تبیان، دستیار زندگی
كشور اتریش با داشتن بیش از هشت میلون نفر جمعیت در اروپای مركزی قرار دارد. این كشور جزء كشورهای صنعتی است و دارای وضعیت اقتصادی خوبی است. در سال 2000، سرانه تولید ناخالص داخلی این كشور حدود 23000 دلار آمریكا بوده است و میزان بیكاری در آن در حدود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارآفرینی در كشور اتریش

كشور اتریش - وین

كشور اتریش با داشتن بیش از هشت میلون نفر جمعیت در اروپای مركزی قرار دارد. این كشور جزء كشورهای صنعتی است و دارای وضعیت اقتصادی خوبی است.  در سال 2000، سرانه تولید ناخالص داخلی این كشور حدود 23000 دلار آمریكا بوده است و میزان بیكاری در آن در حدود چهار درصد تخمین زده می شود.

كارآفرینی و شركت های كوچك و متوسط(SME) در اقتصاد اتریش تاثیر فراوانی دارند و یك و نیم میلیون شغل یا به عبارتی 66.1 درصد از كل مشاغل در صنعت و خدمات را در سال 1997 در این كشور ایجاد نموده اند.

تعریف كسب و كار متوسط در اتریش كسب و كاری با  11 كارمند می باشد كه بالاتر از حد متوسط اتحادیه اروپاست.

1- برنامه های دولت اتریش در ارتقای كارآفرینی:

اهم اقدامات دولت اتریش در زمینه ترویج وگشترش كارآفرینی به شرح زیر می باشد:

• آموزش برای یك جامعه كارآفرین:

در كشور اتذیش توجه ویژه ای برای تشویق كارآفرینی در مدارس و دانشگاه ها صورت گرفته است و به موازات آن آموزش بیشتر در كسب و كارها نیز مورد تشویق قرار گرفته است. در سال 1998، 47 درصد از شركت های كوچك و متوسط در زمینه آموزش حرفه ای برای كاركنانشان فعال بوده اند. در مدارس اتریش دانش آموزانی كه سن آنها بین 15 تا 19 سال می باشد می باست یك طرح كسب و كار را به عنوان پرژه درسی خود ارائه دهند و یك كسب و كار كوچك را در مدرسه خود به مدت یك سال درسی تجربه كنند. دانش آموزان محصولاتی را تولید و خدماتی را در بازار محلی ارائه می دهند و تمام تصمیم گیری های مربوط به كسب و كار را خودشان انجام می دهند. از سال تحصیلی 1997-1996 تعداد این كسب و كارهای كوچك در اتریش دو برابر شده است.

یك شركت مجازی مدلی از یك شركت واقعی می باشد كه چگونگی رویداد وقایع را برای یك كسب و كار شرح می دهد و همچنین چگونگی ارتباط یك شركت با شركت دیگر و تنوع فرهنگ های كسب و كار را بیان می كند. این مدل در تمام كالج های بازرگانی و مدارس كسب و كار در اتریش اجباری می باشد و برای اهداف آموزش بازرگانی در تمام مدارس حرفه ای توصیه می شود. در اتریش در حال حاضر به طور رایج 850 مورد از این شركت های مجازی وجود دارند كه این تعداد غیر از 3500 مورد در سطح جهانی می باشد.

كرسی مدیریت نوآوری و ایجاد كسب و كار(IUG) در دانشگاه كلاگن فورت از ژوئن سال 1999 به وجود آمده است كه اولین كرسی مدیریت كارآفرینی در اتریش محسوب می شود. موضوعات آموزش و تحقیقات هر دو زمینه اصلی مدیریت نوآوری و ایجاد كسب و كار را شامل می شود. پروژه Technolontakte برای انتشار دانش فنی «از عمل تا عمل» و سازمانی تدوین شد. با حمایت مالی از طرف وزارت فدرال كار و امور اقتصادی، دوره آموزشی جدیدی در اتریش در حال سازماندهی می باشد كه به «ملاقات شركت به شركت» معروف است. این پروژه به كسب و كارهای علاقمند این فرصت را می دهد كه از سایر كسب و كارهای موفق مواردی را یاد بگیرند. بر اساس توافق همكاری های مشترك، كارآفرینان اتریشی می توانند در رشته های مشابه در كشور آلمان شركت كنند.

• دسترسی به منابع مالی برای شركت های كوچك تر و در یك مرحله زودتر، تامین مالی برای گسترش شركت ها با تكنولوژی بالا

با اصلاح قانون ارتقای SME‌ در دسامبر 1998، سقف مسئولیت بانك تضمین كسب و كار كوچك Burgesاز 450 میلیون دلار به 700 میلیون دلار افزایش یافت. علاوه بر آن بانك OHT  دویست و سی میلیون دلار برای تضمین اعتبارات تصویب نموده است.  وزارت فدرال امور مالی به نمایندگی از طرف دولت مركزی اتریش تضمین نموده كه در صورت موجود نبودن منابع ، ضمانت های این دو بانك را انجام دهد .در طی سال 2000 سقف اعتبار برای یك وام تنها، افزایش بیشتری یافته و از 650 هزار دلار به 1600 هزار دلار رسیده است.

تضمین اصل سرمایه:  به منظور بهبود ساختار مالی شركت های كوچك و متوسط از طریق بیمه گری و تضمین برای حفظ اعتدال این شركت ها طراحی شده است. این تضمین، ریسك ورشكستگی گروه های تامین كننده سرمایه برای كسب و كارها را پوشش می دهد.

برنامه بورس برای فرشتگان كسب و كار: از اواخر سال 1996 اجرا شده است. هدف از این برنامه گردآوری كسب و كارهای در حال گسترش است كه در جستجوی سرمایه و سرمایه گذارانی است كه دارای سرمایه و تجربه مدیریت می باشند. به عنوان نمونه یك شبكه فعال فرشته كسب و كار در اتریش وجود دارد كه شامل 55 سرمایه گذار بوره و جمعا 34 میلیون دلار برای 49 كسب و كار فراهم كرده است.

برنامه تامین مالی اولیه: به منظور كمك به اجرای كسب و كارهای جدید و گسترش كسب و كارهای موجود اجرا شد. این برنامه هر ساله 10 تا 15 كسب و كار با تكنولوژی بالا را از بین بیش از 200 درخواست انتخاب كرده و آنها را تامین مالی می كند.

• دسترسی به تحقیق و نوآوری و استفاده بهتر از پتنت ها توسط SME‌ها

برنامه ارتقاء نوآوری و استفاده از تكنولوژی FINT: این برنامه فعالیت هایی را پوشش می دهد كه شامل كمك به SME هایی است كه نیاز به تغییر و نوآوری دارند و برای آنها روشهای جدید برای نوآوری را توسعه می دهد. یك لوح فشرده با عنوان موفقیت از طریق تغییر وتحول برای كمك به كارآفرینان در این زمینه تهیه شده است تا نیاز به تغییر را تشخیص دهند و مشكلات را حل كنند.

تخفیف تحقیقاتی : برای هزینه های توسعه یا بهبود ابداعاتی كه از نقطه نظر اقتصاد ملی با ارزش هستند، اختصاص یافته است. برای این تخفیف  ارزش ابداعات طراحی شده یا تكمیل شده باید از طریق یك گواهینامه از طرف وزارت فدرال كار و امور اقتصادی مورد تائید واقع شود تا این تخفیف به شركت ها داده شود.

برنامه KPlus: به منظور بهبود همكاری های مشترك میان علم و دنیای كسب و كار و كاربرد تحقیق در مقیاس رقابت بین المللی اجرا گردید. لذا مراكز مهارت در حال ایجاد می باشند و برای یك دوره محدود تحت یك روش انتخاب رقابتی بر اساس معیارهای كیفی شركت حمایت می شوند. تا كنون ده مركز KPlus ایجاد شده و دو مورد نیز در حال گرفتن مجوزهای لازم می باشند. برای افزایش این مراكز، تبلیغاتی نیز در حال انجام است.

• بهبود دیدگاه خدمات حمایتی

برنامه YEN (شبكه شركت های جوان):  برای ارتقاء كسب و كار (WIFI) از سوی اتاق بازرگانی و صنعت وین برای ارائه خدمات مجازی  به ایجادكنندگان شركت ها و كارآفرینان جوان ایجاد شد. این شبكه در حال حاضر با اطلاعات زیاد بر روی اینترنت موجود می باشد و اطلاعاتی را در زمینه اقدامات اضافی حمایتی «مراكز مشاوره، انشارات و ...» ارائه می دهد.

برنامه EU_Info_Broker : یك برنامه كمكی اتحادیه اروپا می باشد كه به صورت پایگاه داده ها در دسامبر 1997 ایجاد شده است و توسط مركز اطلاعات اروپا (اتحادیه صنفی اتریش) با حمایت مالی قابل ملاحظه از طرف وزارت فدرال كار و امور اقتصادی توسعه یافته است. این برنامه به سئوالاتی از قبیل انرژی، تحقیق، جوانان، SME ها و همچنین انواع حمایت ها (برای مثال سهامداران،اهدای وام ها و ...) پاسخ می دهد.

• بهبود امور دولتی

قانون كمك به راه اندازی كسب و كارها(NEUFOG): تحت قانون رفورم مالیات 2000 تصویب شد. این قانون معافیت از انواع مالیات ها، حق الزحمه، باطل كردن تمبر، مالیات انتقال مستقیم و مالیات های سرمایه گذاری را برای راه اندازی كسب وكارها فراهم می كند.

• بهبود استخدام و شرایط كاری

از ژانویه 1999 كارفرمایان با بیش از 50 كارمند می توانند تعهدات و مسئولیت های خود را در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در محل كار را به طور مجانی با استفاده از مراكز پیشگیری كه توسط شركت های بیمه حوادث دایر شده اند اجرا كنند. یك اصلاح كه در «قانون زمان كاری» صورت گرفته است، بیشتراز قبل زمان كاری را انعطاف پذیر ساخته است.

كشور اتریش - وین

2- حمایت از كارآفرینان جوان از طریق آموزش و مشاوره

دنیای كار در آینده به طور فزآینده ای از طریق خود اشتغالی تعیین خواهد شد. اگر شبكه های واحد های كوچك و مستقل با سلسه مراتب پائین به جای ساختارهای سنتی شركت ها  درآیند، اهمیت زیادی خواهند یافت. همچنین روند رو به رشد خصوصی سازی و كار در بازار نوین مزایای شركت ها كوچك و متوسط را ارتقاء خواهد بخشید. توسعه یك شركت تا حد زیادی به فعال سازی رقابت در سطح فردی و سازمانی بستگی دارد به طوری كه بتواند برای آنها مزیت های رقابتی ایجاد كند و توسعه و حضور اقتصادی آنها را تضمین كند. بنابراین تقویت فعالیت ها برای راه اندازی SME ها یك موضوع صریح و آشكار در سیاست های اقتصادی اتریش بوده است.

برای كارآفرینان جوان موارد زیادی طرح و برنامه وجود دارد كه توسط ایالت ها و بخش ها، اتاق های بازرگانی یا سایر موسسات ایجاد شده است كه بعضی از آنها عبارتند از : شروع به كارهای خاص، مشاوره و راهنمایی چك لیست ها، كتابچه های راهنما و سمینارهای اطلاعاتی.

در سطح ایالتی سه دسته اقدام مورد توجه كارآفرینان جوان قرار دارد:

الف) برنامه های حمایتی برای كارآفرینان جوان كه به صورت كمك های مالی تسهیلات را در اختیار آنها قرار می دهد. این تسهیلات برای راه اندازی شركت می باشد.

ب) برنامه های تامین مالی برای حمایت از راه اندازی كسب و كارها در زمینه تكنولوژی های جدید، با مهارت های فنی برجسته كه هزینه ها را برای متخصصان خارجی و ... به صورت كمك های مالی پرداخت می كند.

ج) طرح پس انداز برای تاسیس كنندگان كه به موجب آن می توان حق بیمه برای راه اندازی كسب و كار را به صورت مالی و اعتبارات سرمایه گذاری طلب نمود.

3- مشكلات كارآفرینی در اتریش

با مطالعه انجام شده، مشكلات كارآفرینی و شركت های كوچك و متوسط عمدتا به صورت زیر است:

سیستم مالیاتی اتریش كه ایجاد و ادامه كار شركت ها را مشكل می سازد.

محیط قانونی كه می تواند به عنوان مانع بر سر فعالیت های كسب و كار قرار گیرد (تاسیس بازارچه كسب و كار از اقدامات دولت اتریش در رفع این مانع می باشد)

4- برنامه های كارآفرینی در دانشگاه های اتریش

سه برنامه كلیدر این زمینه در كشور اتریش  وجود دارد:

برنامه «دانشمندان كسب وكار تاسیس می كنند، دانشمندان كسب و كار راه اندازی می كنند»:هدف از این برنامه فعال كردن اقتصاددانان دانشگاهی در مسیر نوآوری و كاربرد نوآوری است. این برنامه در سال 1986 آغاز شده كه از تاسیس و راه اندازی طرح های دانشگاهیان تا سقف 23000 دلار حمایت می كنند.

برنامه «رقابتی ایده تا كسب و كار»: هدف از این برنامه ایجاد اقتصاد روان،‌انتقال تكنولوژی نو، حمایت از ایده های نو و انتقال آن به بازار، برنامه ریزی رقابتی كسب و كارها و ایجاد شبكه های تاسیس می باشد. این برنامه در سال 2000 شروع گردید و میزان حمایت مالی آن حدود چهار میلیون دلار می باشد.

برنامه تاسیس مركز:هدف از این برنامه افزودن دائمی تعداد دانشگاه ها به بحث كسب و كار، توسعه توانایی ایجاد موسسات از طرف دانشگاه ها و مدارس عالی خارج از دانشگاه، بهبود مسیر تحقیقات برای برای ایجاد شركت، حمایت از انتقال تكنولوژی، استفاده از روش های مختلف آموزشی، تدریس بیشتر رشته كارآفرینی در دانشگاه های مهندسی و بازرگانی است.

جهت تشویق به كارآفرینی، فرد كارآفرین « كسی كه ایده یا فكر نو دارد» می تواند حداكثر دو سال در این مركز بماند و هزینه های شخصی برای یك و نیم سال توسط وام بدون بهره تامین خواهد شد.

كارآفرینی در دانشكاه های اتریش:در كلیه دانشگاه های ذیل آموزش، تحقیقات و مشاوره در زمینه كارآفرینی انجام می شود:

دانشگاه كرنر- دانشگاه كلاگن فورت – دانشگاه صنعتی گراز – دانشگاه یوهانس كپلر لینز – دانشگاه اقتصادی وین- دانشگاه كارل – فرانسز – كراز

نویسندگان: مهندس ناهید شیخان – مهندس رضازاده – دكتر محمود احمد پور داریانی

منبع: نشریه كارآفرینان