: در «روزگار قریب» علاوه بر هنرپیشگان ماهری چون مهدی هاشمی و رضا بابك، بازیگران متوسط هم بازی خوبی در این سریال ارایه داده‌اند. از سوی دیگر شیوه‌ی كارگردانی عیاری نیز سهل و ممتنع است؛ چراكه كارگردانی در آثار او دیده نمی‌شود كه این نوع كار كردن نیز بسیار دشوار است.

مهدی هاشمی

امین در ادامه تصریح كرد: نكات بیان‌شده درباره‌ی ضعف‌ها و قوت‌های «روزگار قریب» با توجه به توانایی و سابقه‌ی عیاری بیان شده است والا این سریال بهتر از برخی از مجموعه‌های دیگر سریال جاری تلویزیون است.

این منتقد درباره‌ی جایگاه «روزگار قریب» در میان سریال‌های پیشین عیاری (خانه به خانه و هزاران چشم) اظهار كرد: «هزاران چشم» در بین سریال‌های دیگر این كارگردان بهتر بوده است البته شاید «روزگار قریب» هنوز به نقطه‌ای نرسیده است كه ما را درگیر كند.

کیانوش عیاری

وی افزود: «هزاران چشم» یك اثر فوق‌العاده بود كه نه تنها یكی از كارهای درخشان عیاری محسوب می‌شود بلكه یكی از بهترین ساخته‌های سیماست.نوع ساختار این سریال، یك اتفاق در تلویزیون بود كه متأسفانه ادامه پیدا نكرد.

به اعتقاد این منتقد ساخت آثاری چون «هزاران چشم» از عهده‌ی كارگردان هایی چون عیاری برمی‌آید كه می‌تواند قصه‌های ساده را با این كیفیت خوب و عمق روایت كنند.

روزگار غریب

امین در پایان ابرازامیدواری كرد كه عیاری«تند تند»فیلم بسازد و اظهار كرد: عیاری، كارگردانی است كه به اندازه‌ی توانایی‌هایش به حقش نرسیده است. توانایی‌های او در عرصه ی فیلم‌سازی بیشتر از آن اندازه‌ای است كه تاكنون عرضه كرده است.عیاری سازنده‌ی دو – سه اثر از درخشان ترین فیلم های پس از انقلاب است و معتقدم در حد یك كارگردان سطح بالای بین‌المللی است.