تبیان، دستیار زندگی
یك اتفاق كم نظیر و یا شاید بی‌نظیر در ورزش ایران در حال رخ دادن است. بنابر آخرین اطلاعات و آمار، تاتسیانا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوی قهرمان؛ مسلمان و ایرانی شد

بانوی قهرمان بلاروس؛ مسلمان و ایرانی شد

یك اتفاق كم نظیر و یا شاید بی‌نظیر در ورزش ایران در حال رخ دادن است. بنابر آخرین اطلاعات و آمار، "تاتسیانا ایلیوش‌چانكا" از نفرات برتر پرتاب وزنه كشور كه در یك سال اخیر به ازدواج  یكی از دونده‌های سرعت ایران درآمده و مسلمان شده، شناسنامه و پاسپورت ایرانی به نام "لیلا رجبی" گرفته و قصد دارد به عضویت تیم ملی ایران درآید. این در حالی است كه او در شرایط مطلوب می‌تواند مدال‌های رنگارنگی را در آسیا و حتی جهان برای ایران كسب كند.

به نقل از ایسنا، "تاتسیانا ایلیوش چانكا" نفر چهارم پرتاب وزنه زنان بلاروس است. - البته سه نفر نخست پرتاب وزنه زنان بلاروس در زمره بهترین پرتابگران جهان هستند – وی  در سال 2005 در مرحله نخست گروه B مسابقه‌های لیگ اروپا در شهر لیریا پرتغال با ركورد 17 متر و 19 سانتی‌متر به عنوان نائب قهرمانی دست یافت.

این ركورد حداقل سه متر بالاتر از ركورد ملی ایران محسوب شده و اگر بتواند دوباره به این ركورد برسد، می‌تواند پنجمین سهمیه دوومیدانی ایران در بازی‌های المپیك پكن را كسب كند. این در حالی است كه تاكنون هیچ كدام از زن‌های ایرانی نتوانسته‌اند چنین افتخاری را در دوومیدانی كسب كنند.

پیمان رجبی، از نفرات برتر دوهای سرعت ایران و همسر لیلا رجبی در گفتگویی اظهار كرد: همسرم یكی از بهترین قهرمانان بلاروس و اروپا محسوب می‌شود. وی اكنون 24 سال سن دارد و ركورد شخصی‌اش در پرتاب وزنه 18 متر و 13سانتی‌متر است. البته از آن موقع كه به ایران آمده، تا چندی قبل كه در بوشهر بودیم، تمرین‌های خوبی نداشته. اما، اكنون بیش از 20 روز است كه تمرین‌هایش را به صورت جدی برای مسابقه‌های داخل سالن ایران شروع كرده است.

وی ادامه داد: وی اكنون شناسنامه و پاسپورت ایرانی به نام "لیلا رجبی" دارد و یك ایرانی محسوب می‌شود اما، برای اطمینان این موضوع را از سوی فدراسیون ایران با فدراسیون بلاروس هماهنگ می‌كنیم.

بانوی قهرمان بلاروس؛ مسلمان و ایرانی شد

همسر قهرمان پرتاب وزنه بلاروس گفت: اكنون همسرم بسیار مشتاق است كه بتواند پیراهن تیم ملی دوومیدانی ایران را بر تن كند اما مشكل اصلی ما دغدغه نبود فضای تمرینی مناسب است. البته امیدوارم از لحاظ قوانین بین‌المللی هم در این زمینه مشكلی پیش نیاید.

پیمان رجبی درمورد وضعیت آمادگی همسرش در روزهای اخیر یادآور شد: وضعیتش بد نیست. البته مدت زمان كوتاهی است كه در سایه حمایت‌های فدراسیون در اردو با شرایط خوبی تمرین می‌كنیم. فكر می‌كنم وی همین آخر هفته در مسابقه‌های داخل سالن ركورد ایران را بشكند. فكر می‌كنم بتواند بالاتر از 15 متر پرتاب كند اما، وی خودش را در همین چند مسابقه نشان می‌دهد و آن زمان ما نیاز به حمایت بیشتر داریم. نخستین نیاز ما شرایط تمرین مناسب است تا بتواند سهمیه المپیك پكن را كسب كند.

هم‌چنین سیدمصطفی كریمی رئیس فدراسیون دوومیدانی هم در این رابطه گفت: طبق قوانین ایران،"رجبی" هم اكنون ایرانی محسوب می‌شود چرا كه شناسنامه و پاسپورت ایرانی دارد. هیچ‌گونه مشكلی برای عضویتش در تیم ملی ایران نیست اما، برای استفاده از این ورزشكار ما یك نامه به فدراسیون بلاروس زده‌ایم تا در مورد تعهداتش و قوانین بلاروس نسبت به این مورد جویا شویم.

وی ادامه داد: وی هم اكنون می‌تواند در مسابقه‌های داخلی شركت كند. در مورد مسابقه‌های بین‌المللی هم اگر شرایط خوب باشد، از لحاظ ما ممنوعیتی ندارد. برای اطلاع كامل موضوع را به كنفدراسیون دوومیدانی آسیا اعلام كرده‌ایم تا آنها نسبت به این موضوع نظر نهایی را بدهند.

رئیس فدراسیون دوومیدانی در پایان گفت: ما تاكنون در ایران چنین موضوعی را نداشتیم. البته این همان موردی است كه تاكنون كشورهای قطر و یا بحرین ورزشكاران خارجی را تبعه كشورشان می‌كردند. ما هم به دنبال این ورزشكار نرفته‌ایم و وی بارها طی چند ماه اخیر درخواست عضویت در تیم ملی را به ما داده است. به هر حال این ورزشکار هم اكنون یك ایرانی است و ما موظفیم وی را حمایت كنیم.